Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-2107-8947
Der Einsatz des DFree-Ultraschallsensors für ein ausgewogenes Blasenmanagement
Using the DFree device for balanced bladder managementZusammenfassung
Hintergrund Blasenfunktionsstörungen, gleich welcher Genese, haben erhebliche psychosoziale Auswirkungen. Je nach bestehender Störung und Funktionalität sind Verhaltenstherapie und Hilfsmittel therapeutisches Mittel der ersten Wahl. Es folgen Medikationen, Interventionen und Operationen.
Ziel Der DFree-Ultraschallsensor ermöglicht die sonografische Messung des Harnblasenfüllstands und koppelt diesen per App-Anwendung an den Sensorträger zurück. Primäres Ziel der Studie war der Einfluss des DFree auf die Lebensqualität der Patienten. Sekundäre Endpunkte waren Nützlichkeit und Benutzerfreundlichkeit des DFree sowie der selbstberichtete Grad an Autonomie.
Methoden In der vorliegenden Pilotstudie wurden 18 urologische Patient*innen mit verschiedenen Blasenfunktionsstörungen über einen Zeitraum von 3 Monaten für mindestens 12 Stunden täglich mit dem DFree-Ultraschallsensor ausgestattet. Die Erhebung der Kenngrößen erfolgte zum Zeitpunkt T1 (vor Studienbeginn) und T2 (nach Studienende) anhand des Kings Health Questionnaire (KHQ) und der deutschen Version des Client Satisfaction Questionnaire (ZUF-8) (quantitative Daten) sowie eines strukturierten Interviews (qualitative Daten).
Ergebnisse Eine Verbesserung der Blasenfunktionsstörung anhand des KHQ konnte statistisch nicht bestätigt werden. Der Durchschnittswert anhand des ZUF-8 zeigte jedoch Zufriedenheit mit dem DFree. In den Interviews nach Studienende gaben die Teilnehmer ein positives Feedback mit konkreten Vorschlägen zur Verbesserung der Benutzerfreundlichkeit. Die Anwendung wurde als hilfreich und einfach zu bedienen beschrieben.
Schlussfolgerung Der DFree-Ultraschallsensor stellt ein neues technisches Hilfsmittel in der Behandlung der Blasenfunktionsstörung dar. Eine Verbesserung technischer Details könnte die Benutzerfreundlichkeit sowie die Nützlichkeit des Ultraschallsensors erhöhen.
Abstract
Background Bladder dysfunctions, regardless of their origin, have significant psychosocial effects. Depending on the existing disorder and bladder functionality, behavioural therapy and supporting tools are the first choice of therapy but the need for medication, intervention and surgery is significant.
Objective The DFree ultrasonic sensor enables sonographic measurement of bladder filling and feeds this back to the sensor wearer via an app. The primary outcome of the study was the influence of the DFree on the quality of life of the patients. Secondary endpoints were usefulness and user-friendliness of the DFree device as well as the self-reported degree of autonomy.
Methods In the present pilot study, 18 urological patients with various bladder dysfunctions were equipped with the DFree ultrasonic sensor for at least 12 hours daily over a period of three months. The parameters were collected at baseline (T1) and at end of the study (T2) using the Kings Health Questionnaire (KHQ) and the German version of the Client Satisfaction Questionnaire (ZUF-8) (quantitative data) as well as guided interviews (qualitative data).
Results Improvement in bladder dysfunction based on the KHQ could not be statistically confirmed. However, the average value based on the ZUF-8 showed satisfaction with the DFree. In the interviews at T2, the participants gave a positive feedback with specific suggestions for improving user-friendliness. The device was described as helpful and easy to use.
Conclusions The DFree ultrasonic sensor is a new technical tool in the treatment of bladder dysfunctions. Improving specific technical details could increase the user-friendliness as well as the usefulness of the device.
Schlüsselwörter
Harnblasenkontrolle - Blasenfunktionsstörung - Ultraschalltechnologie - BenutzeranforderungenPublication History
Received: 09 June 2023
Accepted: 02 August 2023
Article published online:
11 September 2023
© 2023. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literatur
- 1 EAU Guidelines on Management of Non-Neurogenic Female Lower Urinary Tract Symptoms. 2023
- 2 EAU Guidelines on Non-Neurogenic Male Lower Urinary Tract Symptoms (LUTS), incl. Benign Prostatic Obstruction (BPO). 2023
- 3 EAU Guidelines on Neuro-Urology. 2023
- 4 Beutel ME, Hessel A, Schwarz R. et al. Prävalenz der Urininkontinenz in der deutschen Bevölkerung. Urologe 2005; 44: 232-238
- 5 Gacci M, Sebastianelli A, Spatafora P. et al. Best practice in the management of storage symptoms in male lower urinary tract symptoms: a review of the evidence base. Ther Adv Urol 2018; 10: 79-92 DOI: 10.1177/1756287217742837. (PMID: 29434675)
- 6 Iwatsubo E, Suzuki M, Igawa Y. et al. Individually tailored ultrasound-assisted prompted voiding for institutionalized older adults with urinary incontinence. Int J Urol 2014; 21: 1253-1257
- 7 Noyori S, Noguchi H, Nakagami G. et al. Bed Sensor System with Multiple Weight Sensor Units for Urine Accumulation Measurement in Bladder. Annu Int Conf IEEE Eng Med Biol Soc 2018; 2018: 4375-4378 DOI: 10.1109/EMBC.2018.8513328. (PMID: 30441323)
- 8 Loch T, Witzsch U, Reis G. Digitale Transformation in der Urologie – Chance, Risiko oder Notwendigkeit? [Digital transformation in urology – opportunity, risk or necessity?]. Urologe 2021; 60: 1125-1140 DOI: 10.1007/s00120-021-01610-9. (PMID: 34351439)
- 9 Janda V. Usability ist keine Eigenschaft von Technik: ["Usability" is not a property of technology]. In: Schubert C, Schulz-Schaeffer I. Berliner Schlüssel zur Techniksoziologie: [Berlin key towards a sociology of technology]. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden; 2019
- 10 Halcomb EJ, Andrew S. Triangulation as a method for contemporary nursing research. Nurse Res 2005; 13: 71-82 DOI: 10.7748/nr.13.2.71.s8. (PMID: 16416981)
- 11 Östlund U, Kidd L, Wengström Y. et al. Combining qualitative and quantitative research within mixed method research designs: a methodological review. Int J Nurs Stud 2011; 48: 369-383
- 12 Bjelic-Radisic V, Dorfer M, Tamussino K. et al. Der King's Fragebogen zur Erfassung der Lebensqualität von Patientinnen mit Harninkontinenz (deutsche Version) [The King's questionnaire for assessing the quality of life of patients with urinary incontinence (German version)]. Geburtsh Frauenheilk 2005; 65: 1042-1050
- 13 Schmidt J, Lamprecht F, Wittmann WW. Zufriedenheit mit der stationären Versorgung. [Satisfaction with inpatient care]: Entwicklung eines Fragebogens und erste Validitätsuntersuchungen. [Development of a questionnaire and first validity tests]. Psychotherapie und medizinische Psychologie 1989; 39: 248-255
- 14 Schmidt J, Wittmann WW. ZUF-8: Fragebogen zur Messung der Patientenzufriedenheit. In: Brähler E, Schumacher J, Strauß B. Diagnostische Verfahren in der Psychotherapie. Göttingen: Hofgreve; 2002
- 15 Mayring P. Einführung in die qualitative Sozialforschung [Introduction to qualitative research]: Eine Anleitung zu qualitativem Denken [A guide to qualitative thinking]. 6., überarbeitete Auflage. Weinheim, Basel: Beltz; 2016. http://content-select.com/index.php?id=bib_view&ean=9783407294524
- 16 Des Jarlais DC, Lyles C, Crepaz N. Improving the Reporting Quality of Nonrandomized Evaluations of Behavioral and Public Health Interventions: The TREND Statement. American Journal of Public Health 2004; 94: 361-366 DOI: 10.2105/ajph.94.3.361. (PMID: 14998794)
- 17 Minardi D, D'Anzeo G, Parri G. et al. The role of uroflowmetry biofeedback and biofeedback training of the pelvic floor muscles in the treatment of recurrent urinary tract infections in women with dysfunctional voiding: a randomized controlled prospective study. Urology 2010; 75: 1299-1304
- 18 Zeng F, Chen HQ, Qi L. et al. Comparative study of pelvic floor biofeedback training and tolterodine for treatment of detrusor after-contraction in posturination dribbling in children. J Int Med Res 2012; 40: 2305-2310 DOI: 10.1177/030006051204000628. (PMID: 23321187)
- 19 Yang SSD, Chiang IN, Lin CD. et al. Advances in non-surgical treatments for urinary tract infections in children. World J Urol 2012; 30: 69-75 DOI: 10.1007/s00345-011-0700-5. (PMID: 21614468)
- 20 Krzeminska K, Maternik M, Drozynska-Duklas M. et al. High efficacy of biofeedback therapy for treatment of dysfunctional voiding in children. Cent European J Urol 2012; 65: 212-215 DOI: 10.5173/ceju.2012.04.art6. (PMID: 24578964)
- 21 Anderson CA, Omar MI, Campbell SE. Conservative management for postprostatectomy urinary incontinence. Cochrane Database Syst Rev 2015; 1 CD001843 DOI: 10.1002/14651858.CD001843.pub5.
- 22 Mühlstädt S, Fornara P. Infektionen im Harntrakt [Infections in the urinary tract]. Heilberufe 2018; 70: 31-34
- 23 Jahn P, Beutner K, Langer G. ypes of indwelling urinary catheters for long-term bladder drainage in adults. Cochrane Database Syst Rev 2012; CD004997 DOI: 10.1002/14651858.CD004997.pub3. (PMID: 23076911)
- 24 Goepel M, Kirschner-Hermanns R, Welz-Barth A. et al. Harninkontinenz im Alter [urinary incontinence in old age]: Teil 3 der Serie Inkontinenz [Part 3 of the series incontinence]. Dtsch Arztebl Int 2010; 107: 531-536
- 25 Venkatesh V, Davis FD. A Model of the Antecedents of Perceived Ease of Use: Development and Test. Decision Sciences 1996; 27: 451-481