Abstract
The development of capsule endoscopy and device-assisted enteroscopy (DAE) revolutionized
minimally invasive examination and treatment of small bowel diseases. Limitations of DAE are a
great time expenditure and low rates of complete enteroscopy. Recently motorized spiral
enteroscopy (MSE) was introduced with shorter procedure times and concurrently greater
insertion depths. MSE is also the first device that opens up the possibility to achieve
complete enteroscopy in a relevant number of cases by the unidirectional, peroral
approach.
To our knowledge we present the first published case of complete enteroscopy by retrograde
MSE in a 35-year-old female without prior abdominal surgery with direct endoscopic
visualization of the pyloric ring. The patient suffered from colonic polyposis syndrome. For
the exploration of both colorectum and the small bowel we performed retrograde MSE under
propofol sedation. After 60 minutes of advancement, we achieved complete enteroscopy by
retrograde identification of the pyloric ring. The procedure could be finished after
withdrawal of the endoscope and cold snare polypectomy of 3 small colonic adenomas without any
adverse events. Total procedure time was 82 minutes. The patient was discharged one day after
the procedure without complaints.
It has been proven already that great insertion depths are achievable by retrograde MSE,
but this case shows for the first time that even a complete enteroscopy is possible. In
conclusion, primary retrograde MSE with no need of tracheal intubation might be a key to more
effective, time-preserving, and cost-effective concepts of small-bowel endoscopy in the
future.
Zusammenfassung
Die Entwicklung der Videokapsel und Device-assisted Enteroskopie (DAE) hat die
minimal-invasive Diagnostik und Therapie von Dünndarmerkrankungen revolutioniert. Limitationen
der DAE sind der große Zeitaufwand und die niedrigen totalen Enteroskopieraten. Kürzlich wurde
die motorisierte Spiralenteroskopie (MSE) eingeführt, die kürzere Untersuchungszeiten bei
zugleich höheren Eindringtiefen ermöglicht. MSE ist ferner das erste System, das die
Möglichkeit eröffnet, in einer relevanten Anzahl von Fällen eine komplette unidirektionale,
perorale Enteroskopie durchzuführen.
Nach unserem Wissen beschreiben wir den ersten Fall einer kompletten Enteroskopie durch
eine retrograde MSE bei einer 35-jährigen Frau ohne abdominelle Voroperationen mit Erreichen
des pylorischen Rings. Grunderkrankung war eine Polyposis coli. Um in einer Sitzung das
Kolorektum und den Dünndarm untersuchen zu können, führten wir eine peranale MSE in
Propofol-Sedierung durch. Nach 60 Minuten des Vorspiegelns wurde eine komplette Enteroskopie
erreicht, bestätigt durch retrograde, endoskopische Darstellung des Pylorus. Nach dem
Zurückspiegeln und der Resektion von 3 kleinen Kolonpolypen mit der kalten Schlinge konnte der
Eingriff komplikationslos beendet werden. Die komplette Eingriffszeit betrug 82 Minuten. Die
Patientin konnte am Folgetag beschwerdefrei entlassen werden.
Es wurde bereits gezeigt, dass hohe Insertionstiefen durch retrograde MSE möglich sind,
aber dieser Fall demonstriert zum ersten Mal, dass auf diesem Wege sogar eine komplette
Enteroskopie durchgeführt werden kann. Zusammenfassend könnte der primär retrograde Zugang
unter Verzicht auf eine Intubationsnarkose einen Schlüssel zur effektiveren, zeitsparenderen
und kostengünstigeren Dünndarmendoskopie darstellen.
Schlüsselwörter
Motorisierte Spiralenteroskopie - Device-assisted Enteroskopie - Ballonenteroskopie - Push and Pull-Enteroskopie - Familiäre Adenomatöse Polyposis (FAP) - gastrointestinale Blutung - Dünndarmblutung
Keywords
Motorized Spiral Enteroscopy - Device-assisted Enteroscopy - Balloon Enteroscopy - Push and Pull Enteroscopy - Familial Adenomatous polyposis (FAP) - gastrointestinal bleeding - small bowel bleeding