Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-1975-0190
Konkremente des Tränenapparates
Article in several languages: English | deutschAuthors

Zusammenfassung
Konkremente des Tränenapparates, sog. Dakryolithen, können an unterschiedlichen Lokalisationen auftreten und führen zu verschiedenen klinischen Zeichen. Gemeinsam ist das Auftreten chronischer Entzündungen, die akut exazerbieren können. Anhand einer Literaturrecherche sowie deskriptiver Vorstellung und Korrelation der Klinik mit histopathologischen Befunden sollen die wichtigsten Informationen zur Epidemiologie, Ätiopathogenese, Zusammensetzung, Histologie und Therapie gegeben werden. Weiterhin werden die bekannten Einflussfaktoren zur Lithogenese im Tränensack zusammengefasst. Konkremente der Tränendrüse zeigen eine Schwellung im Bereich des lateralen Kanthus. Die häufig nur mit leichten Schmerzen einhergehende Veränderung führt oft auch zu einer umschriebenen konjunktivalen Hyperämie. Histologisch ist das Gewebe der Tränendrüse von einer akut-erosiven bis chronischen Entzündungsreaktion gekennzeichnet. Die Konkremente bestehen aus amorphem Material. Das entzündliche Infiltrat ist von neutrophilen Granulozyten dominiert. Tränenröhrchensteine sind in hohem Maße mit dem klinischen Bild einer chronischen Kanalikulitis assoziiert. Klinisch liegen zumeist eine Epiphora und ein purulenter Sekretausfluss im Bereich des betroffenen Tränenröhrchens vor. Die Konkremente der Tränenröhrchen weisen typischerweise Actinomyces-Drusen auf. Das umgebende Gewebe reagiert mit einer plasmazellulären sowie granulozytären Infiltration. Dakryolithen (Konkremente des Tränensackes) manifestieren sich im Rahmen einer Dakryozystitis, wobei hier sowohl akute als auch chronische Entzündungen vorkommen. Sie werden in bis zu 18% der Dakryozystorhinostomien gefunden und stellen eine große diagnostische Herausforderung dar. Wiederkehrende episodenhafte Epiphora mit mukopurulenter Sekretion und akuter Dakryozystitis sind typisch. Zumeist besteht eine Spülbarkeit der ableitenden Tränenwege. Histologisch imponiert ein lymphozytäres Infiltrat mit submuköser Fibrose. Unmittelbar angrenzend zu den Konkrementen finden sich Zeichen einer akuten Entzündungsreaktion. Das therapeutische Mittel der Wahl ist die Extraktion der Konkremente und die Beseitigung der Tränenabflussstörung, da hierin ein wichtiger Faktor zur Entstehung gesehen wird.
Schlüsselwörter
Tränendrüsenstein - Tränensackstein - Kanalikulusstein - Dakryoadenitis - Kanalikulitis - DakryozystitisPublication History
Received: 11 October 2022
Accepted: 03 November 2022
Article published online:
27 January 2023
© 2023. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
-
References/Literatur
- 1
Traquair HM.
Chronic dacryocystitis: its causation and treatment. Arch Ophthalmol 1941; 26: 165-180
Reference Ris Wihthout Link
- 2
Halborg J,
Prause JU,
Toft PB.
et al.
Stones in the lacrimal gland: a rare condition. Acta Ophthalmol 2009; 87: 672-675
Reference Ris Wihthout Link
- 3
Baratz KH,
Bartley GB,
Campbell RJ.
et al.
An eyelash nidus for dacryoliths of the lacrimal excretory and secretory systems.
Am J Ophthalmol 1991; 111: 624-627
Reference Ris Wihthout Link
- 4
Mawn LA,
Sanon A,
Conlon MR.
et al.
Pseudomonas dacryoadenitis secondary to a lacrimal gland ductule stone. Ophthalmic
Plast Reconstr Surg 1997; 13: 135-138
Reference Ris Wihthout Link
- 5
Baker RH,
Bartley GB.
Lacrimal gland ductule stones. Ophthalmology 1990; 97: 531-534
Reference Ris Wihthout Link
- 6
Norn MS.
Tear fluid pH in normals, contact lens wearers, and pathological cases. Acta Ophthalmol
1988; 66: 485-489
Reference Ris Wihthout Link
- 7
Lew H,
Lee SY,
Yun YS.
Measurement of pH, electrolytes and electrophoretic studies of tear proteins in tears
of patients with dacryoliths: a novel concept for dacryoliths. Ophthalmologica 2004;
218: 130-135
Reference Ris Wihthout Link
- 8
Holtmann C,
Brachert M,
Spaniol K.
et al.
Dakryolith der zuführenden Tränenwege. Ophthalmologe 2016; 113: 244-247
Reference Ris Wihthout Link
- 9
Gaca PJ,
Rejdak R,
Doulis A.
et al.
Ungewöhnliche druckindolente Raumforderung im temporalen Lidwinkel. Ophthalmologie
2022;
Reference Ris Wihthout Link
- 10
Naito H,
Oshida K,
Kurokawa K.
et al.
Atypical intermittent exophthalmos due to hyperplasia of lacrimal gland associated
with dacryolithiasis. Surg Neurol 1973; 1: 84-86
Reference Ris Wihthout Link
- 11
Zafar A,
Jordan DR,
Brownstein S.
et al.
Asymptomatic lacrimal ductule dacryolithiasis with embedded cilia. Ophthalmic Plast
Reconstr Surg 2004; 20: 83-85
Reference Ris Wihthout Link
- 12
Repp DJ,
Burkat CN,
Lucarelli MJ.
Lacrimal excretory system concretions: canalicular and lacrimal sac. Ophthalmology
2009; 116: 2230-2235
Reference Ris Wihthout Link
- 13
Struck HG,
Höhne C,
Tost M.
Zur Diagnostik und Therapie der chronischen Canaliculitis. Ophthalmologe 1992; 89:
233-236
Reference Ris Wihthout Link
- 14
Fulmer NL,
Neal JG,
Bussard GM.
et al.
Lacrimal canaliculitis. Am J Emerg Med 1999; 17: 385-386
Reference Ris Wihthout Link
- 15
Vujancević S,
Meyer-Rüsenberg HW.
Therapie der Aktinomykose der ableitenden Tränenwege. Klin Monbl Augenheilkd 2010;
227: 568-574
Reference Ris Wihthout Link
- 16
Kim UR,
Wadwekar B,
Prajna L.
Primary canaliculitis: The incidence, clinical features, outcome and long-term epiphora
after snip-punctoplasty and curettage. Saudi J Ophthalmol 2015; 29: 274-277
Reference Ris Wihthout Link
- 17
Vécsei VP,
Huber-Spitzy V,
Arocker-Mettinger E.
et al.
Canaliculitis: difficulties in diagnosis, differential diagnosis and comparison between
conservative and surgical treatment. Ophthalmologica 1994; 208: 314-317
Reference Ris Wihthout Link
- 18
Baldursdottir E,
Sigurdsson H,
Jonasson L.
et al.
Actinomycotic canaliculitis: resolution following surgery and short topical antibiotic
treatment. Acta Ophthalmol 2010; 88: 367-370
Reference Ris Wihthout Link
- 19
Funke G.
Actinomyces spp. und verwandte fakultativ anaerobe grampositive Stäbchen. In:
Neumeister B,
Geiss HK,
Braun RW,
Kimmig P.
Hrsg.
Mikrobiologische Diagnostik. Stuttgart, New York: Thieme; 2009: 533-539
Reference Ris Wihthout Link
- 20
Heichel J,
Sandner A,
Siebolts U.
et al.
Konkremente und iatrogene Fremdkörper der ableitenden Tränenwege: Therapeutische Empfehlungen.
HNO 2016; 64: 403-416
Reference Ris Wihthout Link
- 21
Briscoe D,
Edelstein E,
Zacharopoulos I.
et al.
Actinomyces canaliculitis: diagnosis of a masquerading disease. Graefes Arch Clin
Exp Ophthalmol 2004; 242: 682-686
Reference Ris Wihthout Link
- 22
Freedman JR,
Markert MS,
Cohen AJ.
Primary and secondary lacrimal canaliculitis: a review of literature. Surv Ophthalmol
2011; 56: 336-347
Reference Ris Wihthout Link
- 23
Stucki VC,
Demolli P,
Kniestedt C.
et al.
Langzeitverlaufsstudie von Kanalikulotomien nach Kanalikulitis. Klin Monbl Augenheilkd
2018; 235: 392-397
Reference Ris Wihthout Link
- 24
Demant E,
Hurwitz JJ.
Canaliculitis: review of 12 cases. Can J Ophthalmol 1980; 15: 73-75
Reference Ris Wihthout Link
- 25
Anand S,
Hollingworth K,
Kumar V.
et al.
Canaliculitis: the incidence of long-term epiphora following canaliculotomy. Orbit
2004; 23: 19-26
Reference Ris Wihthout Link
- 26
Goel R,
Malik KP,
Gaind R.
et al.
Bilateral actinomycotic blepharokeratoconjunctivitis. Orbit 2007; 26: 53-55
Reference Ris Wihthout Link
- 27
McKellar MJ,
Aburn NS.
Cast-forming Actinomyces israelii canaliculitis. Aust N Z J Ophthalmol 1997; 25: 301-303
Reference Ris Wihthout Link
- 28
Singh CN,
Thakker M,
Sires BS.
Pyogenic granuloma associated with chronic Actinomyces canaliculitis. Ophthalmic Plast
Reconstr Surg 2006; 22: 224-225
Reference Ris Wihthout Link
- 29
Lee MJ,
Choung HK,
Kim NJ.
et al.
One-snip punctoplasty and canalicular curettage through the punctum: a minimally invasive
surgical procedure for primary canaliculitis. Ophthalmology 2009; 116: 2027-2030.e2
Reference Ris Wihthout Link
- 30
Berlin AJ,
Rath R,
Rich L.
Lacrimal system dacryoliths. Ophthalmic Surg 1980; 11: 435-436
Reference Ris Wihthout Link
- 31
Hawes MJ.
The dacryolithiasis syndrome. Ophthalmic Plast Reconstr Surg 1988; 4: 87-90
Reference Ris Wihthout Link
- 32
Yazici B,
Hammad AM,
Meyer DR.
Lacrimal sac dacryoliths: predictive factors and clinical characteristics. Ophthalmology
2001; 108: 1308-1312
Reference Ris Wihthout Link
- 33
Mishra K,
Hu KY,
Kamal S.
et al.
Dacryolithiasis: A Review. Ophthalmic Plast Reconstr Surg 2017; 33: 83-89
Reference Ris Wihthout Link
- 34
Kubo M,
Sakuraba T,
Wada R.
Clinicopathological features of dacryolithiasis in Japanese patients: frequent association
with infection in aged patients. ISRN Ophthalmol 2013; 2013: 406153
Reference Ris Wihthout Link
- 35
Komínek P,
Doškářová S,
Svagera Z.
et al.
Lacrimal sac dacryoliths (86 samples): chemical and mineralogic analyses. Graefes
Arch Clin Exp Ophthalmol 2014; 252: 523-529
Reference Ris Wihthout Link
- 36
Thale A,
Paulsen F,
Rochels R.
et al.
Functional anatomy of the human efferent tear ducts: a new theory of tear outflow
mechanism. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 1998; 236: 674-678
Reference Ris Wihthout Link
- 37
Andreou P,
Rose GE.
Clinical presentation of patients with dacryolithiasis. Ophthalmology 2002; 109: 1573-1574
Reference Ris Wihthout Link
- 38
Heichel J,
Struck HG,
Bredehorn-Mayr T.
Chronische Dakryozystitis im Kindesalter: Transkanalikuläre endoskopiegestützte Entfernung
iatrogener intrasakkaler Fremdkörper. Ophthalmologe 2014; 111: 862-865
Reference Ris Wihthout Link
- 39
Jones LT.
Tear-sac foreign bodies. Am J Ophthalmol 1965; 60: 111-113
Reference Ris Wihthout Link
- 40
Wilkins RB,
Pressly JP.
Diagnosis and incidence of lacrimal calculi. Ophthalmic Surg 1980; 11: 787-789
Reference Ris Wihthout Link
- 41
Ali MJ,
Schicht M,
Heichel J.
et al.
Electron microscopic features of the lacrimal sac mucopeptide concretions. Graefes
Arch Clin Exp Ophthalmol 2018; 256: 1313-1318
Reference Ris Wihthout Link
- 42
Paulsen FP,
Schaudig U,
Fabian A.
et al.
TFF peptides and mucins are major components of dacryoliths. Graefes Arch Clin Exp
Ophthalmol 2006; 244: 1160-1170
Reference Ris Wihthout Link
- 43
Ali MJ,
Scholz M,
Singh S.
et al.
Etiopathogenesis of lacrimal sac mucopeptide concretions: insights from cinematic
rendering techniques. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2020; 258: 2299-2303
Reference Ris Wihthout Link
- 44
Perry LJ,
Jakobiec FA,
Zakka FR.
Bacterial and mucopeptide concretions of the lacrimal drainage system: an analysis
of 30 cases. Ophthalmic Plast Reconstr Surg 2012; 28: 126-133
Reference Ris Wihthout Link
- 45
Iliadelis E,
Karabatakis V,
Sofoniou M.
Dacryoliths in chronic dacryocystitis and their composition (spectrophotometric analysis).
Eur J Ophthalmol 1999; 9: 266-268
Reference Ris Wihthout Link
- 46
Ozer S,
Ozer PA,
Ortarik Z.
et al.
Analysis of inorganic elements in a dacryolith using polarised X-ray fluorescence
spectrometry: a case report. Eye (Lond) 2012; 26: 887
Reference Ris Wihthout Link
- 47
Orhan M,
Onerci M,
Dayanir V.
et al.
Lacrimal sac dacryolith: a study with atomic absorption spectrophotometry and scanning
electron microscopy. Eur J Ophthalmol 1996; 6: 478-480
Reference Ris Wihthout Link
- 48
Iliadelis ED,
Karabatakis VE,
Sofoniou MK.
Dacryoliths in a series of dacryocystorhinostomies: histologic and chemical analysis.
Eur J Ophthalmol 2006; 16: 657-662
Reference Ris Wihthout Link
- 49
Heindl LM,
Junemann A,
Holbach LM.
A clinicopathologic study of nasal mucosa in 350 patients with external dacryocystorhinostomy.
Orbit 2009; 28: 7-11
Reference Ris Wihthout Link
- 50
Dhillon N,
Kreis AJ,
Madge SN.
Dacryolith-induced acute dacryocystitis: a reversible cause of nasolacrimal duct obstruction.
Orbit 2014; 33: 199-201
Reference Ris Wihthout Link
- 51
Guthoff R,
Lieb WE.
Dakryozystotomie und mikrochirurgische Tränensackrekonstruktion bei Dakryolithen.
Ophthalmologe 2002; 99: 113-115
Reference Ris Wihthout Link
- 52
Völkerling A,
Struck HG,
Kunert KS.
et al.
Dakryoendoskopische Tränenwegschirurgie – Einflussfaktoren auf das postoperative Ergebnis.
Klin Monbl Augenheilkd 2018; 235: 24-30
Reference Ris Wihthout Link
- 53
Komínek P,
Červenka S,
Zeleník K.
et al.
Lacrimal sac dacryolith (76 cases): a predictive factor for successful endonasal dacryocystorhinostomy?.
Eur Arch Otorhinolaryngol 2014; 271: 1595-1599
Reference Ris Wihthout Link
- 54
Rokohl AC,
Guo Y,
Mor JM.
et al.
Intubationssysteme in der Tränenwegchirurgie – eine aktuelle Übersicht. Klin Monbl
Augenheilkd 2020; 237: 20-28
Reference Ris Wihthout Link
- 55
Lee JM,
Baek JS.
Etiology of Epiphora. Korean J Ophthalmol 2021; 35: 349-354
Reference Ris Wihthout Link
- 56
Tost F,
Bruder R,
Clemens S.
20-MHz-Ultraschall der präsakkalen Tränenwege. Ophthalmologe 2002; 99: 25-28
Reference Ris Wihthout Link