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DOI: 10.1055/a-2010-8335
Verlauf eines frühgeborenen Geminus nach totalem Muttermundsverschluss bei Spontanabort des ersten Geminus in der 19+1 Schwangerschaftswoche – Fallbericht und Literaturübersicht
Delayed-Interval Delivery of an Extremely Preterm Twin after Abort of the First Twin and Emergency Total Cervical Occlusion at 19+1 Weeks of Gestation – a Case ReportZusammenfassung
Wir berichten über den geburtshilflichen und neonatologischen Verlauf einer 34-jährigen Geminigravida, die sich erstmalig in der 16+1 Schwangerschaftswoche (SSW) in unserer Klinik mit vorzeitigem Blasensprung vorstellte. Bei vitalen und zeitgerecht entwickelten Gemini mit Anhydramnion des führenden Zwillings erfolgte die stationäre Überwachung unter intravenöser antiinfektiver Therapie. Nach verhaltenem Abort des ersten Geminus in der 19+1 SSW wurde eine operative Intervention mit assistierter Entbindung des ersten Geminus unter Belassung der Plazenta in situ mit anschließendem notfallmäßigem totalen Muttermundverschluss durchgeführt. Die verbliebene Einzelschwangerschaft konnte bis zur 24. SSW fortgeführt werden. Dann erfolgte bei unaufhaltsamer Wehentätigkeit, vorzeitigem Blasensprung und steigenden Entzündungszeichen im Labor der Mutter die eilige Sectio. Postnatal zeigte das Frühgeborene einen für das Gestationsalter insgesamt erfreulichen Verlauf, so dass in zukünftigen ähnlichen Fällen die Option der operativen Maßnahmen mit berücksichtigt werden sollte.
Abstract
We report on the obstetric and neonatal course of a 34-year-old woman pregnant with twins, who presented at our clinic at 16+1 weeks of gestation with preterm premature rupture of membranes. We started intravenous antibiotic therapy with inpatient monitoring owing to the vitality and regular development of both twins, with anhydramnios in the leading twin. After a missed abortion of the leading twin at 19+1 weeks of gestation we decided on surgical intervention with assisted delivery of the aborted twin, leaving the placenta in situ with subsequent emergency total cervical occlusion. Afterwards, the single pregnancy could be continued until the 24th week of gestation. An urgent Caesarean section for early labor, premature rupture of membranes, and increasing signs of maternal infection was later performed. Overall, the postnatal course of the extremely preterm neonate was a success considering the gestational age. We conclude that the option of surgical interventions should be taken into account in similar cases in the future.
Schlüsselwörter
Geminigravidität - Frühgeburt - Muttermundsverschluss - Abort führender Zwilling - OutcomeKey words
twin pregnancy - preterm birth - cervical occlusion - abortion first twin - delayed interval delivery - outcomePublication History
Received: 23 March 2022
Accepted after revision: 24 June 2022
Article published online:
10 February 2023
© 2023. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
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Literatur
- 1 Müller K, Klee A, Queißer B. et al. Management einer Schwangerschaftsprolongation nach Abort eines Geminus. Zentralbl Gynakol 2004; 126-127_013 DOI: 10.1055/s-2004-829670.
- 2 Petousis S, Goutzioulis A, Margioula-Siarkou C. et al. Emergency cervical cerclage after miscarriage of the first fetus in dichorionic twin pregnancies: obstetric and neonatal outcomes of delayed delivery interval. Arch Gynecol Obstet 2012; 286: 613-617 DOI: 10.1007/s00404-012-2362-y.
- 3 Nan Y, Wenyuan H, Beejadhursing R. et al. Obstetric and neonatal outcomes of delayed interval delivery in cerclage: A retrospective study. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 2020; 246: 45-49 DOI: 10.1016/j.ejogrb.2019.12.011.
- 4 Bührer C. Frühgeborene an der Grenze der Lebensfähigkeit. Monatsschr Kinderheilkd 2021; 169: 1122-1132 DOI: 10.1007/s00112-021-01294-7.
- 5 Humberg A, Härtel C, Rausch TK. et al. Active perinatal care of preterm infants in the German Neonatal Network. Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed 2020; 105: 190-195 DOI: 10.1136/archdischild-2018-316770.
- 6 Mehler K, Oberthuer A, Keller T. et al. Survival Among Infants Born at 22 or 23 Weeks’ Gestation Following Active Prenatal and Postnatal Care. JAMA Pediatr 2016; 170: 671-677 Erratum in: JAMA Pediatr 2020; 174(9): 913. doi:10.1001/jamapediatrics.2016.0207
- 7 Myrhaug HT, Brurberg KG, Hov L. et al. Survival and Impairment of Extremely Premature Infants: A Meta-analysis. Pediatrics 2019; 143: e20180933 DOI: 10.1542/peds.2018-0933.
- 8 Kaul YF, Naseh N, Strand Brodd K. et al. Average 2.5-year neurodevelopmental test results in children born very preterm did not rule out cognitive deficits at 6.5 years of age. Acta Paediatr 2021; 110: 846-854 DOI: 10.1111/apa.15586.