Abstract
Background Osteochondritis dissecans (OD) is one of the most
common cartilage lesions of the knee. Conservative treatment is recommended if the lesions are
stable with no loose bodies or there are open physes. Surgical intervention is recommended as
the primary treatment in symptomatic adults with unstable chondral lesions or with concomitant
loose bodies. Methods We describe a case of a patient suffering from
OD with a bone lesion in the weight-bearing area of medial femoral condyle. Arthroscopy was
performed and an osteochondral fragment from the medial femoral condyle was observed and two
articular loose bodies were removed. After months, the patient returned with pain and a locked
knee. magnetic resonance imaging (MRI) presented a new unstable chondral flap at the posterior
border of the previous lesion. Surgery was performed again, and at open examination, the
previous OD lesions were covered by regenerative tissue, with a lesion of 3 cm2 at
the inferior medial part of the chondral flap. The peripheral margins were cleaned, and a
subchondral crater was curetted. The subchondral lesion was debrided, and the flap was fixed
with pins and a central bioresorbable screws. Results Revision
surgery with fixation of the chondral flap using bioresorbable pins and screws led to
satisfactory results. Conclusion Open revision surgery allowed us a
more accurate assessment of the OD area to provide an effective fixation of the chondral flap
and in this circumstance, this should have been done after seeing the first MRI.
Zusammenfassung
Hintergrund Die Osteochondritis dissecans (OD) ist eine der
häufigsten Knorpelläsionen des Knies. Eine konservative Behandlung wird empfohlen, wenn die
Läsionen stabil sind und keine Wackelkörper vorhanden sind oder es sich um offene Stellen
handelt. Bei symptomatischen Erwachsenen mit instabilen chondralen Läsionen oder
gleichzeitigen lockeren Körpern wird als erste Maßnahme ein chirurgischer Eingriff empfohlen.
Methoden Wir beschreiben den Fall eines Patienten, der an einer OD
mit einer Knochenläsion im lasttragenden Bereich des medialen Femurkondylus litt. Es wurde
eine Arthroskopie durchgeführt, bei der ein osteochondrales Fragment des medialen
Femurkondylus festgestellt und 2 Gelenklockerungskörper entfernt wurden. Nach Monaten kehrte
der Patient mit Schmerzen und blockiertem Knie zurück. Die MRT zeigte einen neuen instabilen
Knorpellappen am hinteren Rand der früheren Läsion. Der Patient wurde operiert, und bei der
offenen Untersuchung wurde die frühere OD-Läsion durch regeneratives Gewebe mit einer
3 cm2 großen Läsion im unteren medialen Teil des Knorpellappens bedeckt. Die
peripheren Ränder wurden gesäubert und der subchondrale Krater wurde kürettiert. Die
subchondrale Läsion wurde debridiert, und der Lappen wurde mit Stiften und einem zentralen
bioresorbierbaren Skalpell fixiert. Ergebnisse Die Revisionsoperation
mit Fixierung des chondralen Lappens mit bioresorbierbaren Stiften und Schrauben führte zu
zufriedenstellenden Ergebnissen. Schlussfolgerung Die offene
Revisionsoperation ermöglichte uns eine genauere Beurteilung des OD-Bereichs, um eine wirksame
Fixierung des Knorpellappens vorzunehmen, was in diesem Fall nach der ersten MRT-Untersuchung
hätte erfolgen sollen.
Keywords
knee - osteochondritis dissecans - arthroscopy - orthopedics - surgery
Schlüsselwörter
Knie - Osteochondritis dissecans - Arthroskopie - Orthopädie - Chirurgie