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DOI: 10.1055/a-2161-8204
Welches Dialyseverfahren für wen? Zentrumsdialyse vs. Heimdialyse
Which dialysis method for whom? In-center dialysis vs home dialysis![](https://www.thieme-connect.de/media/dmw/202414/lookinside/thumbnails/10-1055-a-2161-8204-1.jpg)
Für Patienten mit chronischem Nierenversagen existieren verschiedene Dialyseverfahren. Grundsätzlich wird zwischen Peritonealdialyse und Hämodialyse sowie zwischen Heimdialyse und zentrumsbasierten Verfahren unterschieden. Um Patienten optimal beraten zu können, ist es wichtig, die Chancen und Limitationen der Verfahrensvarianten zu kennen. Dieser Beitrag gibt eine Übersicht über die Therapieoptionen und beschreibt deren Stärken und Schwächen.
Abstract
There are various dialysis methods available to treat patients with chronic kidney failure. Generally, a distinction is made between peritoneal dialysis and hemodialysis, as well as between home dialysis methods and center-based dialysis methods. To be able to advise patients optimally, it is important to understand the opportunities and limitations of the different method variants. This article provides an overview of the therapy options and describes their strengths and weaknesses.
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Die HD und PD sind prinzipiell gleichwertige Dialyseverfahren.
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Die PD kann im Vergleich zur HD zu einer längeren Erhaltung der Nierenrestfunktion beitragen.
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Patienten ohne erhaltene Restausscheidung stellen für die PD eine besondere Herausforderung dar, sodass an eine HHD gedacht werden sollte.
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Sowohl die PD als auch die HHD können als „partnerlose“ Verfahren durchgeführt werden.
Schlüsselwörter
Heim-Hämodialyse - Peritonealdialyse - Zentrumsdialyse - Patientenaufklärung - inkrementelle DialyseKeywords
home hemodialysis - peritoneal dialysis - in-center dialysis - patient education - incremental dialysisPublication History
Article published online:
01 July 2024
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Literatur
- 1 Kitsche B, Bach D. Heimhämodialyse. Nephrologe 2021; 16: 292-298
- 2 UK Renal Registry. UK Renal Registry 25th Annual Report – data to 31/12/2021. Bristol, UK: Renal Registry. 2023 Accessed May 10, 2024 at: https://ukkidney.org/audit-research/annual-report
- 3 Mehrotra R, Chiu YW, Kalantar-Zadeh K. et al. Similar outcomes with hemodialysis and peritoneal dialysis in patients with end-stage renal disease. Arch Intern Med 2011; 171: 110-118
- 4 Wong B, Ravani P, Oliver MJ. et al. Comparison of patient survival between hemodialysis and peritoneal dialysis among patients eligible for both modalities. Am J Kidney Dis 2018; 71: 344-351
- 5 Sarnak MJ, Auguste BL, Brown E. et al. Cardiovascular Effects of Home Dialysis Therapies: A Scientific Statement From the American Heart Association. Circulation 2022; 146: e146-e164
- 6 Jung HY, Jeon Y, Park Y. et al. Better quality of life of peritoneal dialysis compared to hemodialysis over a two-year period after dialysis initiation. Sci Rep 2019; 9: 10266
- 7 Chuasuwan A, Pooripussarakul S, Thakkinstian A. et al. Comparisons of quality of life between patients underwent peritoneal dialysis and hemodialysis: a systematic review and meta-analysis. Health Qual Life Outcomes 2020; 18: 191
- 8 Balson L, Baharani J. Peritoneal dialysis patients – the forgotten group in the coronavirus pandemic. Clin Med (Lond) 2021; 21: e556-e558
- 9 Rope R, Ryan E, Weinhandl ED. et al. Home-based dialysis: a primer for the internist. Annu Rev Med 2024; 75: 205-217
- 10 Yau A, Agar JWM, Barraclough KA. Addressing the environmental impact of kidney care. Am J Kidney Dis 2021; 77: 406-409
- 11 Barraclough KA, Agar JWM. Green nephrology. Nat Rev Nephrol 2020; 16: 257-268
- 12 DESTATIS. Statistisches Bundesamt. Bis 2049 werden voraussichtlich mindestens 280 000 zusätzliche Pflegekräfte benötigt. Pressemitteilung Nr. 033 vom 24. Januar 2024. Accessed May 10, 2024 at: https://www.destatis.de/DE/Presse/Pressemitteilungen/2024/01/PD24_033_23_12.html
- 13 Ohnhäuser T, Schellartz I, Scholten N. Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft der Humanwissenschaftlichen Fakultät und der Medizinischen Fakultät der Universität zu Köln (IMVR). Zusammenfassung der MAU-PD Ergebnisse. 2020 Accessed May 10, 2024 at: https://www.maupd.uni-koeln.de/wp-content/uploads/2020/03/MAUPDErgebnisflyerDruckhelden.pdf
- 14 Stel VS, de Jong RW, Kramer A. et al. Supplemented ERA-EDTA Registry data evaluated the frequency of dialysis, kidney transplantation, and comprehensive conservative management for patients with kidney failure in Europe. Kidney Int 2021; 100: 182-195
- 15 Goovaerts T, Jadoul M, Goffin E. Influence of a pre-dialysis education programme (PDEP) on the mode of renal replacement therapy. Nephrol Dial Transplant 2005; 20: 1842-1847
- 16 Deutsche Gesellschaft für Nephrologie. Nierenersatztherapie: CORETH-Forschungsprojekt liefert neue Erkenntnisse zur Verfahrenswahl. 18.10.2017. Accessed May 10, 2024 at: https://www.dgfn.eu/pressemeldung/nierenersatztherapie-coreth-forschungsprojekt-liefert-neue-erkenntnisse-zur-verfahrenswahl.html
- 17 Li T, Wilcox CS, Lipkowitz MS. et al. Rationale and strategies for preserving residual kidney function in dialysis patients. Am J Nephrol 2019; 50: 411-421
- 18 Ansari N. Peritoneal dialysis in renal replacement therapy for patients with acute kidney injury. Int J Nephrol 2011; 2011: 739794
- 19 Bello AK, Okpechi IG, Osman MA. et al. Epidemiology of peritoneal dialysis outcomes. Nat Rev Nephrol 2022; 18: 779-793
- 20 Weinhandl ED, Gilbertson DT, Collins AJ. Mortality, hospitalization, and technique failure in daily home hemodialysis and matched peritoneal dialysis patients: a matched cohort study. Am J Kidney Dis 2016; 67: 98-110