Abstract
Background Full-thickness macular holes, defined as full-thickness defects of the fovea, lead
to central scotoma and deterioration of vision. Apart from peeling of the internal
limiting membrane (ILM), ILM flap techniques have been reported to have potential
in improving results in macular hole surgery. In addition, foveal-sparing ILM peeling
gives a high macular hole closure rate and improvement in postoperative visual acuity.
The aim of this study was to examine outcomes in a cohort of patients with full-thickness
macular holes that underwent vitrectomy with foveal-sparing ILM peeling and transposition
of an ILM flap over the macular hole.
Methods This retrospective study included patients scheduled for pars plana vitrectomy with
foveal-sparing ILM peeling, combined with ILM flap transposition over the macular
hole, for macular hole repair. All patients received a gas tamponade with 20% sulphur
hexafluoride and were encouraged to undergo postoperative face-down positioning for
48 hours after surgery. Optical coherence tomography (OCT) imaging of the macula and
distance-corrected visual acuity (DCVA) were performed before and 3 months after surgery.
Results In total, 42 eyes of 42 patients were included in this study. Leaving a broad area
of residual ILM at the foveal rim led to a high risk of failure in macular hole closure,
while leaving a narrow zone of residual ILM at the foveal rim resulted in high macular
hole closure rates (97% type 1 closure and 3% type 2 closure), with a median improvement
of DCVA of 4 lines [interquartile range (IQR): 3 to 6] among pseudophakic and 3.5
lines (IQR: 2 to 5) among phakic patients.
Conclusions A combination of foveal-sparing ILM peeling with ILM flap techniques was shown to
be a safe and effective surgical option for patients with full-thickness macular holes,
resulting in a high macular hole closure rate and improvement in visual acuity in
the majority of patients.
Zusammenfassung
Hintergrund Makulaforamina werden definiert als alle retinalen Schichten betreffende Defekte
der Fovea, und führen zu zentralen Skotomen und Visusverschlechterung. Abgesehen vom
Peeling der “internal limiting membrane” (ILM) und “ILM flap” Techniken, die Potenzial
zur Verbesserung der Resultate in der Chirurgie von Makulaforamina haben, zeigte das
foveaaussparende Peeling der ILM eine hohe Verschlussrate von Makulaforamina und Verbesserung
des Visus. Das Ziel dieser Studie war es, die Resultate in eine Patientenkohorte nach
Vitrektomie mit foveaaussparendem ILM-Peeling mit Transposition eines ILM-Lappens
über das Makulaforamen zu untersuchen.
Patienten/Material und Methoden Diese retrospektive Studie inkludierte Patient*innen, die zur Pars Plana Vitrektomie
mit foveaaussparendem ILM-Peeling mit ILM-flap-Transposition über das Makulaforamen
geplant waren. Alle Patient*innen erhielten eine Gastamponade mit Sulfur Hexafluorid
20% und wurden zur postoperativen “face down” Positionierung motiviert. Aufnahmen
mit der optischen Kohärenztomographie (OCT) und Testung des bestkorrigierten Fernvisus
(DCVA) erfolgten vor und 3 Monate nach der Operation.
Ergebnisse Es konnten 42 Augen von 42 Patient*innen in diese Studie inkludiert werden. Das Belassen
einer breiten residualen ILM-Zone um das Makulaforamen führte zu einem hohen Risiko
eines Versagens in Bezug auf den Makulaforamenverschluß, während beim Belassen einer
schmalen ILM-Zone um das Makulaforamen eine hohe Verschlußrate der Makulaforamina
erfolgte (97% Typ 1 und 3% Typ 2 Verschluß). Die mediane Verbesserung des DCVA betrug
4 Zeilen (Interquartilrange (IQR): 3 bis 6) bei pseudophaken Patient*innen und 3.5
Zeilen (IQR: 2 bis 5) bei phaken Patient*innen.
Schlussfolgerung Die Kombination eines foveaaussparenden ILM-Peelings mit ILM-flap Techniken erwies
sich als sichere und effektive chirurgische Option für Patient*innen mit Makulaforamina
und resultierte in einer hohen Makulaforamenverschlussrate und einer Verbesserung
des Visus bei einer Mehrzahl der Patient*innen.
Key words
foveal-sparing ILM peeling - ILM flap transposition - full-thickness macular hole
Schlüsselwörter
foveaaussparendes ILM-Peeling - ILM-Flap-Transposition - Makulaforamen