Abstract
Background
Elbow pain can result in significant morbidity. MRI can help diagnosing the cause of elbow pain.
Methods
Based on a systematic literature search as well as knowledge gained through frequent participation in conferences dedicated to advances in musculoskeletal imaging, this review aims to give a brief overview of normal anatomy and common pathologies of tendons and ligaments of the elbow on magnetic resonance imaging.
Results
Stabilization of the elbow joint is provided by osseous structures and passive ligamentous and active muscular support. Loss of these important stabilizers, due to trauma and overuse, can result in elbow instability. Additional MR views or intra-articular contrast media can be useful for the detection of specific pathologies.
Conclusion
MRI is frequently used to detect posttraumatic or chronic conditions, which can lead to posterolateral or posteromedial elbow instability. Knowledge of normal anatomy, variants, pathologies, as well as appropriate imaging is crucial to make the diagnosis.
Key Points
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Epicondylitis occurs due to chronic degeneration with tendinosis and partial tendon tearing and is not related to an acute inflammatory reaction.
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Posterolateral or posteromedial elbow instability can be the result of trauma with loss of passive ligamentous and active muscular stabilization.
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The most common elbow instability is posterolateral rotatory instability with the LUCL being the most important stabilizer affected by injury.
Citation Format
Zusammenfassung
Hintergrund
Ellbogenschmerzen können eine signifikante Morbidität hervorrufen. Die MRT kann helfen, den Grund der Ellbogenschmerzen zu diagnostizieren.
Methoden
Basierend auf einer systematischen Literaturrecherche sowie Erkenntnissen, die durch eine häufige Teilnahme an Konferenzen zu Fortschritten in der muskuloskelettalen Bildgebung gewonnen wurden, soll dieser Review einen kurzen Überblick über die normale Anatomie und häufige Pathologien der Sehnen und Ligamente des Ellenbogens in der Magnetresonanztomografie geben.
Ergebnisse
Die Stabilisierung des Ellenbogens wird durch knöcherne Strukturen, passive Ligamente und aktive muskuläre Unterstützung gewährleistet. Ein Verlust dieser wichtigen Stabilisatoren, durch Trauma oder Überbeanspruchung, kann in einer Ellbogeninstabilität resultieren. Zusätzliche MR-Ansichten oder intraartikulär appliziertes Kontrastmittel können in der Detektion spezifischer Pathologien nützlich sein.
Schlussfolgerung
Die MRT dient zum Erkennen posttraumatischer und chronischer Pathologien, welche eine posterolaterale oder posteromediale Ellbogeninstabilität hervorrufen können. Kenntnis der normalen Anatomie, Varianten, Pathologien sowie der geeigneten Bildgebung ist entscheidend, um die Diagnose zu stellen.
Kernaussagen
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Eine Epikondylitis entsteht aufgrund einer chronischen Degeneration, Tendinose und Partialruptur der Sehnen und beruht nicht auf einer akuten inflammatorischen Reaktion.
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Die posterolaterale oder posteromediale Ellbogeninstabilität kann Resultat eines Traumas sein mit konsekutivem Verlust der passiven ligamentären und aktiven muskulären Stabilisatoren.
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Die häufigste Ellbogeninstabilität ist die posterolaterale Instabilität mit Verletzung des LUCL, welches der wichtigste Stabilisator ist.
Keywords
elbow - MR-imaging - posterolateral rotatory instability - posteromedial rotatory instability - symptomatic minor instability of the lateral elbow (SMILE)