CC BY-NC-ND 4.0 · Z Gastroenterol 2023; 61(06): 680-682
DOI: 10.1055/a-1973-5554
Kasuistik

Endoscopic fenestration combined with catheterization in the treatment of a giant colonic fecalith causing bowel obstruction: a case report

Endoskopische Fenestration in Kombination mit Katheterisierung bei der Behandlung eines riesigen Kolonfäkalits, der einen Darmverschluss verursacht: Ein Fallbericht
1   The First Hospital of Jilin University, Changchun, China (Ringgold ID: RIN117971)
,
Xueshan Wang
1   The First Hospital of Jilin University, Changchun, China (Ringgold ID: RIN117971)
,
Ke Tao
1   The First Hospital of Jilin University, Changchun, China (Ringgold ID: RIN117971)
,
Huihui Zhao
1   The First Hospital of Jilin University, Changchun, China (Ringgold ID: RIN117971)
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1   The First Hospital of Jilin University, Changchun, China (Ringgold ID: RIN117971)
› Author Affiliations

Abstract

Obstruction of the colon caused by a fecalith is not a rare condition, but endoscopic attempts at removal of the fecalith are often unsuccessful because of the size of the fecalith and its extremely hard stone-like consistency. We report a case of bowel obstruction of over two weeks’ duration caused by a giant colonic fecalith. Conservative treatments including insertion of a gastric tube and enemas failed to resolve the obstruction. After an initial unsuccessful attempt at fecalith removal by colonoscopy using a snare, we successfully resolved the bowel obstruction over the course of subsequent colonoscopies with endoscopic fenestration of the fecalith and placement of a transrectal gastric tube for directed instillation of the enema fluid, and we were able to avoid surgical intervention in this case.

Zusammenfassung

Obstruktion des Dickdarms durch ein Fäkalit ist keine seltene Erkrankung. Endoskopische Versuche, den Fäkalit zu entfernen, sind jedoch aufgrund der Größe des Fäkalits und seiner extrem harten steinartigen Konsistenz oft erfolglos. In diesem Beitrag berichten wir über einen über 2 Wochen andauernden Fall von Darmverschluss durch einen Dickdarmfäkalit. Eine konservative Behandlung, einschließlich Einführen einer Magensonde und Einlaufflüssigkeit, konnte die Obstruktion nicht lösen. Anfänglich gab es erfolglose Versuche, den Fäkalit durch Darmspiegelung mithilfe einer Schlinge zu entfernen. Wir haben jedoch den Darmverschluss im Laufe der nachfolgenden Koloskopien mit endoskopischer Fäkalitfenestration, Platzierung einer transrektalen Magensonde zur gezielten Instillation der Einlaufflüssigkeit erfolgreich behoben und konnten in diesem Fall einen chirurgischen Eingriff vermeiden.



Publication History

Received: 11 June 2022

Article published online:
05 December 2022

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