Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-1949-7073
Autoimmunpankreatitis
Autoimmune PancreatitisZusammenfassung
Seit den 1990er-Jahren ist die Autoimmunpankreatitis (AIP) als eigenständige Form der Pankreatitis bekannt, seit Kurzem ist sie als solche auch anerkannt. In diesem Beitrag liegt der Schwerpunkt auf der Diagnostik der Autoimmunpankreatitis und dabei insbesondere auf der Bildgebung, die dabei eine entscheidende Rolle spielt.
Abstract
Autoimmune pancreatitis is an independent form of pancreatitis that has been recognized for a short time. Imaging plays a crucial role in the diagnosis of AIP, but cannot define it alone. There are two types of AIP that cannot be differentiated purely in terms of image morphology. Imaging criteria for the presence of AIP are focal or diffuse enlargement of the pancreas with typical changes in the distribution of contrast medium and changes in the pancreatic duct. The main duct can have solitary or multiple strictures, although these are present without an upstream widening of the duct. The most important diagnostic tool is MRI with contrast medium and/or endosonography.
-
Die Autoimmunpankreatitis (AIP) ist eine seltene, eigenständige Form der Pankreatitis.
-
Man unterscheidet 2 Typen der AIP:
-
Typ-1-AIP (LPSP): lymphoplasmazelluläre sklerosierende Pankreatitis im Rahmen einer IgG-4-Systemerkrankung, überwiegend in Asien auftretend
-
Typ-2-AIP (IDCP): idiopathische gangzentrierte chronische Pankreatitis vorwiegend in Europa und den USA
-
-
Beide Typen können in der Bildgebung nicht sicher unterschieden werden.
-
Typische Befunde der AIP in der Bildgebung sind:
-
fokale oder diffuse wurstartige Organschwellung („sausage sign“)
-
multiple Strikturen des Pankreashauptgangs
-
Fehlen einer Gangdilatation proximal der Organschwellung
-
peripankreatische fibröse Kapsel („rim sign“)
-
nachweisbarer Pankreas- und/oder Gallengang in einer fokalen Pankreasschwellung bzw. -raumforderung („duct penetrating sign“)
-
Schlüsselwörter
Autoimmunpankreatitis - lymphoplasmazelluläre Pankreatitis - idiopathische gangzentrierte chronische PankreatitisKey words
autoimmune pancreatitis - lymphoplasmacytic sclerosing pancreatitis - idiopathic duct-centric chronic pancreatitisPublication History
Article published online:
28 February 2023
© 2023. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literatur
- 1 Sarles H, Sarles JC, Muratore R. et al. Chronic inflammatory sclerosis of the pancreas-an autonomous pancreatic disease?. Am J Dig Dis 1961; 688-698 DOI: 10.1007/bf02232341.
- 2 Kawaguchi K, Koike M, Tsuruta K. et al. Lymphoplasmacytic sclerosing pancreatitis with cholangitis: A variant of primary sclerosing cholangitis extensively involving pancreas. Hum Pathol 1991; 22: 387-395 DOI: 10.1016/0046-8177(91)90087-6.
- 3 Yoshida K, Toki F, Takeuchi T. et al. Chronic pancreatitis caused by an autoimmune abnormality. Dig Dis Sci 1995; 40: 1561-1568 DOI: 10.1007/bf02285209.
- 4 Hamano H, Kawa S, Horiuchi A. et al. High Serum IgG4 Concentrations in Patients with Sclerosing Pancreatitis. N Engl J Med 2001; 344: 732-738 DOI: 10.1056/nejm200103083441005.
- 5 Beyer G, Hoffmeister A, Michl P. et al. S3-Leitlinie Pankreatitis – Leitlinie der Deutschen Gesellschaft für Gastroenterologie, Verdauungs- und Stoffwechselkrankheiten (DGVS) – September 2021 – AWMF Registernummer 021-003. Z Gastroenterol 2022; 60: 419-521 DOI: 10.1055/a-1735-3864.
- 6 Kanno A, Masamune A, Okazaki K. et al. Nationwide Epidemiological Survey of Autoimmune Pancreatitis in Japan in 2011. Pancreas 2015; 44: 535-539 DOI: 10.1097/mpa.0000000000000325.
- 7 Nishimori I, Tamakoshi A, Otsuki M. et al. Prevalence of autoimmune pancreatitis in Japan from a nationwide survey in 2002. J Gastroenterol 2007; 42: 6-8 DOI: 10.1007/s00535-007-2043-y.
- 8 Shimosegawa T, Chari ST, Frulloni L. et al. International Consensus Diagnostic Criteria for Autoimmune Pancreatitis. Pancreas 2011; 40: 352-358 DOI: 10.1097/mpa.0b013e3182142fd2.
- 9 Ahmed AS, Abreo M, Thomas A. et al. Type 3 autoimmune pancreatitis (immune checkpoint inhibitor-induced pancreatitis). Curr Opin Gastroenterol 2022; 38: 516-520 DOI: 10.1097/mog.0000000000000873.
- 10 Löhr J, Beuers U, Vujasinovic M. et al. European Guideline on IgG4-related digestive disease – UEG and SGF evidence-based recommendations. United European Gastroenterol J 2020; 8: 637-666 DOI: 10.1177/2050640620934911.
- 11 Chari ST, Smyrk TC, Levy MJ. et al. Diagnosis of Autoimmune Pancreatitis: The Mayo Clinic Experience. Clin Gastroenterol Hepatol 2006; 4: 1010-1016 DOI: 10.1016/j.cgh.2006.05.017.
- 12 Negrelli R, Boninsegna E, Avesani G. et al. Type 1 and Type 2 Autoimmune Pancreatitis. Pancreas 2018; 47: 1115-1122 DOI: 10.1097/mpa.0000000000001142.
- 13 Grenacher L, Seidensticker M, Schreyer AG. et al. Leitliniengerechte Diagnostik der Pankreatitis. Radiologe 2021; 61: 548-554 DOI: 10.1007/s00117-021-00847-x.
- 14 Khandelwal A, Shanbhogue AK, Takahashi N. et al. Recent Advances in the Diagnosis and Management of Autoimmune Pancreatitis. AJR Am J Roentgenol 2014; 202: 1007-1021 DOI: 10.2214/ajr.13.11247.
- 15 Rehnitz C, Klauss M, Singer R. et al. Morphologic Patterns of Autoimmune Pancreatitis in CT and MRI. Pancreatology 2011; 11: 240-251 DOI: 10.1159/000327708.
- 16 Khandelwal A, Inoue D, Takahashi N. Autoimmune pancreatitis: an update. Abdom Radiol (NY) 2020; 45: 1359-1370 DOI: 10.1007/s00261-019-02275-x.
- 17 Manfredi R, Frulloni L, Mantovani W. et al. Autoimmune Pancreatitis: Pancreatic and Extrapancreatic MR Imaging–MR Cholangiopancreatography Findings at Diagnosis, after Steroid Therapy, and at Recurrence. Radiology 2011; 260: 428-436 DOI: 10.1148/radiol.11101729.
- 18 Takahashi N, Fletcher JG, Hough DM. et al. Autoimmune Pancreatitis: Differentiation From Pancreatic Carcinoma and Normal Pancreas on the Basis of Enhancement Characteristics at Dual-Phase CT. AJR Am J Roentgenol 2009; 193: 479-484 DOI: 10.2214/ajr.08.1883.
- 19 Kamisawa T, Takuma K, Anjiki H. et al. Differentiation of autoimmune pancreatitis from pancreatic cancer by diffusion-weighted MRI. Am J Gastroenterol 2010; 105: 1870-1875 DOI: 10.1038/ajg.2010.87.
- 20 Ha J, Choi SH, Kim KW. et al. MRI features for differentiation of autoimmune pancreatitis from pancreatic ductal adenocarcinoma: A systematic review and meta-analysis. Dig Liver Dis 2021; 54: 849-856 DOI: 10.1016/j.dld.2021.11.013.