Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-2377-7553
Interdisziplinäre Adipositastherapie – Erfahrungen des Adipositasnetzes Stuttgart Esslingen Tübingen, Ludwigsburg-Bietigheim (ANSET) – Ein Positionspapier
Interdisciplinary Obesity Therapy – Experience of the Obesity Network Stuttgart, Esslingen, Tübingen, Ludwigsburg-Bietigheim (ANSET) – A Position Paper
Zusammenfassung
Deutschland benötigt ein schlüssiges Konzept zur Therapie der Adipositas-Epidemie. Eine zielgerichtete, flächendeckende Versorgung ist nur durch interprofessionelle, sektorenübergreifende Konzepte möglich, die Hausarztpraxen als Primärversorger genauso wie spezialisierte Zentren einschließen. Es ist notwendig, Prävention, konservative Therapieprogramme, chirurgische Therapie und Nachsorge sinnvoll und mit vertretbarem Aufwand für alle Versicherten zugänglich zu machen. Regionale Netzwerke, die interdisziplinär in der Behandlung der Adipositas zusammenarbeiten, wie z. B. das Adipositasnetz Stuttgart, Esslingen, Tübingen und Ludwigsburg-Bietigheim (ANSET) im Großraum Stuttgart, können wesentlicher Motor zur Verbesserung der Adipositastherapie sein, wenn die gesetzlichen und gesundheitspolitischen Rahmenbedingungen zielgerichtet verbessert werden. Andernfalls droht dem Gesundheitssystem ein Kollaps aufgrund der weiteren Zunahme von Adipositas-assoziierten Folgeerkrankungen. Im Folgenden sind Erfahrungen und Forderungen des ANSET in einem Positionspapier zusammengefasst.
Abstract
Germany needs a coherent concept for treating the obesity epidemic. Targeted, comprehensive care is only possible through interprofessional, cross-sectoral concepts that include general practitioner practices as primary care providers as well as specialized centers. It is necessary to make prevention, conservative therapy programs, surgical therapy and aftercare accessible to all insured persons in a sensible way and at a reasonable cost. Regional networks that work together on an interdisciplinary basis in the treatment of obesity, such as the Obesity Network Stuttgart, Esslingen, Tübingen and Ludwigsburg-Bietigheim (ANSET) in the greater Stuttgart area, can be a key driver for improving obesity therapy if the legal and health policy framework conditions are improved in a targeted manner. Otherwise, the healthcare system is at risk of collapse due to a further increase in obesity-related secondary diseases. ANSETʼs experiences and demands are summarized below in a position paper.
Schlüsselwörter
Adipositas - ANSET - Multimodale Gewichtsreduktion - bariatrische Chirurgie - Sarkopenie* geteilte Erstautorenschaft
Publication History
Received: 17 May 2024
Accepted: 14 June 2024
Article published online:
04 March 2025
© 2025. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literatur
- 1 Bischoff SC. Adipositas im Erwachsenenalter. Aktuel Ernährungsmed 2015; 40: 147-178
- 2 Effertz T, Engel S, Verheyen F. et al. The costs and consequences of obesity in Germany: a new approach from a prevalence and life-cycle perspective. Eur J Health Econ 2016; 17: 1141-1158
- 3 Auf der Maur I, Gero D, Kampmann G. et al. Kostenübernahme bariatrischer Operationen ohne Antragstellung – Erfahrungen in einem deutschen Adipositaszentrum. Chirurgie (Heidelb) 2022; 93: 1082-1088
- 4 Seidu S, Gillies C, Zaccardi F. et al. The impact of obesity on severe disease and mortality in people with SARS-CoV-2: A systematic review and meta-analysis. Endocrinol Diabetes Metab 2020; 4: e00176
- 5 Bakaloudi DR, Barazzoni R, Bischoff SC. et al. Impact of the first COVID-19 lockdown on body weight: A combined systematic review and a meta-analysis. Clin Nutr 2022; 41: 3046-3054
- 6 Busetto L, Dicker D, Azran C. et al. Practical Recommendations of the Obesity Management Task Force of the European Association for the Study of Obesity for the Post-Bariatric Surgery Medical Management. Obes Facts 2017; 10: 597-632
- 7 Deutsche Adipositas Gesellschaft e. V. (DAG). S3-Leitlinie Adipositas – Prävention und Therapie 2014 – wird gerade überarbeitet. Im Internet: https://register.awmf.org/de/leitlinien/detail/050-001; Stand: 10.03.2024
- 8 Deutsche Adipositas Gesellschaft e. V. (DAG). S3-Leitlinie Therapie und Prävention der Adipositas im Kindes- und Jugendalter 2019. Im Internet: https://register.awmf.org/de/leitlinien/detail/050-002; Stand: 10.03.2024
- 9 Deutsche Gesellschaft für Allgemein- und Viszeralchirurgie e.V. (DGAV). S3-Leitlinie Chirurgie der Adipositas und metabolischer Erkrankungen 2018. Im Internet: https://register.awmf.org/de/leitlinien/detail/088-001 zuletzt aufgerufen 10.03.2024
- 10 Bischoff SC, Barazzoni R, Busetto L. et al. European guideline on obesity care in patients with gastrointestinal and liver diseases – Joint ESPEN/UEG guideline. Clin Nutr 2022; 41: 2364-2405
- 11 Bischoff SC, Boirie Y, Cederholm T. et al. Towards a multidisciplinary approach to understand and manage obesity and related diseases. Clin Nutr 2017; 36: 917-938
- 12 Bischoff G. What is confirmed in the treatment of obesity?. Inn Med (Heidelb) 2022; 63: 1219-1228
- 13 Bischoff SC, Schweinlin A. Obesity therapy. Clin Nutr ESPEN 2020; 38: 9-18
- 14 Bischoff SC, Damms-Machado A, Betz C. et al. Multicenter evaluation of an interdisciplinary 52-week weight loss program for obesity with regard to body weight, comorbidities and quality of life – a prospective study. Int J Obes (Lond) 2012; 36: 614-24
- 15 Weimann A, Fischer M, Oberänder N. et al. Willing to go the extra mile: Prospective evaluation of an intensified non-surgical treatment for patients with morbid obesity. Clin Nutr 2019; 38: 1773-1781
- 16 Oster M, Hein N, Aksan A. et al. Efficacy and Safety of Intragastric Balloon Therapy Compared to a Multidisciplinary Weight Loss Program (OPTIFAST) in a Real-World Population: A Propensity Score Matching Analysis. Obes Facts 2023; 16: 89-98
- 17 Müller TD, Blüher M. Adipositastherapie – werden Pharmakotherapien die Alternative zur metabolischen Chirurgie sein?. Inn Med (Heidelb) 2023; 7: 1-7
- 18 Frias JP, Davies MJ, Rosenstock J. et al. Tirzepatide versus semaglutide once weekly in patients with type 2 diabetes. N Engl J Med 2021; 385: 503-515
- 19 Järvholm K, Janson A, Peltonen M. et al. Metabolic and bariatric surgery versus intensive non-surgical treatment for adolescents with severe obesity (AMOS2): a multicentre, randomised, controlled trial in Sweden. Lancet Child Adolesc Health 2023; 7: 249-260
- 20 Angrisani L, Santonicola A, Iovino P. et al. Bariatric Surgery Survey 2018: Similarities and Disparities Among the 5 IFSO Chapters. Obes Surg 2021; 31: 1937-1948
- 21 Bischoff SC, Kaden-Volynets V, Filipe Rosa L. et al. Regulation of the gut barrier by carbohydrates from diet – Underlying mechanisms and possible clinical implications. Int J Med Microbiol 2021; 311: 151499
- 22 Neyrinck AM, Rodriguez J, Zhang Z. et al. Prebiotic dietary fibre intervention improves fecal markers related to inflammation in obese patients: results from the Food4Gut randomized placebo-controlled trial. Eur J Nutr 2021; 60: 3159-3170
- 23 Louis S, Tappu RM, Damms-Machado A. et al. Characterization of the Gut Microbial Community of Obese Patients Following a Weight-Loss Intervention Using Whole Metagenome Shotgun Sequencing. PLoS One 2016; 11: e0149564
- 24 Bischoff SC, Nguyen NK, Seethaler B. et al. Microbiota Patterns Predicting Long-Term Weight Loss Success in Individuals with Obesity Undergoing Nonsurgical Therapy. Nutrients 2022; 14: 3182
- 25 Donini LM, Busetto L, Bischoff SC. et al. Definition and diagnostic criteria for sarcopenic obesity: ESPEN and EASO consensus statement. Clin Nutr 2022; 41: 990-1000
- 26 Englert I, Bosy-Westphal A, Bischoff SC. et al. Impact of Protein Intake during Weight Loss on Preservation of Fat-Free Mass, Resting Energy Expenditure, and Physical Function in Overweight Postmenopausal Women: A Randomized Controlled Trial. Obes Facts 2021; 14: 259-270