Subscribe to RSS
Please copy the URL and add it into your RSS Feed Reader.
https://www.thieme-connect.de/rss/thieme/en/10.1055-s-00000002.xml
Aktuelle Dermatologie 2023; 49(05): 210-215
DOI: 10.1055/a-2019-6638
DOI: 10.1055/a-2019-6638
Übersicht
Psychodermatologie: Unterstützungsmöglichkeiten und Anregungen für den Dermatologen
Psychodermatology: Support options and suggestions for the dermatologistZusammenfassung
Für Dermatologen gibt es viele unterschiedliche Möglichkeiten, ihre psychodermatologischen Patienten besser zu verstehen und zu behandeln. Die Integration einer biopsychosozialen Perspektive kann zu mehr Zufriedenheit bei der Arbeit und einer verbesserten Arzt-Patient-Beziehung führen.
Abstract
For dermatologists, there are many different ways to better understand and treat their psychodermatological patients. Integrating a biopsychosocial perspective can lead to greater job satisfaction and an improved doctor-patient relationship.
Schlüsselwörter
Psychodermatologie - Psychotherapie für dermatologische Patienten - psychosomatische Grundversorgung - fachgebundene PsychotherapieKeywords
psychodermatology - psychotherapy for dermatologic patients - basic psychosomatic training - specialist psychotherapyPublication History
Article published online:
12 May 2023
© 2023. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literatur
- 1 Taube KM. et al. S1-Leitlinie Psychosomatische Dermatologie. Version: 3.0. Stand: 31.03.2018, Gültig bis: 30.03.2023 (in Überarbeitung). Accessed March 31, 2018 at: www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/013-024I_S1_Psychosomatische%20_Dermatologie_2018-05.pdf
- 2 Peters EMJ. Stress und molekulare Psychosomatik (stress and molecular psychosomatics). Der Hautarzt 2013; 6: 402-409
- 3 Morrell DC, Evans ME, Morris RW. et al. The „five minute“ consultation: effect of time constraint on clinical content an patient satisfaction. Br Med J (Clin Res Ed) 1986; 292: 870-873
- 4 OʼNeil J. Vital Signs: Perceptions; When Patients Have Their Say. New York Times. 1-10-2002.
- 5 Blau JN. Time to let the patient speak. BMJ 1989; 298: 39 DOI: 10.1136/bmj.298.6665.39. (PMID: 2492851)
- 6 Marvel MK, Epstein RM, Flowers K. et al. Soliciting the patientʼs agenda: have we improved?. JAMA 1999; 281: 283-287
- 7 Rabinowitz I, Luzzati R, Tamir A. et al. Length of patientʼs monologue, rate of completion, and relation to other components of the clinical encounter: observational intervention study in primary care. BMJ 2004; 328: 501-502 DOI: 10.1136/bmj.328.7438.501. (PMID: 14988186)
- 8 Svab I, Katic M, Cuk C. The time used by the patient when he/she talks without interruptions. Aten Primaria 1993; 11: 175-177
- 9 Wilm S, Knauf A, Peters T. et al. Wann unterbricht der Hausarzt seine Patienten zu Beginn der Konsultation?. Z Allg Med 2004; 80: 53-57
- 10 Whitcomb ME. Communication and professionalism. Patient Educ Couns 2000; 41: 137-144 DOI: 10.1016/s0738-3991(00)00137-3. (PMID: 12024539)
- 11 Robinson A, Thomson R. Variability in patient preferences for participating in medical decision making: implication for the use of decision support tools. Qual Health Care 2001; 10: 34-38 DOI: 10.1136/qhc.0100034. (PMID: 11533436)