RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/a-2196-5142
Zugänge zum oberen Sprunggelenk
Approaches to the Ankle Joint
Die chirurgischen Zugangsmöglichkeiten zum oberen Sprunggelenk sind mannigfaltig. Die Auswahl des optimalen Zugangsweges basiert auf der vorliegenden Pathologie, verlangt eine exakte Planung, bei Frakturen die Zuhilfenahme von hochwertiger Bildgebung und die Berücksichtigung der lokalen Weichteilverhältnisse. Aufgrund der teilweise geringen Weichteildeckung sind eine weichteilschonende Operationstechnik sowie eine optimales Zeitmanagement Grundvoraussetzungen für ein gutes Ergebnis. Bei entsprechender Sorgfalt und Beachtung sämtlicher Details ist i. d. R. mit einer geringen Komplikationsrate zu rechnen. Ein exaktes Wissen über die lokalen anatomischen Beziehungen ist ein Muss, um alle Zugangsmöglichkeiten sicher einsetzen zu können.
Publikationsverlauf
Artikel online veröffentlicht:
27. März 2024
© 2024. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literatur
- 1 Court-Brown CM, Caesar B. Epidemiology of adult fractures: A review. Injury 2006; 37: 691-697
- 2 Rammelt S. Frakturen des Pilon Tibiale. In: Dohle J, Rammelt S. Expertise Orthopädie und Traumatologie – Fuß und Sprunggelenk. Stuttgart: Thieme; 2021: 26-44
- 3 Van Zuuren WJ, Schepers T, Beumer A. et al. Acute syndesmotic instability in ankle fractures: A review. J Foot Ankle Surg 2017; 23: 135-141
- 4 Toth MJ, Yoon RS, Liporace FA. et al. What’s new in ankle fractures. Injury 2017; 48: 2035-2041
- 5 Bartonicek J, Rammelt S, Kostlivy K. et al. Anatomy and classification of the posterior tibial fragment in ankle fractures. Arch Orthop Trauma Surg 2015; 135: 505-516
- 6 Yang L, Yin G, Zhu J. et al. Posterolateral approach for posterior malleolus fixation in ankle fractures: functional and radiological outcome based on Bartonicek classification. Arch Orthop Trauma Surg 2023; 143: 4099-4109
- 7 Verhage SM, Leijdesdorff A, Schipper IB. et al. Open reduction and internal fixation of posterior malleolus fragment via the posterolateral approach is radiological superior to ‘A to P’ screw fixation. Foot (Edinb) 2022; 51: 101894
- 8 Vacas-Sánchez E, Olaya-González C, Abarquero-Diezhandino A. et al. How to address the posterior malleolus in ankle fractures? A decision-making model based on the computerised tomography findings. Int Orthop 2020; 44: 1177-1185
- 9 Heyes GH, Khashkhusha TR, Mason L. Posterolateral Approach to Posterior Malleolar Fractures: A Literature review. Foot Ankle Specialist 2023; 16: 149-158
- 10 Klaue K, Bursic D. The dorsolateral approach to the ankle for arthrodesis. Oper Orthop Traumatol 2005; 17: 380-391
- 11 Ghani Y, Najefi A, Aljabi Y. et al. Anatomy of the Sural Nerve in the Posterolateral Approach to the Ankle: A Cadaveric Study. J Foot Ankle Surg 2023; 62: 286-290
- 12 Jowett AJL, Sheikh FT, Carare RO. et al. Location of the sural nerve during posterolateral approach to the ankle. Foot Ankle Int 2010; 31: 880-883
- 13 Mousa AEM, Mousa M, Singisetti K. Peroneal artery safe zone in the posterolateral approach to the distal tibia: A CT angiogram based anatomical study. Injury 2022; 53: 1268-1275
- 14 Kummer A, Cadas H, Crevoisier X. Posterior to anterior malleolar extended lateral approach to the ankle (PAMELA): a cadaveric anatomy study. Arch Orthop Trauma Surg 2021; 141: 427-435
- 15 Herbosa CG, Leucht P, Egol KA. et al. The 2-Window Posterolateral vs Singe-Window Approach for Ankle Fracture Fixation. Foot Ankle Int 2023; 44: 297-307
- 16 Jo S, Tilan J, McAndrew C. et al. Poor Outcomes After Anterior Impaction Pilon Fractures. J Am Acad Orthop Surg 2022; 30: 19-26
- 17 Rammelt S, Bartoníček J, Kroker L. et al. Surgical fixation of quadrimalleolar fractures of the ankle. J Orthop Trauma 2021; 35: e216-e222
- 18 Liu J, Smith CD, White E. et al. A Systematic Review of the Role of Surgical Approaches on the Outcomes of the Tibia Pilon Fracture. Foot Ankle Spec 2016; 9: 163-168
- 19 Wei S, Han F, Lan S. et al. Surgical treatment of pilon fracture based on ankle position at the time of injury/initial direction of fracture displacement: a prospective cohort study. Int J Surg 2014; 12: 418-425
- 20 Wolinsky P, Lee M. The distal approach for anterolateral plate fixation of the tibia: an anatomic study. J Orthop Trauma 2008; 22: 404-407
- 21 Hirao M, Ebina K, Etani Y. et al. Modified Anterolateral Approach for Total Ankle Arthroplasty. Foot Ankle Orthop 2021; 6: 1-7
- 22 Mair O, Pflüger P, Hoffeld K. et al. Management of Pilon Fractures – Current Concepts. Front Surg 2021; 8: 764232
- 23 Assal M, Ray A, Stern R. The extensile approach for the operative treatment of high-energy pilon fractures: surgical technique and soft-tissue healing. J Orthop Trauma 2007; 21: 198-206
- 24 Assal M, Ray A, Stern R. Strategies for surgical approaches in open reduction internal fixation of pilon fractures. J Orthop Trauma 2015; 29: 69-79
- 25 Wu D, Peng C, Ren G. et al. Novel anterior curved incision combined with MIPO for Pilon fracture treatment. BMC Musculosklet Disord 2020; 21: 176
- 26 De Vries JG, Scharer BM. The Ankle Joint: Updates on Ankle Fusion Approaches and Fixation. Clin Podiatr Med Surg 2023; 40: 681-701