Z Orthop Unfall
DOI: 10.1055/a-2288-7254
Leitlinie

Evidence-based and Patient-centered Indication for Knee Arthroplasty – Update of the Guideline

Article in several languages: deutsch | English
1   UniversitätsCentrum für Orthopädie, Unfall- und Plastische Chirurgie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, TU Dresden, Dresden, Deutschland
,
Stefanie Deckert
2   Zentrum für Evidenzbasierte Gesundheitsversorgung, Universitätsklinikum und Medizinische Fakultät Carl Gustav Carus an der Technischen Universität Dresden, Dresden, Deutschland
,
Toni Lange
2   Zentrum für Evidenzbasierte Gesundheitsversorgung, Universitätsklinikum und Medizinische Fakultät Carl Gustav Carus an der Technischen Universität Dresden, Dresden, Deutschland
,
Anne Elisabeth Postler
1   UniversitätsCentrum für Orthopädie, Unfall- und Plastische Chirurgie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, TU Dresden, Dresden, Deutschland
,
Martin Aringer
3   Bereich Rheumatologie, Medizinische Klinik und Poliklinik III, Universitätsklinikum und Medizinische Fakultät Carl Gustav Carus an der Technischen Universität Dresden, Dresden, Deutschland
,
Hendrik Berth
4   Psychosoziale Medizin und Entwicklungsneurowissenschaften, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Dresden, Deutschland
,
Hartmut Bork
5   Reha-Zentrum am St. Josef-Stift, St. Josef-Stift, Sendenhorst, Deutschland
,
6   Centrum für Sportwissenschaften und Sportmedizin (CSSB), Charité Universitätsmedizin, Berlin, Deutschland
7   Abt. Orthopädie und Unfallchirurgie, MEDICAL PARK Berlin Humboldtmühle, Berlin, Deutschland
,
Klaus-Peter Günther
8   Klinik und Poliklinik für Orthopädie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Dresden, Deutschland
,
Karl-Dieter Heller
9   Orthopädische Klinik Braunschweig, Kliniken Herzogin-Elisabeth-Heim (HEH), Braunschweig, Deutschland
,
Robert Hube
10   Orthopädische Chirurgie, OCM-Klinik München, München, Deutschland
,
Stephan Kirschner
11   Orthopädische Klinik, Sankt Vincentius-Kliniken Karlsruhe, Karlsruhe, Deutschland (Ringgold ID: RIN39814)
,
Bernd Kladny
12   Orthopädie, Fachklinik Herzogenaurach, Herzogenaurach, Deutschland
,
Christian Kopkow
13   Fachgebiet Therapiewissenschaften, Brandenburgische Technische Universität Cottbus-Senftenberg, Cottbus, Deutschland (Ringgold ID: RIN38871)
,
Rainer Sabatowski
14   UniversitätsSchmerzCentrum, Universitätsklinikum und Medizinische Fakultät Carl Gustav Carus an der Technischen Universität Dresden, Dresden, Deutschland
,
Johannes Stoeve
15   Orthopädie und Unfallchirurgie, St. Marienkrankenhaus, Ludwigshafen, Deutschland
,
Richard Wagner
16   Klinik für Orthopädie und Unfallchirurgie, AGAPLESION Markus-Krankenhaus, Frankfurter Diakonie Kliniken gGmBH, Frankfurt am Main, Deutschland
,
Cornelia Lützner
1   UniversitätsCentrum für Orthopädie, Unfall- und Plastische Chirurgie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, TU Dresden, Dresden, Deutschland
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Abstract

Background

Knee arthroplasty is one of the most frequently performed operations in Germany, with approximately 170000 procedures per year. It is therefore essential that physicians should adhere to an appropriate, and patient-centered indication process. The updated guideline indication criteria for knee arthroplasty (EKIT-Knee) contain recommendations, which are based on current evidence and agreed upon by a broad consensus panel. For practical use, the checklist has also been updated.

Methods

For this guideline update, a systematic literature research was conducted in order to analyse (inter-)national guidelines and systematic reviews focusing on osteoarthritis of the knee and knee arthroplasty, to answer clinically relevant questions on diagnostic, predictors of outcome, risk factors and contraindications.

Results

Knee arthroplasty should solely be performed in patients with radiologically proven moderate or severe osteoarthritis of the knee (Kellgren-Lawrence grade 3 or 4), after previous non-surgical treatment for at least three months, in patients with high subjective burden with regard to knee-related complaints and after exclusion of possible contraindications (infection, comorbidities, BMI ≥ 40 kg/m2). Modifiable risk factors (such as smoking, diabetes mellitus, anaemia) should be addressed and optimised in advance. After meeting current guideline indications, a shared decision-making process between patients and surgeons is recommended, in order to maintain high quality surgical management of patients with osteoarthritis of the knee.

Conclusions

The update of the S2k-guideline was expanded to include unicondylar knee arthroplasty, the preoperative optimisation of modifiable risk factors was added and the main indication criteria were specified.



Publication History

Received: 06 October 2023

Accepted after revision: 12 March 2024

Article published online:
29 May 2024

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