Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-2329-6806
Spektrum der minimalinvasiven Operationstechniken zur Versorgung von Leistenhernien bei Säuglingen und Kindern
Spectrum of Minimally Invasive Surgical Techniques for the Managment of Inguinal Hernias in Infants and ChildrenZusammenfassung
Zielsetzung
Einer der häufigsten operativen Eingriffe bei Säuglingen und Kindern ist die Korrektur einer indirekten Leistenhernie. Sie kann sowohl offen als auch mittels minimalinvasiver Chirurgie (MIC) durchgeführt werden. Seit 1998 wurden dazu zahlreiche unterschiedliche MIC-Techniken beschrieben. Wissenschaftlich nachgewiesene Vorteile sind dabei eine kürzere Operationszeit bei beidseitigen Hernien sowie das geringere Aufkommen einer metachronen kontralateralen Hernie. Dennoch ist der Anteil von mit MIC versorgten Leistenhernien bei Kindern hierzulande mit etwa 8% aller Operationen relativ gering. Ziel dieser Synopsis ist die Beschreibung der verschiedenen MIC-Techniken zur Korrektur der Leistenhernie bei Kindern, einschl. der jeweiligen Vor- und Nachteile.
Methoden
Der Videozusammenschnitt zeigt das Spektrum der unterschiedlichen Techniken der laparoskopischen Leistenhernienversorgung beim Kind. Dazu zählen die intrakorporale Nahttechnik, die Inzision des Peritoneums, extrakorporale perkutane Techniken sowie die Kauterisation des offenen Processus vaginalis peritonei beim Mädchen.
Schlussfolgerung
Die minimalinvasive Leistenhernienkorrektur beim Kind ist zwar technisch und wissenschaftlich etabliert, dennoch ist sie noch nicht sehr weit verbreitet. Dieses Videomanuskript vermittelt Interessierten eine Übersicht der verschiedenen Techniken und erleichtert damit die klinische Anwendung.
Abstract
Objective
One of the most common surgical procedures in infants and children is the repair of an indirect inguinal hernia. This can be carried out by open technique or using minimally invasive surgery (MIS). Since 1998, numerous different MIS techniques have been described. Scientifically proven advantages include a shorter operation time for bilateral hernias, along with a lower risk of metachronal, contralateral hernia. Nevertheless, the proportion of inguinal hernias treated using MIS in children in this country is relatively low, at around 8% of all operations. The aim of this synopsis is to describe the different MIS techniques for inguinal hernia repair in children, including their respective advantages and disadvantages.
Methods
This video compilation shows the spectrum of different techniques for laparoscopic inguinal hernia repair in children. It includes the intracorporeal suturing technique, the incision of the peritoneum, extracorporeal percutaneous techniques, and the cauterisation of the open peritoneal vaginal process in girls.
Conclusion
Although minimally invasive inguinal hernia repair in children is technically and scientifically established, it is not yet being widely used. This video manuscript provides an overview of the various techniques, thus facilitating clinical application.
Schlüsselwörter
Leistenhernie - Laparoskopie - Processus vaginalis peritonei - minimalinvasive Chirurgie - VideoPublication History
Received: 13 March 2024
Accepted after revision: 15 May 2024
Article published online:
29 May 2024
© 2024. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literatur
- 1 Blinman T, Ponsky T. Pediatric Minimally Invasive Surgery: Laparoscopy and Thoracoscopy in Infants and Children. Pediatrics 2012; 66: 215-220
- 2 Schukfeh N, Kuebler JF, Dingemann J. et al. Thirty Years of Minimally Invasive Surgery in Children: Analysis of Meta-Analyses. Eur J Pediatr Surg 2020; 30: 420-428
- 3 Schier F. Laparoscopic herniorrhaphy in girls. J Pediatr Surg 1998; 33: 1495-1497
- 4 Schmedding A, Alsweed A, Muensterer O. et al. The Status of Laparoscopic Inguinal Hernia Surgery in Children: A Nationwide Assessment. Children (Basel) 2022; 9: 348
- 5 Gödeke J, Muensterer OJ. Femoral, Direct, and Rare Inguinal Hernias in Children-An Update. Eur J Pediatr Surg 2017; 27: 484-494
- 6 Becmeur F, Philippe P, Lemandat-Schultz A. et al. A continuous series of 96 laparoscopic inguinal hernia repairs in children by a new technique. Surg Endosc 2004; 18: 1738-1741
- 7 Muensterer OJ, Georgeson KE. Multimedia manuscript: inguinal hernia repair by single-incision pediatric endosurgery (SIPES) using the hydrodissection-lasso technique. Surg Endosc 2011; 25: 3438-3439
- 8 Patkowski D, Czernik J, Chrzan R. et al. Percutaneous internal ring suturing: a simple minimally invasive technique for inguinal hernia repair in children. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 2006; 16: 513-517
- 9 Novotny NM, Puentes MC, Leopold R. et al. The Burnia: Laparoscopic Sutureless Inguinal Hernia Repair in Girls. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 2017; 27: 430-433
- 10 Schier F, Montupet P, Esposito C. Laparoscopic inguinal herniorrhaphy in children: a three-center experience with 933 repairs. J Pediatr Surg 2002; 37: 395-397
- 11 Ponsky TA, Nalugo M, Ostlie DJ. Pediatric laparoscopic inguinal hernia repair: a review of the current evidence. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 2014; 24: 183-187
- 12 Alshammari D, Sica M, Talon I. et al. Our Laparoscopic Surgical Technique and Experience in Treating Pediatric Inguinal Hernia Over the Past Decade. J Indian Assoc Pediatr Surg 2020; 25: 28-33
- 13 Shalaby R, Ismail M, Samaha A. et al. Laparoscopic inguinal hernia repair; experience with 874 children. J Pediatr Surg 2014; 49: 460-464
- 14 Goneidy A, Verhoef C, Lansdale N. et al. Laparoscopic hernia repair in children: does recreating the open operation improve outcomes? A systematic review. Hernia 2023; 27: 1037-1046