RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/a-2075-6047
OCT in der Neuroophthalmologie
OCT in NeuroophthalmologyZusammenfassung
Die optische Kohärenztomografie (OCT) wird bei der Diagnostik retinaler und glaukomatöser Erkrankungen routinemäßig eingesetzt. Seitdem eine so hohe Auflösung möglich ist, dass die einzelnen Netzhautschichten darstellbar und auch segmentierbar sind, hielt die OCT auch Einzug in die Neuroophthalmologie. Dieser Beitrag zeigt aktuelle und zukünftige Einsatzmöglichkeiten in der Neuroophthalmologie und vermittelt Kenntnisse über mögliche Tücken.
Abstract
Optical coherence tomography (OCT) has become the most important innovation in ophthalmology over the last 30 years and is used routinely, especially in the diagnosis of retinal and glaucomatous diseases. It is fast, non-invasive and reproducible. Since the procedures can offer such a high resolution that the individual retinal layers can be visualised and segmented, this examination technique has also found its way into neuroophthalmology. Especially the peripapillary nerve fibre layer (RNFL) and the ganglion cell layer (GCL) provide valuable diagnostic and prognostic information in cases of visual pathway disease and morphologically unexplained visual disorders. OCT is helpful in determining the cause of optic disc swelling and EDI-OCT can reliably detect buried, non-calcified drusen. This article is intended to provide the reader with an overview of current and future applications of OCT in neuroophthalmology and knowledge of possible pitfalls.
-
Die OCT kann hilfreich bei der Differenzierung einer Papillenschwellung eingesetzt werden.
-
Mit der RNFL-Messung kann man den Verlauf der Papillenschwellung objektiv dokumentieren, eine beginnende Optikusatrophie kann maskiert sein.
-
Im EDI-OCT stellen sich Drusen als hyporeflektierende Strukturen mit einem ganz oder teilweise hyperreflektierenden Rand dar.
-
Bei unklaren Sehstörungen gibt sowohl die konventionelle OCT-Untersuchung als auch die GCL-Messung hilfreiche differenzialdiagnostische Hinweise.
-
Infolge retrograder (transsynaptischer) Degeneration kann eine Schädigung der Sehbahn ab einem Zeitraum von bis zu 2 Jahren später in der makulären GCL-Messung als Ausdünnung sichtbar werden und entspricht dann dem Ausmaß des Gesichtsfeldausfalles.
-
Eine Ausdünnung der GCL kann sowohl bei retrograder als auch bei mitochondrialer Schädigung der Ganglienzellen subjektiven Beschwerden vorausgehen.
-
Bei der IIH spricht eine im Krankheitsverlauf abnehmende RNFL- bei erhaltener GCL-Dicke für einen guten Behandlungserfolg. Eine Anhebung der Bruchʼschen Membran um den Canalis opticus in Richtung Glaskörper im EDI-OCT spricht für einen erhöhten Hirndruck.
-
Mikrozysten in der INL sprechen für eine schwer verlaufende Optikusneuropathie und kommen am häufigsten bei hereditären Optikusneuropathien vor.
-
Systemische Erkrankungen, retinale und glaukomatöse Erkrankungen können Einfluss auf die Dickenmessung der GCL und RNFL haben oder gar zu Artefakten führen. Eine Bewertung als Biomarker setzt die Kenntnis der gesamten Krankengeschichte und klinischer Befunde voraus.
Schlüsselwörter
Optische Kohärenztomografie - Neuroophthalmologie - Ganglienzellschicht - retinale Nervenfaserschicht - SehnerverkrankungenKey words
Optic coherence tomography - neuroophthalmology - ganglion cell layer - retinal nerve fibre layer - optic nerve diseasesPublikationsverlauf
Artikel online veröffentlicht:
31. Mai 2023
© 2023. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literatur
- 1 Girkin CA, McGwin jr. G, Sinai MJ. et al. Variation in optic nerve and macular structure with age and race with spectral-domain optical coherence tomography. Ophthalmology 2011; 118: 2403-2408 DOI: 10.1016/j.ophtha.2011.06.013.
- 2 Kanamori A, Escano MF, Eno A. et al. Evaluation of the effect of aging on retinal nerve fiber layer thickness measured by optical coherence tomography. Ophthalmologica 2003; 217: 273-278 DOI: 10.1159/000070634.
- 3 Baudisch FB. Die Optische Kohärenztomographie (OCT) – Analyse der retinalen Nervenfaserschichtdicke und Retinafundusdicke nach Alter, Papillengröße und Refraktionsfehler sowie bei Patienten mit Optikopathien und arterieller Hypertonie [Dissertation]. München: Medizinische Fakultät der Ludwig-Maximilians-Universität; 2018
- 4 Pekel E, Altıncık SA, Pekel G. Inner retinal thickness and optic disc measurements in obese children and adolescents. Arq Bras Oftalmol 2020; 83: 383-388 DOI: 10.5935/0004-2749.20200047.
- 5 Nolan RC, Liu M, Akhand O. et al. Optimal inter-eye difference thresholds by OCT in MS: An international study. Ann Neurology 2019; 85: 618-629 DOI: 10.1002/ana.25462.
- 6 Lee YP, Ju YS, Choi DG. Ganglion cell-inner plexiform layer thickness by swept-source optical coherence tomography in healthy Korean children: Normative data and biometric correlations. Sci Rep 2018; 8: 10605 DOI: 10.1038/s41598-018-28870-4.
- 7 Lu B, Wang Y, Zhang P. et al. Evaluation of the association of macular ganglion cell-inner plexiform layer thickness and myopia in Chinese young adults. Eye 2021; 35: 393-399 DOI: 10.1038/s41433-020-0847-7.
- 8 Parisi V, Manni G, Spadaro M. et al. Correlation between morphological and functional retinal impairment in multiple sclerosis patients. Invest Ophthalmol Vis Sci 1999; 40: 2520-2527
- 9 Vujosevic S, Parra MM, Hartnett ME. et al. Optical coherence tomography as retinal imaging biomarker of neuroinflammation/neurodegeneration in systemic disorders in adults and children. Eye 2023; 37: 209-213 DOI: 10.1038/s41433-022-02056-9.
- 10 Landau K. The role of neuro-ophthalmologists in the care of patients with neurofibromatosis type 2. J Neuroophthalmol 2020; 40 Suppl 1: S51-S56 DOI: 10.1097/wno.0000000000001008.
- 11 Sisk RA, Berrocal AM, Schefler AC. et al. Epiretinal membranes indicate a severe phenotype of neurofibromatosis type 2. Retina 2010; 30: S51-S58 DOI: 10.1097/IAE.0b013e3181dc58bf.
- 12 Van Buren JM. The retinal Ganglion Cell Layer: A physiological-anatomical Correlation in Man and Primates of the normal topographical Anatomy of the retinal Ganglion Cell Layer and its Alterations with Lesions of the visual Pathways. Springfield: Charles C. Thomas; 1963
- 13 Lo C, Vuong LN, Micieli JA. Recent advances and future directions on the use of optical coherence tomography in neuro-ophthalmology. Taiwan J Ophthalmol 2021; 11: 3-15 DOI: 10.4103/tjo.tjo_76_20.
- 14 Meier P, Maeder P, Borruat FX. Transsynaptic retrograde degeneration: Clinical evidence with homonymous RGCL loss on OCT. Klin Monbl Augenheilkd 2016; 233: 396-398 DOI: 10.1055/s-0041-111535.
- 15 Micieli JA, Newman NJ, Biousse V. The role of optical coherence tomography in the evaluation of compressive optic neuropathies. Curr Opin Neurol 2019; 32: 115-123 DOI: 10.1097/WCO.0000000000000636.
- 16 Arnljots U, Nilsson M, Hed Myrberg I. et al. Profile of macular ganglion cell-inner plexiform layer thickness in healthy 6.5 year- old Swedish children. BMC Ophthalmol 2020; 20: 329 DOI: 10.1186/s12886-020-01601-y.
- 17 Malmqvist L, Bursztyn L, Costello F. et al. The Optic Disc Drusen Studies Consortium recommendations for diagnosis of optic disc drusen using optical coherence tomography. J Neuroophthalmol 2018; 38: 299-307 DOI: 10.1097/WNO.0000000000000585.
- 18 Traber GL, Weber KP, Sabah M. et al. Enhanced depth Imaging optical coherence tomography of optic nerve head drusen: A comparison of cases with and without visual field loss. Ophthalmology 2017; 124: 66-73 DOI: 10.1016/j.ophtha.2016.09.022.
- 19 Costello F, Malmqvist L, Hamann S. The role of optical coherence tomography in differentiating optic disc drusen from optic disc edema. Asia-Pacific J Ophthalmol 2018; 7: 271-279 DOI: 10.22608/APO.2018124.
- 20 Fraser JA, Sibony PA, Petzold A. et al. Peripapillary hyper-reflective ovoid mass-like structure (PHOMS): An optical coherence tomography marker of axoplasmic stasis in the optic nerve head. J Neuroophthalmol 2021; 41: 431-441 DOI: 10.1097/wno.0000000000001203.
- 21 Schultheiss M, Wenzel DA, Spitzer MS. et al. [Optical coherence tomography in the differential diagnostics of important neuro-ophthalmological disease patterns]. Nervenarzt 2022; 93: 629-642 DOI: 10.1007/s00115-022-01302-5.
- 22 Chen JJ, Thurtell MJ, Longmuir RA. et al. Causes and prognosis of visual acuity loss at the time of initial presentation in idiopathic intracranial hypertension. Invest Ophthalmol Vis Sci 2015; 56: 3850-3859 DOI: 10.1167/iovs.15-16450.
- 23 Athappilly G, Garcia-Basterra I, Machado-Miller F. et al. Ganglion cell complex analysis as a potential indicator of early neuronal loss in idiopathic intracranial hypertension. Neuroophthalmology 2019; 43: 10-17 DOI: 10.1080/01658107.2018.1476558.
- 24 Chen JJ, Costello F. The role of optical coherence tomography in neuro-ophthalmology. Ann Eye Sci 2018; 3: 35
- 25 Gelfand JM, Nolan R, Schwartz DM. et al. Microcystic macular oedema in multiple sclerosis is associated with disease severity. Brain 2012; 135: 1786-1793 DOI: 10.1093/brain/aws098.
- 26 Minakaran N, de Carvalho ER, Petzold A. et al. Optical coherence tomography (OCT) in neuro-ophthalmology. Eye 2021; 35: 17-32 DOI: 10.1038/s41433-020-01288-x.
- 27 Erlich-Malona N, Mendoza-Santiesteban CE, Hedges 3rd TR. et al. Distinguishing ischaemic optic neuropathy from optic neuritis by ganglion cell analysis. Acta Ophthalmol 2016; 94: e721-e726 DOI: 10.1111/aos.13128.
- 28 Asanad S, Tian JJ, Frousiakis S. et al. Optical coherence tomography of the retinal ganglion cell complex in Leberʼs hereditary optic neuropathy and dominant optic atrophy. Curr Eye Res 2019; 44: 638-644 DOI: 10.1080/02713683.2019.1567792.
- 29 Zimmermann HG, Knier B, Oberwahrenbrock T. et al. Association of retinal ganglion cell layer thickness with future disease activity in patients with clinically isolated syndrome. JAMA Neurol 2018; 75: 1071-1079 DOI: 10.1001/jamaneurol.2018.1011.
- 30 Papadopoulou A, Oertel FC, Zimmermann H. et al. [Optical Coherence Tomography in Disorders of the Central Nervous System]. Klin Monbl Augenheilkd 2018; 235: 1242-1258 DOI: 10.1055/a-0715-7961.
- 31 Al-Louzi O, Button J, Newsome SD. et al. Retrograde trans-synaptic visual pathway degeneration in multiple sclerosis: A case series. Mult Scler 2017; 23: 1035-1039 DOI: 10.1177/1352458516679035.
- 32 Brücher VC, Alnawaiseh M, Eter N. et al. [Value of Optical Coherence Tomography Angiography in Neuroophthalmology]. Klin Monbl Augenheilkd 2019; 236: 1182-1189 DOI: 10.1055/a-0978-8360.
- 33 Pisa M, Ratti F, Vabanesi M. et al. Subclinical neurodegeneration in multiple sclerosis and neuromyelitis optica spectrum disorder revealed by optical coherence tomography. Mult Scler 2020; 26: 1197-1206 DOI: 10.1177/1352458519861603.
- 34 Knier B, Schmidt P, Aly L. et al. Retinal inner nuclear layer volume reflects response to immunotherapy in multiple sclerosis. Brain 2016; 139: 2855-2863 DOI: 10.1093/brain/aww219.
- 35 Balducci N, Savini G, Cascavilla ML. et al. Macular nerve fibre and ganglion cell layer changes in acute Leberʼs hereditary optic neuropathy. Br J Ophthalmol 2016; 100: 1232-1237 DOI: 10.1136/bjophthalmol-2015-307326.
- 36 Moghimi S, Bowd C, Zangwill LM. et al. Measurement floors and dynamic ranges of OCT and OCT angiography in glaucoma. Ophthalmology 2019; 126: 980-988 DOI: 10.1016/j.ophtha.2019.03.003.
- 37 Costello F. Optical coherence tomography in neuro-ophthalmology. Neurol Clin 2017; 35: 153-163 DOI: 10.1016/j.ncl.2016.08.012.
- 38 Moghimi S, Fatehi N, Nguyen AH. et al. Relationship of the macular ganglion cell and inner plexiform layers in healthy and glaucoma eyes. Transl Vis Sci Technol 2019; 8: 27 DOI: 10.1167/tvst.8.5.27.
- 39 Pott JW, de Vries-Knoppert WA, Petzold A. The prevalence of microcystic macular changes on optical coherence tomography of the macular region in optic nerve atrophy of non-neuritis origin: a prospective study. Br J Ophthalmol 2016; 100: 216-221 DOI: 10.1136/bjophthalmol-2014-305737.
- 40 Kessel L, Hamann S, Wegener M. et al. Microcystic macular oedema in optic neuropathy: case series and literature review. Clin Exp Ophthalmol 2018; 46: 1075-1086 DOI: 10.1111/ceo.13327.
- 41 Balducci N, Cascavilla ML, Ciardella A. et al. Peripapillary vessel density changes in Leberʼs hereditary optic neuropathy: a new biomarker. Clin Exp Ophthalmol 2018; 46: 1055-1062 DOI: 10.1111/ceo.13326.
- 42 Sheng WY, Su LY, Ge W. et al. Analysis of structural injury patterns in peripapillary retinal nerve fibre layer and retinal ganglion cell layer in ethambutol-induced optic neuropathy. BMC Ophthalmol 2021; 21: 132 DOI: 10.1186/s12886-021-01881-y.
- 43 Lee JY, Choi JH, Park KA. et al. Ganglion cell layer and inner plexiform layer as predictors of vision recovery in ethambutol-induced optic neuropathy: A longitudinal OCT analysis. Invest Ophthalmol Vis Sci 2018; 59: 2104-2109 DOI: 10.1167/iovs.17-22988.