CC BY-NC-ND 4.0 · Physikalische Medizin, Rehabilitationsmedizin, Kurortmedizin 2024; 34(01): 18-26
DOI: 10.1055/a-1962-4221
Original Article

The association between Diastasis recti abdominis and pelvic floor dysfunction, sacroiliac joint dysfunction, and quality of life among postpartum women after Cesarean delivery

Zusammenhang zwischen Rektusdiastase, Beckenbodendysfunktion, sakroiliakaler Dysfunktion und Lebensqualität bei Frauen nach Kaiserschnittentbindung
Enas Abu Saleh
1   Physiotherapy, University of Sharjah, Sharjah, United Arab Emirates
,
Lori Walton
2   Department of Physical Therapy, University of Scranton, Scranton, United States
,
Sahar Said
3   Physical medicine and rehabilitation, Dubai Hospital, Dubai, United Arab Emirates
,
Veena Raigangar
4   Physiotherapy, University of Sharjah, Sharjah, United Arab Emirates
,
Meeyoung Kim
4   Physiotherapy, University of Sharjah, Sharjah, United Arab Emirates
› Institutsangaben

Abstract

Purpose The goal of this study is to see if there's a predictive relationship between diastasis rectus abdominis and pelvic floor dysfunction, sacroiliac joint dysfunction, and postpartum women's health-related quality of life.

Method This cross-sectional, correlative study focused on 32 postpartum mothers aged 18 to 45 years old. Real Ultrasound Sonographic Imaging (RUSI) was used to determine DRA. The Pelvic Floor Disability Index was used to assess pelvic floor dysfunction (PFDI). The Active Straight Leg Raise Test (ASLR), the Long Dorsal Sacral Ligament Test (LDL), and the Posterior Pelvic Provocation Test (P4) were also investigated. The Short Form-12 (SF-12) Survey was used to assess health-related quality of life (HRQoL).

Results A negative correlation between DRA and postpartum period was recorded (ρ=0.0001). The following categories showed a significant positive correlation between DRA and Pelvic floor dysfunction: Pelvic Organ Prolapse Distress Inventory-6 (POPDI-6) corelated positively with DRA (ρ =0.01); Colorectal-Anal Distress Inventory-8 (CRAD-8) (ρ =0.02); Urinary Distress Inventory-6 (UDI-6) (ρ =0.00). There was no correlation between DRA and sacroiliac joint dysfunction (ρ =0.8).

Conclusion DRA was discovered to be a strong predictor of pelvic floor dysfunction, such as prolapse, colorectal-anal dysfunction, and urine distress. There was no evidence of a link between DRA and sacroiliac joint dysfunction or HRQoL.

Zusammenfassung

Fragestellung Ziel der vorliegenden Studie ist es zu untersuchen, ob eine prädiktive Beziehung zwischen Rektusdiastase und Beckenbodendysfunktion, iliosakraler Dysfunktion und der gesundheitsbezogenen Lebensqualität von Frauen in der postpartalen Phase besteht.

Methode In die korrelative Querschnittsstudie wurden 32 Frauen im Alter von 18 bis 45 Jahren in der postpartalen Phase aufgenommen. Das Vorliegen einer Rektusdiastase wurde mittels RUSI (Real Ultrasound Sonographic Imaging) bestimmt. Mithilfe des PFDI (Pelvic Floor Disability Index) wurde das Vorliegen einer Dysfunktion des Beckenbodens ermittelt. Weiterhin wurden der funktionelle Beckentest ASLR (Active Straight Leg Raise Test), der LDL (Long Dorsal Sacral Ligament Test) und der P4-Provokationstest (Posterior Pelvic Provocation Test) durchgeführt. Für die Ermittlung der gesundheitsbezogenen Lebensqualität (HRQoL) wurde der SF-12-Fragebogen (Short Form 12) verwendet.

Ergebnisse Es fand sich eine negative Korrelation zwischen Rektusdiastase und postpartaler Phase (ρ=0,0001). Die folgenden Kategorien zeigten eine signifikante positive Korrelation zwischen Rektusdiastase und Beckenbodendysfunktion: POPDI-6 (Pelvic Organ Prolapse Distress Inventory-6) zeigte eine positive Korrelation mit einer Rektusdiastase (ρ=0.01); CRAD-8 (Colorectal-Anal Distress Inventory-8) (ρ=0.02); UDI-6 (Urinary Distress Inventory-6) (ρ=0.00). Hingegen fand sich keine Korrelation zwischen Rektusdiastase und sakroiliakaler Dysfunktion (ρ=0.8).

Schlussfolgerung Die Rektusdiastase zeigte sich als starker Prädiktor einer Beckenbodendysfunktion, wie beispielsweise Prolaps, kolorektal-anale Dysfunktion und Harnwegsbeschwerden. Es fand sich kein Hinweis auf eine Beziehung zwischen Rektusdiastase und sakroiliakaler Dysfunktion oder gesundheitsbezogener Lebensqualität.



Publikationsverlauf

Eingereicht: 31. Mai 2022

Angenommen: 17. Oktober 2022

Artikel online veröffentlicht:
16. Februar 2023

© 2023. The Author(s). This is an open access article published by Thieme under the terms of the Creative Commons Attribution-NonDerivative-NonCommercial-License, permitting copying and reproduction so long as the original work is given appropriate credit. Contents may not be used for commercial purposes, or adapted, remixed, transformed or built upon. (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/).

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