Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-2181-1706
Evaluation of a questionnaire to assess the indication for screening colonoscopy for asymptomatic patients
Evaluierung eines Fragebogens zur Abschätzung der Indikation für eine Vorsorgekoloskopie bei asymptomatischen PatientenAbstract
Introduction Colorectal cancer is the second most common cause of cancer death worldwide. Screening colonoscopy is a very effective measure to prevent colorectal cancer and can reduce mortality at the population level. However, the participation rates of screening programs are low.
To provide easily accessible information on screening colonoscopy and to increase the participation rates of screening programs, we developed a questionnaire for asymptomatic patients based on the German guidelines to assess the indication for screening colonoscopy. We evaluated the questionnaire with reference to the indications given by specialists in gastroenterology.
Methods Patients who visited a specialist in gastroenterology in an outpatient clinic of a tertiary hospital for other reasons than a colonoscopy were eligible for the study. A maximum of seven questions to assess the indication for screening colonoscopy were answered by the patients. Afterward, the indication for screening colonoscopy was given or not by a specialist in gastroenterology. The accuracy of the questionnaire was measured in terms of sensitivity, specificity, and predictive values.
Results In total, 335 patients were included in the analyses, of whom 50 and 285 patients were given and were not given an indication for screening colonoscopy by the specialists, respectively. In 0/50 patients, the questionnaire was false negative and in 8/285 patients false positive. Thus, the questionnaire had a sensitivity of 100% (95% confidence interval: 93–100%), a specificity of 97% (95–99%), a negative predictive value of 100% (99–100%), and a positive predictive value of 86% (75–94%).
A subgroup analysis including patients who had never had a colonoscopy (n=109) showed comparable results: sensitivity of 100% (92–100%), specificity of 92% (83–97%), negative predictive value of 100% (94–100%), and positive predictive value of 90% (87–97%).
Conclusion The self-assessment questionnaire for asymptomatic individuals to assess the recommendation for screening colonoscopy is very sensitive and specific compared to a specialist in gastroenterology.
The questionnaire can be found at:
https://www.interdisziplinaere-endoskopie.mri.tum.de/de/infos-patienten/index.php
Zusammenfassung
Einleitung Dickdarmkrebs ist weltweit die zweithäufigste Krebstodesursache. Die Vorsorgekoloskopie ist eine sehr wirksame Maßnahme zur Prävention von Darmkrebs und kann die Mortalität senken. Die Teilnahme an den Vorsorgeprogrammen ist jedoch gering.
Ziele Um leicht zugängliche Informationen zur Vorsorgekoloskopie bereitzustellen und die Teilnahmeraten an Vorsorgeprogrammen zu erhöhen, haben wir einen Fragebogen für asymptomatische Patienten entwickelt, der auf den deutschen Leitlinien zum kolorektalen Karzinom basiert und die Indikation zur Vorsorgekoloskopie abschätzt. Der Fragebogen wurde in Bezug auf die von Fachärzten für Gastroenterologie gestellte Indikation evaluiert.
Methodik Patienten, die einen Facharzt für Gastroenterologie in einer Ambulanz eines Universitätsklinikums aus anderen Gründen als einer Koloskopie aufsuchten, kamen für die Studie in Frage. Die Patienten beantworteten maximal 7 Fragen zur Abschätzung der Indikation für eine Vorsorgekoloskopie. Anschließend wurde die Indikation zur Vorsorgekoloskopie von einem Facharzt für Gastroenterologie gestellt oder nicht. Die Genauigkeit des Fragebogens wurde anhand von Sensitivität, Spezifität und prädiktiven Werten gemessen.
Ergebnisse In die Analysen wurden 335 Patienten einbezogen, von denen 50 bzw. 285 Patienten von den Fachärzten eine Indikation zur Vorsorgekoloskopie erhielten bzw. nicht erhielten. Bei 0/50 Patienten war der Fragebogen falsch negativ und bei 8/285 Patienten falsch positiv. Somit hatte der Fragebogen eine Sensitivität von 100% (95% Konfidenzintervall: 93–100%), eine Spezifität von 97% (95–99%), einen negativen prädiktiven Wert von 100% (99–100%) und einen positiven prädiktiven Wert von 86% (75–94%).
Eine Untergruppenanalyse mit Patienten, die noch nie eine Koloskopie hatten (n=109), ergab vergleichbare Ergebnisse: Sensitivität von 100% (92–100%), Spezifität von 92% (83–97%), negativer prädiktiver Wert von 100% (94–100%), positiver prädiktiver Wert von 90% (87–97%).
Schlussfolgerung Der Selbsttestfragebogen für asymptomatische Personen zur Abschätzung der Empfehlung für eine Vorsorgekoloskopie ist im Vergleich zu einem Facharzt für Gastroenterologie sehr sensitiv und spezifisch.
Der Fragebogen ist online unter https://www.interdisziplinaere-endoskopie.mri.tum.de/de/infos-patienten/index.php abrufbar.
Schlüsselwörter
Darm - kolorektales Adenom - familiäre Adenomatöse Polyposis (FAP) - kolorektales KarzinomPublication History
Received: 01 May 2023
Accepted after revision: 24 September 2023
Article published online:
24 October 2023
© 2023. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literature
- 1 Siegel RL, Miller KD, Jemal A. Cancer statistics, 2020. CA Cancer J Clin 2020; 70: 7-30 DOI: 10.3322/caac.21590. (PMID: 31912902)
- 2 Krebs in Deutschland für 2017/2018. 13. Ausgabe. Robert Koch-Institut (Hrsg) und die Gesellschaft der epidemiologischen Krebsregister in Deutschland e.V. (Hrsg). Berlin.
- 3 Stryker SJ, Wolff BG, Culp CE. et al. Natural history of untreated colonic polyps. Gastroenterology 1987; 93: 1009-1013 DOI: 10.1016/0016-5085(87)90563-4. (PMID: 3653628)
- 4 Bretthauer M, Loberg M, Wieszczy P. et al. Effect of Colonoscopy Screening on Risks of Colorectal Cancer and Related Death. N Engl J Med 2022; 387: 1547-1556 DOI: 10.1056/NEJMoa2208375. (PMID: 36214590)
- 5 Hüppe D. Darmkrebsvorsorge zeigt Wirkung. Gastro-News 2018; 05: 58-60
- 6 Brenner H, Altenhofen L, Stock C. et al. Expected long-term impact of the German screening colonoscopy programme on colorectal cancer prevention: analyses based on 4,407,971 screening colonoscopies. European journal of cancer 2015; 51: 1346-1353 DOI: 10.1016/j.ejca.2015.03.020. (PMID: 25908273)
- 7 Starker A, Buttmann-Schweiger N, Kraywinkel K. et al. Inanspruchnahme der Darmspiegelung in Deutschland. Journal of Health Monitoring 2017; 2: 81-87
- 8 Pelullo CP, Torsiello L, Della Polla G. et al. Screening for colorectal cancer: awareness and adherence among Italian women. Eur J Gastroenterol Hepatol 2022; 34: 1231-1237
- 9 Deutschland ZfrdkrVidB. Teilnahme an gesetzlichen Früherkennungsuntersuchungen (fäkaler okkulter Bluttest (FOBT), Koloskopie) und an Beratungen zur Prävention von Darmkrebs. 2016
- 10 Pox CP, Altenhofen L, Brenner H. et al. Efficacy of a nationwide screening colonoscopy program for colorectal cancer. Gastroenterology 2012; 142: 1460-1467 e1462 DOI: 10.1053/j.gastro.2012.03.022. (PMID: 22446606)
- 11 Leitlinienprogramm Onkologie (Deutsche Krebsgesellschaft DK, AWMF): S3-Leitlinie Kolorektales Karzinom, Langversion 2.1, 2019, AWMF Registrierungsnummer: 021/007OL. Accessed April 11, 2023 at: http://www.leitlinienprogramm-onkologie.de/leitlinien/kolorektales-karzinom/
- 12 Cardoso R, Guo F, Heisser T. et al. Colorectal cancer incidence, mortality, and stage distribution in European countries in the colorectal cancer screening era: an international population-based study. Lancet Oncol 2021; 22: 1002-1013 DOI: 10.1016/S1470-2045(21)00199-6. (PMID: 34048685)