Pneumologie 2024; 78(02): 93-99
DOI: 10.1055/a-2193-0966
Originalarbeit

4D-Elektromagnetische Navigationsbronchoskopie zur Diagnostik peripherer Rundherde

Ein Überblick und erste klinische Ergebnisse4D electromagnetic navigation bronchoscopy for the diagnosis of peripheral pulmonary nodulesAn overview and preliminary clinical results
Thomas Bitter
1   Pneumology and respiratory medicine, Städtisches Klinikum Braunschweig gGmbH, Braunschweig, Deutschland (Ringgold ID: RIN39726)
,
Tielko Seeba
1   Pneumology and respiratory medicine, Städtisches Klinikum Braunschweig gGmbH, Braunschweig, Deutschland (Ringgold ID: RIN39726)
,
Jörn Schroeder-Richter
1   Pneumology and respiratory medicine, Städtisches Klinikum Braunschweig gGmbH, Braunschweig, Deutschland (Ringgold ID: RIN39726)
,
Michael Fröhlich
1   Pneumology and respiratory medicine, Städtisches Klinikum Braunschweig gGmbH, Braunschweig, Deutschland (Ringgold ID: RIN39726)
,
Wissam Duaer
1   Pneumology and respiratory medicine, Städtisches Klinikum Braunschweig gGmbH, Braunschweig, Deutschland (Ringgold ID: RIN39726)
,
Wael Abidi
1   Pneumology and respiratory medicine, Städtisches Klinikum Braunschweig gGmbH, Braunschweig, Deutschland (Ringgold ID: RIN39726)
,
Markus Peter Kindermann
1   Pneumology and respiratory medicine, Städtisches Klinikum Braunschweig gGmbH, Braunschweig, Deutschland (Ringgold ID: RIN39726)
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Hintergrund Die Abklärung peripherer Rundherde stellt eine besondere Herausforderung in der interventionellen Bronchologie dar, weswegen zunehmend Navigationssysteme wie die elektromagnetische Navigation (ENB) verwendet werden. Die 4D-ENB stellt eine innovative Weiterentwicklung der ENB dar. Durch In- und Exspirations-CT-Aufnahmen soll die atemabhängige CT-to-body-Divergenz überwunden und damit die Treffsicherheit peripherer Herde erhöht werden. Ziel dieser Arbeit ist eine Vorstellung des 4D-ENB-Verfahrens und die Präsentation erster klinischer Daten und Erfahrungen.

Methode Wir beschreiben retrospektiv die Resultate der ersten 9 konsekutiven Patienten mit PPN, die am Klinikum Braunschweig mittels 4D-ENB als unimodale Diagnostiktechnik untersucht wurden.

Resultate Von den ersten 9 mittels 4D-ENB untersuchten PPNs war eine erfolgreiche Navigation und Punktion des Herdes bei 8 Patienten (89%) möglich. Eine diagnostisch wegweisende Biopsie konnte bei 6 von 9 Patienten (67%) erreicht werden. Signifikante Komplikationen ergaben sich bei den Untersuchungen nicht.

Schlussfolgerung Unsere ersten Daten lassen die 4D-ENB als eine vielversprechende neue Alternative zur Abklärung von PPNs erscheinen. Um die diagnostische Ausbeute weiter zu verbessern, sollte die 4D-ENB aufgrund der fehlenden Echtzeitvisualisierung bevorzugt kombiniert mit radialem endobronchialem Ultraschall und/oder Fluoroskopie im Rahmen multimodaler Diagnostikkonzepte eingesetzt werden.

Abstract

Background The diagnostic of peripheral pulmonary nodules (PPN) is a particular challenge in interventional bronchology, which is why navigation systems such as electromagnetic navigation (ENB) are increasingly being used. The 4D-ENB represents the most current development of the ENB. It utilizes inspiratory and expiratory CT scans for mapping and thus helps compensate for respiratory movements-induced CT-to-body divergence. The aim of this work was to present the first clinical data and experiences using the 4D-ENB method for diagnosis of PPNs.

Methods We retrospectively describe the results of the first nine consecutive patient cases diagnosed at Klinikum Braunschweig using 4D-ENB in a unimodal diagnostic procedure.

Results Of the first 9 PPNs examined by 4D-ENB, navigation and puncture of the lesion was successful in 8 patients (89%). Diagnostic biopsy was could be carried out in six out of nine patients (67%). There were no significant procedure-related complications.

Conclusion Our preliminary data suggest that 4D-ENB is a promising new alternative for the diagnosis of PPNs. To further improve diagnostic yield, 4D-END, which lacks real-time visualization, should be embedded in a multimodal diagnostic procedure with rEBUS and/or fluoroscopy.



Publication History

Received: 28 August 2023

Accepted after revision: 15 October 2023

Article published online:
11 December 2023

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