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DOI: 10.1055/a-1967-9855
Ausbreitungsdynamik der Alpha- und Beta-Virusvarianten von SARS-CoV-2 zum Beginn ihres Auftretens in der Stadt Köln im Januar und Februar 2021
Spreading Dynamics of the Alpha and Beta Virus Variants of SARS-CoV-2 at the Beginning of Their Appearance in the City of Cologne in January and February 2021Zusammenfassung
Hintergrund und Ziel der Studie Sich ständig verändernde Virusvarianten des neuartigen Coronavirus SARS-CoV-2 stellen das Gesundheitswesen vor große Herausforderungen. In der vorliegenden Arbeit soll die Analyse der größeren Ausbruchsgeschehen der Varianten Alpha und Beta in Köln ein effektives und schnelles Reagieren auf neue Virusvarianten und zukünftige Pandemien sowie das Ableiten zielführender Maßnahmen zur Pandemiebekämpfung ermöglichen.
Methodik Im Beobachtungszeitraum vom 22. Januar bis 23. Februar 2021 wurden alle dem Gesundheitsamt Köln gemeldeten SARS-CoV-2 positiv getesteten Personen sowie deren Kontaktpersonen individuellen telefonischen Befragungen von Mitarbeitenden des Gesundheitsamtes unterzogen. Diese Daten bildeten zum einen die Grundlage der epidemiologischen und deskriptiven Gegenüberstellung der Alpha- und der Beta-Variante im Vergleich zum zuvor vorherrschenden Wildtyp. Zum anderen waren sie auch Basis der grafischen Aufarbeitung von Clustern, die durch die beiden Virusvarianten gebildet wurden, in Form sogenannter Timelines. Für die vorliegende Arbeit wurden alle Cluster mit ≥10 Individuen für den betrachteten Zeitraum berücksichtigt.
Ergebnisse Von den im Beobachtungszeitraum in Köln 3780 positiv auf SARS-CoV-2 getesteten Personen waren 818 Fälle auf die Virusvarianten Alpha und Beta zurückzuführen. Dabei breitete sich die Alpha- gegenüber der Beta-Variante trotz strenger nicht-pharmazeutischer Eingriffe schnell aus. Im Rahmen der Clusteranalyse wurden fünf größere Ausbruchsgeschehen im Beobachtungszeitraum in Köln ermittelt. Zu den Alpha-Varianten-Clustern gehörten zwei Kindertageseinrichtungen und ein Kloster, wohingegen zu den Beta-Varianten-Clustern eine Gemeinschaftsunterkunft für Geflüchtete und ein Alten- und Pflegeheim zählten. Mithilfe der Clusteranalyse wurde die Kernrolle des häuslichen Settings für die Ausbreitung der untersuchten Virusvarianten aufgezeigt. Zudem wurde ein hoher Anteil an Fällen unbekannten Infektionsortes/-kontaktes für den Wildtyp und die Alpha-Variante festgestellt.
Schlussfolgerung Clusteranalysen stellen ein äußerst nützliches Instrument in der Ermittlung von Infektionsorten/-kontakten und Übertragungswegen sowie der Eruierung bestehender Schutzmaßnahmen und Hygienekonzepte dar. Da entsprechende Cluster als ungünstigstes Ausbreitungsszenario zu betrachten sind, liefern sie wichtige Erkenntnisse für Modifizierungen im weiteren Handeln sowohl für diese als auch für zukünftige Pandemien.
Abstract
Background and aim of the study Constantly changing virus variants of the novel coronavirus SARS-CoV-2 pose major challenges to the healthcare system. The aim of the present study was to analyse major outbreaks of the alpha and beta variants in Cologne in order to enable effective and rapid response to new virus variants in future pandemics as well as to derive targeted measures to combat the pandemic.
Methods In the observation period from January 22 to February 23, 2021, all individuals testing positive for SARS-CoV-2 and their contact persons who were reported to the Cologne Public Health Department were interviewed by employees of the Public Health Department over the telephone. On the one hand, these data formed the basis for the epidemiological and descriptive comparison of the alpha and beta variants to the previously dominant wild type. On the other hand, they were also the basis for the graphical processing of clusters formed by the two virus variants in the form of so-called timelines. For the present work, all clusters with ≥10 individuals were taken into account for the period under consideration.
Results Of the 3780 individuals that tested positive for SARS-CoV-2 in Cologne during the observation period, 818 cases were due to the virus variants alpha and beta. The alpha versus the beta variant spread quickly in Cologne despite strict non-pharmaceutical interventions. As part of the cluster analysis, five major outbreak were identified in Cologne during the observation period. The alpha variant clusters included two daycare centers and one monastery, while the beta variant clusters included a communal accommodation for refugees and an old people's and nursing home. With the help of cluster analysis, the core role of the spread of the virus variants examined was shown, especially in the context of the home setting. In addition, a high proportion of cases of unknown infection site/contact was found for the wild type and alpha variant.
Conclusion Cluster analyses are an extremely useful tool in the determination of infection sites/contacts and transmission paths as well as in determining existing protective measures and hygiene concepts. Since clusters are to be regarded as the most unfavorable spread scenario, cluster analyses provide important suggestions for modifying further action for both this, as well as for future pandemics.
Schlüsselwörter
SARS-CoV-2 - Alpha-Variante - Beta-Variante - Ausbreitungsdynamik - Cluster - DeutschlandPublikationsverlauf
Artikel online veröffentlicht:
07. Dezember 2022
© 2022. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart,
Germany
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Literatur
- 1 Davies NG, Abbott S, Barnard RC. et al. Estimated transmissibility and impact of SARS-CoV-2 lineage B.1.1.7 in England. Science 2021; 372: eabg3055
- 2 Volz E, Mishra S, Chand M. et al. Assessing transmissibility of SARS-CoV-2 lineage B.1.1.7 in England. Nature 593: 266-269 2021;
- 3 Washington NL, Gangavarapu K, Zeller M. et al. Emergence and rapid transmission of SARS-CoV-2 B.1.1.7 in the United States. Cell 2021; 184: 2587-2594.e7
- 4 Bager P, Wohlfahrt J, Fonager J. et al. Risk of hospitalisation associated with infection with SARS-CoV-2 lineage B.1.1.7 in Denmark: an observational cohort study. Lancet Infect Dis 2021; 21: 1507-1517
- 5 Veneti L, Seppälä E, Larsdatter Storm M. et al. Increased risk of hospitalisation and intensive care admission associated with reported cases of SARS-CoV-2 variants B.1.1.7 and B.1.351 in Norway, December 2020-May 2021. PLOS ONE 2021; 16: e0258513
- 6 Davies NG, Jarvis CI. CMMID COVID-19 Working Group et al. Increased mortality in community-tested cases of SARS-CoV-2 lineage B.1.1.7. Nature 593: 270-274 2021;
- 7 Challen R, Brooks-Pollock E, Read JM. et al. Risk of mortality in patients infected with SARS-CoV-2 variant of concern 202012/1: matched cohort study. BMJ 2021; 372: n579
- 8 Public Health England. Investigation of novel SARS-CoV-2 variant: Variant of Concern 202012/01 – Technical briefing 6. Im Internet: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/961299/Variants_of_Concern_VOC_Technical_Briefing_6_England-1.pdf; Stand: 26.11.2021
- 9 Pearson CAB, Russell TW, Davies N. et al. Estimates of severity and transmissibility of novel SARS-CoV-2 variant 501Y.V2 in South Africa. London: CMMID Respiratory, 2021. Preprint im Internet: https://cmmid.github.io/topics/covid19/sa-novel-variant.html; Stand: 25.11.2021
- 10 Wang Z, Schmidt F, Weisblum Y. et al. mRNA vaccine-elicited antibodies to SARS-CoV-2 and circulating variants. Nature 592: 616-622 2021;
- 11 Wang P, Nair MS, Liu L. et al. Antibody resistance of SARS-CoV-2 variants B.1.351 and B.1.1.7. Nature 593: 130-135 2021;
- 12 Greaney AJ, Loes AN, Crawford KHD. et al. Comprehensive mapping of mutations in the SARS-CoV-2 receptor-binding domain that affect recognition by polyclonal human plasma antibodies. Cell Host Microbe 2021; 29: 463-476.e6
- 13 European Centre for Disease Prevention and Control. SARS-CoV-2 -increased circulation of variants of concern and vaccine rollout in the EU/EEA, 14th update–15February 2021. ECDC: Stockholm; 2021
- 14 Starr TN, Greaney AJ, Hilton SK. et al. Deep Mutational Scanning of SARS-CoV-2 Receptor Binding Domain Reveals Constraints on Folding and ACE2 Binding. Cell 2020; 182: 1295-1310.e20
- 15 Haim-Boukobza S, Roquebert B, Trombert-Paolantoni S. et al. Detecting Rapid Spread of SARS-CoV-2 Variants, France, January 26–February 16, 2021. Emerging Infectious Diseases 2021; 27: 1496-1499
- 16 Oude Munnink BB, Nieuwenhuijse DF, Stein M. et al. Rapid SARS-CoV-2 whole-genome sequencing and analysis for informed public health decision-making in the Netherlands. Nat Med 26: 1405-1410 2020;
- 17 Neuhann F, Buess M, Wolff A. et al. Entwicklung einer Software zur Unterstützung der Prozesse im Gesundheitsamt der Stadt Köln in der SARS-CoV-2-Pandemie. Digitales Kontaktmanagement (DiKoMa). Epid Bull 2020; 23: 3-1
- 18 Infektionsschutzgesetz vom 20. Juli 2000 (BGBl. I S. 1045), das zuletzt durch Artikel 1b der Verordnung vom 16. September 2021 (BGBl. I S. 1452) geändert worden ist
- 19 Borges V, Sousa C, Menezes L. et al. Tracking SARS-CoV-2 lineage B.1.1.7 dissemination: insights from nationwide spike gene target failure (SGTF) and spike gene late detection (SGTL) data, Portugal, week 49 2020 to week 3 2021. Euro Surveill 2021; 26: pii=2100131
- 20 Buenestado-Serrano S, Recio R, Sola Campoy PJ. et al. First confirmation of importation and transmission in Spain of the newly identified SARS-CoV-2 B.1.1.7 variant. Enferm Infecc Microbiol Clin (Engl Ed) 2021; S0213-005X: 00046-0004
- 21 Schweickert B, Klingeberg A, Haller S. et al. COVID-19-Ausbrüche in deutschen Alten- und Pflegeheimen. Epid Bull 2021; 18: 3-29
- 22 Robert Koch-Institut. Wöchentlicher Lagebricht des RKI zur Coronavirus-Krankheit-2019 (COVID-19) (27.01.2022). Im Internet: https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Situationsberichte/Wochenbericht/Wochenbericht_2022-01-27.pdf?__blob=publicationFile; Stand: 28.01.2022
- 23 Messali S, Campisi G, Giovanetti M. et al. The first Italian outbreak of SARS-CoV-2 B.1.1.7 lineage in Corzano, Lombardy. J Med Virol 2021; 1: 4
- 24 Robert Koch-Institut. Bericht zu Virusvarianten von SARS-CoV-2 in Deutschland (14.Juli 2021). Im Internet: https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/DESH/Bericht_VOC_2021-07-14.pdf?__blob=publicationFile; Stand: 25.01.2022
- 25 Buda S, an der Heiden M, Altmann D. et al. Infektionsumfeld von erfassten COVID-19-Ausbrüchen in Deutschland. Epid Bull 2020; 38: 3-12
- 26 SARS-CoV-2 variant with lineage B.1.351 clusters investigation team. Linked transmission chains of imported SARS-CoV-2 variant B.1.351 across mainland France, January 2021. Euro Surveill 2021 Apr; 26 (13): 2100333. 10.2807/1560-7917.ES.2021.26.13.2100333
- 27 Loenenbach A, Markus I, Lehfeld AS. et al. SARS-CoV-2 variant B.1.1.7 susceptibility and infectiousness of children and adults deduced from investigations of childcare centre outbreaks, Germany, 2021. Euro Surveill 2021; 26: pii=2100433
- 28 Landesbetrieb IT.NRW. Top Ten der größten Städte am 31.12; 2020. Im Internet: https://www.it.nrw/statistik/eckdaten/top-ten-der-groessten-staedte-am-3112-935; Stand: 26.11.2021
- 29 Statistisches Bundesamt. Destatis. Einwohnerzahl der 15 größten Städte Deutschlands. Im Internet: https://www.destatis.de/DE/Themen/Gesellschaft-Umwelt/Bevoelkerung/Bevoelkerungsstand/bar-chart-race.html; Stand: 03.01.2022