RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/a-2341-0438
Technik der Koloninterposition zum Ösophagusersatz beim Ösophaguskarzinom
Technique of Colon Interposition for Oesophageal Replacement for Oesophageal CancerZusammenfassung
Heutzutage wird nur verhältnismäßig selten und in ausgewählten Situationen anstelle des Magens ein Koloninterponat als Rekonstruktionsorgan für den Ersatz der Speiseröhre gewählt. Das Kolon ist ein bewährtes und zuverlässiges Organ für den tubulären Ersatz der Speiseröhre, wenn der Magen nicht für die Rekonstruktion der Speisepassage zur Verfügung steht. Die Koloninterposition ist eine insgesamt komplexe und komplikationsbehaftete Operation. Sie erfordert eine spezifische Indikationsstellung und eine gründliche präoperative Vorbereitung. Technisch stellt die Koloninterposition hohe Anforderungen insbesondere an die Auswahl und Präparation der vaskulären Versorgung des Rekonstruktionsorgans. Auch die Rekonstruktionsroute und Hochführung des Interponats zum Ösophagus und die Notwendigkeit der Anlage von 3 oder 4 gastrointestinalen Anastomosen stellen deutlich höhere Anforderungen als die Rekonstruktion mittels Magenschlauch. Insgesamt können trotz der deutlichen operationsbedingten Morbidität zumeist ein gutes funktionelles Ergebnis und eine gute Lebensqualität erreicht werden. Die in der eigenen Praxis erprobte Operationstechnik wird ausführlich beschrieben. Weiterhin wird auf Basis der vorhandenen Literatur eine Übersicht über die Ergebnisse insbesondere in Hinblick auf chirurgische Komplikationen und die Lebensqualität nach Koloninterposition gegeben.
Abstract
Nowadays, it is only relatively rare and in selected situations that colonic interposition is chosen rather than the stomach as a reconstructive organ for replacing the oesophagus. The colon is a reliable organ for tubular replacement of the oesophagus when the stomach is not available for reconstruction. Colon interposition is a complex and complicated operation. It requires a specific indication and thorough preoperative preparation. From a technical point of view, colon interposition places high demands on the selection and surgical dissection of the vascular supply to the reconstructed organ. The reconstruction route and elevation of the interposition graft to the proximal oesophagus and the need to create 3 or 4 gastrointestinal anastomoses also place significantly higher demands than reconstruction using a gastric tube. Overall, despite the significant surgery-related morbidity, good functional results and a good quality of life can usually be achieved. The surgical technique applied in our own practice is described in detail. An overview from literature on the results of colonic interposition is given, particularly with regard to surgical complications and quality of life after colon interposition.
Publikationsverlauf
Eingereicht: 11. Januar 2024
Angenommen nach Revision: 05. Februar 2024
Artikel online veröffentlicht:
12. Juli 2024
© 2024. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literatur
- 1 Kelling G. Oesophagoplastik mit Hilfe des Querkolon. Zentralblatt Chir 1911; 38: 1209-1212
- 2 Thomas P, Fuentes P, Giudicelli R. et al. Colon interposition for esophageal replacement: current indications and long-term function. Ann Thorac Surg 1997; 64: 757-764 DOI: 10.1016/s0003-4975(97)00678-4. (PMID: 9307470)
- 3 Isolauri J, Markkula H, Autio V. Colon interposition in the treatment of carcinoma of the esophagus and gastric cardia. Ann Thorac Surg 1987; 43: 420-424 DOI: 10.1016/s0003-4975(10)62819-6. (PMID: 3566391)
- 4 DeMeester TR, Johansson KE, Franze I. et al. Indications, surgical technique, and long-term functional results of colon interposition or bypass. Ann Surg 1988; 208: 460-474 DOI: 10.1097/00000658-198810000-00008. (PMID: 3178334)
- 5 Cerfolio RJ, Allen MS, Deschamps C. et al. Esophageal replacement by colon interposition. Ann Thorac Surg 1995; 59: 1382-1384 DOI: 10.1016/0003-4975(95)00182-k. (PMID: 7771814)
- 6 Mine S, Udagawa H, Tsutsumi K. et al. Colon interposition after esophagectomy with extended lymphadenectomy for esophageal cancer. Ann Thorac Surg 2009; 88: 1647-1653 DOI: 10.1016/j.athoracsur.2009.05.081.
- 7 Matsumoto H, Hirai T, Kubota H. et al. Safe esophageal reconstruction by ileocolic interposition. Dis Esophagus 2012; 25: 195-200 DOI: 10.1111/j.1442-2050.2011.01232.x. (PMID: 21819484)
- 8 Orringer MB. Reversing esophageal discontinuity. Semin Thorac Cardiovasc Surg 2007; 19: 47-55 DOI: 10.1053/j.semtcvs.2006.11.004. (PMID: 17403458)
- 9 Hua F, Sun D, Zhao X. et al. Update on therapeutic strategy for esophageal anastomotic leak: A systematic literature review. Thorac Cancer 2023; 14: 339-347 DOI: 10.1111/1759-7714.14734. (PMID: 36524684)
- 10 Fabbi M, Hagens ERC, van Berge Henegouwen MI. et al. Anastomotic leakage after esophagectomy for esophageal cancer: definitions, diagnostics, and treatment. Dis Esophagus 2021; 34: doaa039
- 11 Brown J, Lewis WG, Foliaki A. et al. Colonic Interposition After Adult Oesophagectomy: Systematic Review and Meta-analysis of Conduit Choice and Outcome. J Gastrointest Surg 2018; 22: 1104-1111 DOI: 10.1007/s11605-018-3735-8. (PMID: 29520647)
- 12 Briel JW, Tamhankar AP, Hagen JA. et al. Prevalence and risk factors for ischemia, leak, and stricture of esophageal anastomosis: gastric pull-up versus colon interposition. J Am Coll Surg 2004; 198: 536-541 DOI: 10.1016/j.jamcollsurg.2003.11.026. (PMID: 15051003)
- 13 Lee K, Kim HR, Park SI. et al. Surgical Outcome of Colon Interposition in Esophageal Cancer Surgery: Analysis of Risk Factors for Conduit-Related Morbidity. Thorac Cardiovasc Surg 2018; 66: 384-389 DOI: 10.1055/s-0037-1606828. (PMID: 28992653)
- 14 Fürst H, Hüttl TP, Löhe F. et al. German experience with colon interposition grafting as an esophageal substitute. Dis Esophagus 2001; 14: 131-134 DOI: 10.1046/j.1442-2050.2001.00170.x.
- 15 Motoyama S, Kitamura M, Saito R. et al. Surgical outcome of colon interposition by the posterior mediastinal route for thoracic esophageal cancer. Ann Thorac Surg 2007; 83: 1273-1278 DOI: 10.1016/j.athoracsur.2006.11.049. (PMID: 17383325)
- 16 Bothereau H, Munoz-Bongrand N, Lambert B. et al. Esophageal reconstruction after caustic injury: is there still a place for right coloplasty?. Am J Surg 2007; 193: 660-664 DOI: 10.1016/j.amjsurg.2006.08.074.
- 17 Chirica M, Veyrie N, Munoz-Bongrand N. et al. Late morbidity after colon interposition for corrosive esophageal injury: risk factors, management, and outcome. A 20-years experience. Ann Surg 2010; 252: 271-280 DOI: 10.1097/SLA.0b013e3181e8fd40. (PMID: 20622655)
- 18 Klink CD, Binnebösel M, Schneider M. et al. Operative outcome of colon interposition in the treatment of esophageal cancer: a 20-year experience. Surgery 2010; 147: 491-496 DOI: 10.1016/j.surg.2009.10.045. (PMID: 20004440)
- 19 Boukerrouche A. Isoperistaltic left colic graft interposition via a retrosternal approach for esophageal reconstruction in patients with a caustic stricture: mortality, morbidity, and functional results. Surg Today 2014; 44: 827-833 DOI: 10.1007/s00595-013-0758-3.
- 20 Reslinger V, Tranchart H, D’Annunzio E. et al. Esophageal reconstruction by colon interposition after esophagectomy for cancer analysis of current indications, operative outcomes, and long-term survival. J Surg Oncol 2016; 113: 159-164 DOI: 10.1002/jso.24118. (PMID: 26699417)
- 21 Zeng WH, Jiang WL, Kang GJ. et al. Colon interposition for corrosive esophageal stricture: single institution experience with 119 cases. Curr Med Sci 2019; 39: 415-418 DOI: 10.1007/s11596-019-2052-0.
- 22 Coevoet D, Van Daele E, Willaert W. et al. Quality of life of patients with a colonic interposition postoesophagectomy. Eur J Cardiothorac Surg 2019; 55: 1113-1120 DOI: 10.1093/ejcts/ezy398.
- 23 de Delva PE, Morse CR, Austen jr WG. et al. Surgical management of failed colon interposition. Eur J Cardiothorac Surg 2008; 34: 432-437 DOI: 10.1016/j.ejcts.2008.04.008. (PMID: 18501622)
- 24 Mays AC, Yu P, Hofstetter W. et al. The Supercharged Pedicled Jejunal Flap for Total Esophageal Reconstruction: A Retrospective Review of 100 Cases. Plast Reconstr Surg 2019; 144: 1171-1180 DOI: 10.1097/PRS.0000000000006171. (PMID: 31441806)
- 25 Blackmon SH, Correa AM, Skoracki R. et al. Supercharged pedicled jejunal interposition for esophageal replacement: a 10-year experience. Ann Thorac Surg 2012; 94: 1104-1111 DOI: 10.1016/j.athoracsur.2012.05.123. (PMID: 22939245)