CC BY-NC-ND 4.0 · Pneumologie
DOI: 10.1055/a-2383-4470
Originalarbeit

TELEMEdizinisches moNiTORing für COPD-Patienten (Telementor COPD): Studienprotokoll einer multizentrischen, randomisierten, kontrollierten Studie

TELEMEdical moNiTORing for COPD patients (Telementor COPD): Study protocol of a multicentre, randomised, controlled study
Franziska Püschner
1   Privates Institut für angewandte Versorgungsforschung GmbH (inav), Berlin, Deutschland (Ringgold ID: RIN560428)
,
1   Privates Institut für angewandte Versorgungsforschung GmbH (inav), Berlin, Deutschland (Ringgold ID: RIN560428)
,
Dominika Urbanski-Rini
1   Privates Institut für angewandte Versorgungsforschung GmbH (inav), Berlin, Deutschland (Ringgold ID: RIN560428)
,
Katharina Scholl
2   LungenClinic Großhansdorf, Großhansdorf, Deutschland (Ringgold ID: RIN9213)
,
Anni Bock
2   LungenClinic Großhansdorf, Großhansdorf, Deutschland (Ringgold ID: RIN9213)
,
Margret Jandl
3   Hamburger Institut für Therapieforschung GmbH, Hamburg, Deutschland
,
Andreas Thanhäuser
4   AstraZeneca GmbH, Hamburg, Deutschland
,
Lale Zils
5   Qurasoft GmbH, Koblenz, Deutschland
,
Erwin Junker
5   Qurasoft GmbH, Koblenz, Deutschland
,
Klaus Rabe
2   LungenClinic Großhansdorf, Großhansdorf, Deutschland (Ringgold ID: RIN9213)
6   Airway Research Center North (ARCN), Deutsches Zentrum für Lungenforschung (DZL),
7   Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Kiel, Kiel, Deutschland (Ringgold ID: RIN15056)
,
Henrik Watz
2   LungenClinic Großhansdorf, Großhansdorf, Deutschland (Ringgold ID: RIN9213)
6   Airway Research Center North (ARCN), Deutsches Zentrum für Lungenforschung (DZL),
› Author Affiliations
Supported by: German Innovation Fund 01NVF20008

Clinical Trial: Registration number (trial ID): DRKS00027961, Trial registry: German Clinical Trials Register (https://drks-neu.uniklinik-freiburg.de/), Type of Study: Prospective, Randomized, Multi-center Study

Zusammenfassung

Hintergrund Die chronisch obstruktive Lungenerkrankung (COPD) gehört zu den häufigsten Todesursachen in Europa und geht mit einer hohen Exazerbations- und Hospitalisierungsrate sowie hohen Krankheitskosten einher. Ziel der Studie ist es, durch eine optimierte ambulante Versorgung Exazerbationen frühzeitig zu erkennen, präventiv einzugreifen und Rehospitalisierungen zu vermeiden.

Methoden und Intervention Telementor COPD ist eine prospektive, multizentrische, unverblindete, randomisierte, kontrollierte Studie mit einer Studiendauer von 12 Monaten, umgesetzt an 7 Kliniken und 16 pneumologischen Praxen in Hamburg und Schleswig-Holstein. Sie wird durch den Innovationsfonds gefördert (01NVF20008) und ist im Deutschen Register Klinischer Studien registriert (Studien-ID: DRKS00027961). In die Studie aufgenommen werden COPD-Patienten mit mindestens einer dokumentierten Exazerbation im letzten Jahr. Primärer Endpunkt ist die Anzahl der Exazerbationen. Sekundäre Endpunkte sind die Anzahl COPD-assoziierter Hospitalisierungen, intensivstationärer Aufenthalte sowie der Gesundheitsstatus. In der Interventionsgruppe werden mittels SaniQ-App (Smartphone der Patienten) täglich Symptome erfasst, mittels mobilem Spirometer wird täglich der FEV1 gemessen. Zudem bekommen die Patienten eine Smartwatch zur kontinuierlichen Messung von Atem- und Herzfrequenz, Sauerstoffsättigung und der Schritte. In der App werden die erhobenen Messwerte dargestellt und motivationsfördernde Komponenten zur Raucherentwöhnung und körperlichen Aktivität sowie Videochats mit den COPD-Nurses und Ärzten angeboten. Sollten die Symptome oder die Lungenfunktion sich verschlechtern, erfolgt die Kontaktaufnahme durch die geschulte COPD-Nurse, welche die Messwerte des Patienten einsieht und den Handlungsbedarf bezüglich eines präventiven Eingreifens einschätzt.

Diskussion Telementor COPD bietet die Möglichkeit, die Wirksamkeitsvorteile des digitalen Monitorings und der Telemedizin zu evaluieren und somit den Weg in die Routineversorgung von COPD-Patienten mit hohem Exazerbationsrisiko zu ebnen.

Abstract

Background COPD is one of the most common causes of death in Europe, and is associated with a high exacerbation and hospitalization rate as well as high medical costs. The aim of the study was early detection of exacerbations, preventative intervention through optimized outpatient care, and thereby to decrease rates of rehospitalizations.

Methods and intervention Telementor COPD is a prospective, multicentre, unblinded, randomized, controlled study with a study duration of 12 months, implemented at seven clinics and 16 pneumology practices in Hamburg and Schleswig-Holstein. It is funded by the Innovation Fund (01NVF20008) and is registered in the German Register of Clinical Studies (study ID: DRKS00027961). COPD patients with at least one documented exacerbation in the last year were included in the study. The primary endpoint was the number of exacerbations. Secondary endpoints were the number of COPD-associated hospitalizations, intensive care unit stays and health status. In the intervention group, symptoms were recorded daily using the SaniQ app (patients’ smartphones), and the FEV1 was measured daily using a mobile spirometer. Patients were also provided with a smartwatch to continuously measure their respiratory rate, heart rate, oxygen saturation and steps. The app displays the measured values and offers motivational components for smoking cessation and physical activity as well as video chats with the COPD nurses and doctors. If the symptoms or lung function deteriorated, the trained COPD nurse contacted the patient, reviewed the patient’s measurements, and assessed the need for preventive intervention.

Discussion Telementor COPD offers the opportunity to evaluate the efficacy of digital monitoring and telemedicine components and to pave the way for the implementation of telemedicine in the routine care of COPD patients with a high risk of exacerbation.



Publication History

Received: 09 April 2024

Accepted after revision: 22 July 2024

Article published online:
29 August 2024

© 2024. The Author(s). This is an open access article published by Thieme under the terms of the Creative Commons Attribution-NonDerivative-NonCommercial-License, permitting copying and reproduction so long as the original work is given appropriate credit. Contents may not be used for commercial purposes, or adapted, remixed, transformed or built upon. (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/).

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  • Literatur

  • 1 World Health Organization. Global health observatory (GHO) data. Accessed August 01, 2023 at: https://www.who.int/data/gho/data/themes/mortality-and-global-health-estimates
  • 2 Swanson JO, Vogt V, Sundmacher L. et al. Continuity of care and its effect on readmissions for COPD patients: A comparative study of Norway and Germany. Health Policy 2018; 122: 737-745
  • 3 Kardos P, Vogelmeier C, Worth H. et al. A two-year evaluation of the ‘real life’ impact of COPD on patients in Germany: the DACCORD observational study. Respir Med 2017; 124: 57-64
  • 4 Soler-Cataluna J, Martínez-García MÁ, Sánchez PR. et al. Severe acute exacerbations and mortality in patients with chronic obstructive pulmonary disease. Thorax 2005; 60: 925-931
  • 5 Garcia-Aymerich J, Farrero E, Felez M. et al. Risk factors of readmission to hospital for a COPD exacerbation: a prospective study. Thorax 2003; 58: 100-105
  • 6 Njoku C, Alqahtani J, Wimmer B. et al. Risk factors and associated outcomes of hospital readmission in COPD: A systematic review. Respir Med 2020; 173: 105988
  • 7 Incalzi RA, Fuso L, De Rosa M. et al. Co-morbidity contributes to predict mortality of patients with chronic obstructive pulmonary disease. Eur Respir J 1997; 10: 2794-2800
  • 8 Puhan MA, Gimeno-Santos E, Cates CJ. et al. Pulmonary rehabilitation following exacerbations of chronic obstructive pulmonary disease. Cochrane Database Syst Rev 2016;
  • 9 Jehn M, Donaldson G, Kiran B. et al. Tele-monitoring reduces exacerbation of COPD in the context of climate change – a randomized controlled trial. Environ Health 2013; 12: 99
  • 10 Ho T-W, Huang C-T, Chiu H-C. et al. Effectiveness of telemonitoring in patients with chronic obstructive pulmonary disease in Taiwan-A randomized controlled trial. Sci Rep 2016; 6: 23797
  • 11 Esteban C, Moraza J, Iriberri M. et al. Outcomes of a telemonitoring-based program (telEPOC) in frequently hospitalized COPD patients. Int J Chron Obstruct Pulmon Dis 2016; 11: 2919
  • 12 Vianello A, Fusello M, Gubian L. et al. Home telemonitoring for patients with acute exacerbation of chronic obstructive pulmonary disease: a randomized controlled trial. BMC Pulm Med 2016; 16: 157
  • 13 Kruse C, Pesek B, Anderson M. et al. Telemonitoring to Manage Chronic Obstructive Pulmonary Disease: Systematic Literature Review. JMIR Med Inform 2019; 7: e11496
  • 14 Gibson GJ, Loddenkemper R, Lundbäck B. et al. Respiratory health and disease in Europe: the new European Lung White Book. Eur Respir J 2013; 42: 559-563
  • 15 Kirsch F, Teuner C, Menn P. et al. Costs of illness for asthma and COPD in adults in Germany. Gesundheitswesen 2013; 75: 413-423
  • 16 Menn P, Heinrich J, Huber RM. et al. Direct medical costs of COPD–an excess cost approach based on two population-based studies. Respir Med 2012; 106: 540-548
  • 17 Byng D, Lutter JI, Wacker ME. et al. Determinants of healthcare utilization and costs in COPD patients: first longitudinal results from the German COPD cohort COSYCONET. Int J Chron Obstruct Pulmon Dis 2019; 14: 1423-1439
  • 18 Andersson F, Borg S, Jansson S-A. et al. The costs of exacerbations in chronic obstructive pulmonary disease (COPD). Respir Med 2002; 96: 700-708
  • 19 Vogelmeier CF, Diesing J, Kossack N. et al. COPD Exacerbation History and Impact on Future Exacerbations – 8-Year Retrospective Observational Database Cohort Study from Germany. Int J Chron Obstruct Pulmon Dis 2021; 16: 2407-2417
  • 20 World Health Organization. WHO guideline: recommendations on digital interventions for health system strengthening. Web Supplement 2: Summary of findings and GRADE tables. Accessed August 01, 2023 at: https://www.who.int/publications/i/item/9789241550505
  • 21 Krauth C, Hessel F, Hansmeier T. et al. Empirische Bewertungssätze in der gesundheitsökonomischen Evaluation-ein Vorschlag der AG Methoden der gesundheitsökonomischen Evaluation (AG MEG). Gesundheitswesen 2005; 67: 736-746
  • 22 Bock JO, Brettschneider C, Seidl H. et al. Standardisierte Bewertungssätze aus gesellschaftlicher Perspektive für die gesundheitsökonomische Evaluation. Gesundheitswesen 2015; 77: 53-61
  • 23 Schöffski O, Schulenburg JM. Gesundheitsökonomische Evaluationen. Berlin, Heidelberg: Springer; 2007
  • 24 Rädiker S, Kuckartz U. Analyse qualitativer Daten mit MAXQDA. Wiesbaden: Springer; 2019
  • 25 Mayring P. Qualitative Inhaltsanalyse. Grundlagen und Techniken. Weinheim, Basel: Beltz Verlag; 2010
  • 26 Vagg T, Shanthikumar S, Ibrahim H. et al. Telehealth in Cystic Fibrosis. A systematic review incorporating a novel scoring system and expert weighting to identify a ‘top 10 manuscriptsʼ to inform future best practices implementation. J Cyst Fibros 2023; 22: 598-606
  • 27 McCabe C, McCann M, Brady AM. Computer and mobile technology interventions for self-management in chronic obstructive pulmonary disease (Review). Cochrane Database Syst Rev 2017; 5: CD011425
  • 28 Soriano JB, García-Río F, Vázquez-Espinosa E. et al. A multicentre, randomized controlled trial of telehealth for the management of COPD. Respir Med 2018; 144: 74-81
  • 29 Michaelchuk W, Oliveira A, Marzolini S. et al. Design and delivery of home-based telehealth pulmonary rehabilitation programs in COPD: A systematic review and meta-analysis. Int J Med Inform 2022; 162: 104754
  • 30 Ohannessian R, Duong TA, Odone A. Global telemedicine implemen‑ tation and integration within health systems to fght the COVID-19 pandemic: a call to action. JMIR Public Health Surveill 2020; 6: e18810