Diabetes mellitus ist eine der häufigsten chronischen Erkrankungen im
Alter. Ältere Menschen mit Diabetes haben häufig
zusätzlich funktionelle und/oder kognitive
Beeinträchtigungen, die bei der Therapie berücksichtigt werden
müssen. Einfache Therapieformen sollten bevorzugt werden, um eine
Polypharmazie abzuwenden und die Selbstständigkeit der Patienten
möglichst lange zu erhalten. Vorsorgeuntersuchungen und Behandlung
diabetischer Folgeerkrankungen sind konsequent unter Beachtung alterstypischer
Besonderheiten vorzunehmen.
Abstract
Diabetes is one of the most common chronical diseases in old age. More than
50 % of the patients are older than 65 years. Elderly with diabetes
often suffer from functional or cognitive deficits that should be registered in
therapy. These include special geriatric syndromes like memory failure, frailty,
falls, immobility or higher vulnerability for drug interactions. Comorbidity und
functional deficits influence each other. Simple therapy regimens should be
preferred to avoid polypharmacia and to preserve patient’s independence.
Specific risks of old age under new antidiabetic drugs should be noted.
Check-ups and treatment of diabetic complications, especially the diabetic foot
should be consequently induced considerating age-specific features.
Schlüsselwörter
Altersdiabetes - funktionelles Defizit - geriatrische Syndrome - therapeutische Ziele - Polypharmazie - neue Antidiabetika
Key word
diabetes of old age - functional deficit - geriatric syndroms - therapeutic goals - polypharmacia - new antidiabetic drugs