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DOI: 10.1055/a-2083-9942
Bilateral inferior petrosal sinus sampling: Procedural data from a German single-center study
Sinus-petrosus-Blutentnahme: Prozedurale Daten einer unizentrischen Studie aus Deutschland
Abstract
Purpose To assess radiation exposure and diagnostic performance of bilateral inferior petrosal sinus sampling for the distinction of pituitary and ectopic adrenocorticotropin-dependent Cushingʼs syndrome.
Materials and Methods Procedural data of bilateral inferior petrosal sinus procedures were retrospectively evaluated. The analysis included the patients’ clinical and demographic data, procedural radiation exposure, and complication rates, sampling results, clinical course of the patients, and calculation of diagnostic performance data.
Results The cases of 46 patients diagnosed with adrenocorticotropin-dependent Cushingʼs syndrome were evaluated. Bilateral inferior petrosal sinus sampling was successfully performed in 97.8 % of the cases. The overall median procedure-related fluoroscopy time was 7.8 min. (range 3.2–36.2 min.), and the median procedural dose area product was 11.9 Gy*cm2 (range 2.1–73.7 Gy*cm2). Radiation doses due to digital subtraction angiography series for visualization of the inferior petrosal sinus were 3.6 Gy*cm2 (range 1.0–18.1 Gy*cm2). Radiation doses due to fluoroscopy had a higher impact on the overall radiation exposure and were significantly influenced by the patients’ habitus. The sensitivity, specificity, and positive and negative predictive values were 84 %, 100 %, 100 %, and 72 % before stimulation with corticotropin-releasing hormone, and 97 %, 100 %, 100 %, and 93 % after stimulation. Concordance between magnetic resonance imaging studies and bilateral inferior petrosal sinus sampling results was only found in 35.6 % of the cases. The periprocedural complication rate was 2.2 %, with one patient experiencing vasovagal syncope during catheterization.
Conclusion Bilateral inferior petrosal sinus sampling is a safe procedure with high technical success rates und excellent diagnostic performance. The procedure-related radiation exposure shows large variations and depends on the complexity of cannulation as well as the patients’ habitus. Fluoroscopy accounted for the largest proportion of radiation exposure. Acquisition of digital subtraction angiography series for the verification of correct catheter placement appears justified.
Key Points:
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Bilateral inferior petrosal sinus sampling with CRH stimulation provides high diagnostic performance in the distinction of pituitary and ectopic Cushingʼs syndrome.
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The associated radiation exposure is not negligible and is significantly influenced by the use of fluoroscopy and the patients’ habitus.
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Digital subtraction angiography contributes less to the overall radiation dose and appears justified for the verification of correct catheter placement.
Citation Format
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Augustin A, Detomas M, Hartung V et al. Bilateral inferior petrosal sinus sampling: Procedural data from a German single-center study. Fortschr Röntgenstr 2023; 195: 1009 – 1017
Zusammenfassung
Ziel Bestimmung der Strahlenbelastung und diagnostischen Leistungsfähigkeit der Sinus-petrosus-Blutentnahme bei der Differenzierung von hypophysärem und ektopem Adrenocorticotropin-abhängigem Cushing-Syndrom.
Material und Methoden Prozedurbezogene unizentrische Daten der Sinus-petrosus-Blutentnahme wurden retrospektiv ausgewertet. Anhand klinischer und demografischer sowie prozedurbezogener Daten wurde neben der intraprozeduralen Strahlenbelastung die diagnostische Leistungsfähigkeit der Sinus-petrosus-Blutentnahme analysiert.
Ergebnisse Die Auswertung beinhaltete die Daten von 46 Patienten mit der Diagnose eines Adrenocorticotropin-abhängigen Cushing-Syndroms. Die bilaterale Blutentnahme gelang im ersten Versuch in 97,8 % der Fälle. Die mediane prozedurbezogene Durchleuchtungszeit belief sich auf 7,8 min (3,2–36,2 min), das Dosisflächenprodukt auf 11,9 Gy*cm2 (2,1–73,7 Gy*cm2). Dabei entfielen im Median 3,6 Gy*cm2 (1,0–18,1 Gy*cm2) auf die Akquisition von digitalen Subtraktionsangiografie-Serien. Die Strahlenbelastung durch Einsatz der Durchleuchtung hatte einen höheren Einfluss auf die Gesamtdosis und wurde signifikant durch den Habitus der Patienten beeinflusst. Sensitivität, Spezifität, positiver und negativer Vorhersagewert beliefen sich auf 84 %, 100 %, 100 %, und 72 % vor Corticotropin-Releasing-Hormon-Stimulation und auf 97 %, 100 %, 100 %, und 93 % danach. Eine Übereinstimmung der Ergebnisse der hypophysären Magnetresonanztomografie und der Sinus-petrosus-Blutentnahme-Ergebnisse lag in nur 35,6 % der Fälle vor. Die prozedurbezogene Komplikationsrate betrug 2,2 %, wobei ein Patient während der Katheterisierung eine vasovagale Synkope erlitt.
Schlussfolgerung Die Sinus-petrosus-Blutentnahme ist ein sicheres Verfahren mit hohen technischen Erfolgsraten und diagnostischer Leistungsfähigkeit. Die prozedurbezogene Strahlenbelastung zeigt eine breite Variabilität und wird durch die Komplexität der Sondierung sowie den Patientenhabitus beeinflusst. Die Akquisition von digitalen Subtraktionsangiografie-Serien zur Verifikation der korrekten Katheterplatzierung vor Blutentnahme kann basierend auf den vorliegenden Daten als gerechtfertigt bewertet werden.
Kernaussagen:
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Die bilaterale Sinus-petrosus-Blutentnahme bietet hohe diagnostische Wertigkeit bei der Unterscheidung des hypophysären und ektopen Cushing-Syndroms.
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Die damit assoziierte Strahlenbelastung ist nicht zu vernachlässigen und wird maßgeblich durch den Einsatz der Durchleuchtung und den Patientenhabitus beeinflusst.
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Die digitale Subtraktionsangiografie trägt zu einem geringeren Anteil zur Gesamtdosis bei und kann vor dem Hintergrund der Verifikation der korrekten Katheterlage als gerechtfertigt bewertet werden.
Key words
Cushingʼs disease - diagnostic radiology - pituitary - interventional procedures - adenoma - bilateral inferior petrosal sinus samplingPublikationsverlauf
Eingereicht: 14. Dezember 2022
Angenommen: 23. April 2023
Artikel online veröffentlicht:
24. Mai 2023
© 2023. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
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References
- 1 Lacroix A, Feelders RA, Stratakis CA. et al. Cushingʼs syndrome. Lancet 2015; 386: 913-927
- 2 Dekkers OM, Horvath-Puho E, Jorgensen JO. et al. Multisystem morbidity and mortality in Cushingʼs syndrome: a cohort study. J Clin Endocrinol Metab 2013; 98: 2277-2284
- 3 Lindsay JR, Nieman LK. Differential diagnosis and imaging in Cushingʼs syndrome. Endocrinol Metab Clin North Am 2005; 34: 403-421
- 4 Detomas M, Ritzel K, Nasi-Kordhishti I. et al. Outcome of CRH stimulation test and overnight 8 mg dexamethasone suppression test in 469 patients with ACTH-dependent Cushingʼs syndrome. Front Endocrinol (Lausanne) 2022; 13: 955945
- 5 Boscaro M, Arnaldi G. Approach to the patient with possible Cushingʼs syndrome. J Clin Endocrinol Metab 2009; 94: 3121-3131
- 6 Nieman LK, Biller BM, Findling JW. et al. The diagnosis of Cushingʼs syndrome: an Endocrine Society Clinical Practice Guideline. J Clin Endocrinol Metab 2008; 93: 1526-1540
- 7 Lad SP, Patil CG, Laws Jr ER. et al. The role of inferior petrosal sinus sampling in the diagnostic localization of Cushingʼs disease. Neurosurg Focus 2007; 23: E2
- 8 Vassiliadi DA, Mourelatos P, Kratimenos T. et al. Inferior petrosal sinus sampling in Cushingʼs syndrome: usefulness and pitfalls. Endocrine 2021; 73: 530-539
- 9 Pereira CA, Ferreira L, Amaral C. et al. Diagnostic accuracy of Bilateral Inferior Petrosal Sinus Sampling: The Experience of a Tertiary Centre. Exp Clin Endocrinol Diabetes 2021; 129: 126-130
- 10 Colao A, Faggiano A, Pivonello R. et al. Inferior petrosal sinus sampling in the differential diagnosis of Cushingʼs syndrome: results of an Italian multicenter study. Eur J Endocrinol 2001; 144: 499-507
- 11 Oldfield EH, Doppman JL, Nieman LK. et al. Petrosal sinus sampling with and without corticotropin-releasing hormone for the differential diagnosis of Cushingʼs syndrome. N Engl J Med 1991; 325: 897-905
- 12 Tortora F, Negro A, Briganti F. et al. Pituitary magnetic resonance imaging vs. bilateral inferior petrosal sinus sampling: comparison between non-invasive and invasive diagnostic techniques for Cushingʼs disease-a narrative review. Gland Surg 2020; 9: 2260-2268
- 13 Losa M, Allora A, Panni P. et al. Bilateral inferior petrosal sinus sampling in adrenocorticotropin-dependent hypercortisolism: always, never, or sometimes?. J Endocrinol Invest 2019; 42: 997-1000
- 14 Bekci T, Belet U, Soylu AI. et al. Efficiency of inferior petrosal sinus sampling in the diagnosis of Cushingʼs disease and comparison with magnetic resonance imaging. North Clin Istanb 2019; 6: 53-58
- 15 Kaskarelis IS, Tsatalou EG, Benakis SV. et al. Bilateral inferior petrosal sinuses sampling in the routine investigation of Cushingʼs syndrome: a comparison with MRI. Am J Roentgenol 2006; 187: 562-570
- 16 Zampetti B, Grossrubatscher E, Dalino CiaramellaP. et al. Bilateral inferior petrosal sinus sampling. Endocr Connect 2016; 5: R12-R25
- 17 Bansal V, El Asmar N, Selman WR. et al. Pitfalls in the diagnosis and management of Cushingʼs syndrome. Neurosurg Focus 2015; 38: E4
- 18 Valizadeh M, Ahmadi AR, Ebadinejad A. et al. Diagnostic accuracy of bilateral inferior petrosal sinus sampling using desmopressin or corticotropic- releasing hormone in ACTH-dependent Cushingʼs syndrome: A systematic review and meta-analysis. Rev Endocr Metab Disord 2022;
- 19 Pecori Giraldi F, Cavallo LM, Tortora F. et al. The role of inferior petrosal sinus sampling in ACTH-dependent Cushingʼs syndrome: review and joint opinion statement by members of the Italian Society for Endocrinology, Italian Society for Neurosurgery, and Italian Society for Neuroradiology. Neurosurg Focus 2015; 38: E5
- 20 Gonzalez FernandezL, Anez RamosRJ, Rivas MontenegroAM. et al. Inferior petrosal sinus sampling and stimulation with CRH: 15 years of experience in a tertiary hospital. Endocrinol Diabetes Nutr (Engl Ed) 2021; 68: 381-388
- 21 Ishida A, Asakuno K, Shiramizu H. et al. Revalidation of inferior petrosal sinus sampling: the latest results from a single-center experience. Endocr J 2021; 68: 1217-1223
- 22 Lopez J, Barcelo B, Lucas T. et al. Petrosal sinus sampling for diagnosis of Cushingʼs disease: evidence of false negative results. Clin Endocrinol (Oxf) 1996; 45: 147-156
- 23 Doppman JL, Chang R, Oldfield EH. et al. The hypoplastic inferior petrosal sinus: a potential source of false-negative results in petrosal sampling for Cushingʼs disease. J Clin Endocrinol Metab 1999; 84: 533-540
- 24 Ghorbani M, Akbari H, Griessenauer CJ. et al. Lateralization of inferior petrosal sinus sampling in Cushingʼs disease correlates with cavernous sinus venous drainage patterns, but not tumor lateralization. Heliyon 2020; 6: e05299
- 25 Chen S, Chen K, Lu L. et al. The effects of sampling lateralization on bilateral inferior petrosal sinus sampling and desmopressin stimulation test for pediatric Cushingʼs disease. Endocrine 2019; 63: 582-591
- 26 Wind JJ, Lonser RR, Nieman LK. et al. The lateralization accuracy of inferior petrosal sinus sampling in 501 patients with Cushingʼs disease. J Clin Endocrinol Metab 2013; 98: 2285-2293
- 27 Miller DL, Doppman JL, Chang R. Anatomy of the junction of the inferior petrosal sinus and the internal jugular vein. AJNR Am J Neuroradiol 1993; 14: 1075-1083
- 28 Kahn EN, Gemmete JJ, Chaudhary N. et al. Radiation dose reduction during neurointerventional procedures by modification of default settings on biplane angiography equipment. J Neurointerv Surg 2016; 8: 819-823
- 29 Pearl MS, Torok C, Wang J. et al. Practical techniques for reducing radiation exposure during cerebral angiography procedures. J Neurointerv Surg 2015; 7: 141-145
- 30 Mohapatra A, Greenberg RK, Mastracci TM. et al. Radiation exposure to operating room personnel and patients during endovascular procedures. J Vasc Surg 2013; 58: 702-709
- 31 Roh Y, Kim J, Park H. et al. Effect of Exposure Angulation on the Occupational Radiation Exposure during Cardiac Angiography: Simulation Study. Int J Environ Res Public Health 2021; 18
- 32 Shimizu T, Toyota S, Nakagawa K. et al. Reduction of radiation exposure using low pulse rate fluoroscopy during neuroendovascular surgery. Interv Neuroradiol 2021; 27: 314-320
- 33 Strahlenschutz Bf. Bekanntmachung der aktualisierten diagnostischen Referenzwerte für diagnostische und interventionelle Röntgenanwendungen vom 17. November 2022. In; 2023
- 34 Gandhi CD, Meyer SA, Patel AB. et al. Neurologic complications of inferior petrosal sinus sampling. AJNR Am J Neuroradiol 2008; 29: 760-765
- 35 Blevins Jr LS, Clark RV, Owens DS. Thromboembolic complications after inferior petrosal sinus sampling in patients with cushingʼs syndrome. Endocr Pract 1998; 4: 365-367
- 36 Obuobie K, Davies JS, Ogunko A. et al. Venous thrombo-embolism following inferior petrosal sinus sampling in Cushingʼs disease. J Endocrinol Invest 2000; 23: 542-544
- 37 Deipolyi A, Bailin A, Hirsch JA. et al. Bilateral inferior petrosal sinus sampling: experience in 327 patients. J Neurointerv Surg 2017; 9: 196-199
- 38 Javorsky BR, Findling JW. Inferior Petrosal Sampling for the Differential Diagnosis of ACTH-Dependent Cushingʼs Syndrome. In: Bronstein MD. Hrsg. Cushingʼs Syndrome: Pathophysiology, Diagnosis and Treatment. Totowa, NJ: Humana Press; 2011: 105-119