Sportverletz Sportschaden 2025; 39(01): 24-32
DOI: 10.1055/a-2438-8740
Original Article

In-vivo stress measurements in kitesurfing and wakeboarding: implications on load control and preventive approaches – an in-vivo field study

In-vivo-Belastungsmessungen beim Kitesurfen und Wakeboarden: Implikationen für Belastungssteuerung und präventive Ansätze – eine In-vivo-Feldstudie
1   Klinik für Unfall-, Hand- und Wiederherstellungschirurgie, Universitätsmedizin Rostock, Rostock, GERMANY (Ringgold ID: RIN39071)
,
Nina Neuse
2   Orthopädische Klinik und Poliklinik, Universitätsmedizin Rostock, Rostock, GERMANY (Ringgold ID: RIN602553)
,
Xiping Ren
3   Zhejiang Normal University ZJNU: Zhejiang Normal University, Jinhua, CHINA (Ringgold ID: RIN66344)
,
Rainer Bader
2   Orthopädische Klinik und Poliklinik, Universitätsmedizin Rostock, Rostock, GERMANY (Ringgold ID: RIN602553)
,
Gerd Klinkmann
4   Klinik und Poliklinik für Anästhesiologie, Intensivtherapie und Schmerztherapie, Universitätsmedizin Rostock, Rostock, GERMANY (Ringgold ID: RIN235719)
,
Christoph Lutter
2   Orthopädische Klinik und Poliklinik, Universitätsmedizin Rostock, Rostock, GERMANY (Ringgold ID: RIN602553)
,
2   Orthopädische Klinik und Poliklinik, Universitätsmedizin Rostock, Rostock, GERMANY (Ringgold ID: RIN602553)
› Author Affiliations
This study was financed without external funds. The complete research funds were financed by the University of Rostock in Germany.

Abstract

Background

The trend sports kitesurfing and wakeboarding are increasingly gaining popularity. Tricks and high jumps – both in the air and over obstacles – are performed with increasing difficulty. Repeated high loads on the body, particularly when landing after a jump, can lead to overuse and acute injuries directly related to peak forces, particularly in the lower extremities.

There is a lack of detailed analyses of these forces resulting from wakeboarding or kitesurfing, although such data would be relevant for the analysis of injury mechanisms and the subsequent development of prevention strategies. This study is the first of its kind in which the loads on the lower extremity during wakeboarding and kitesurfing were subjected to in-vivo measurements during various maneuvers.

Methods

Six wakeboarders and 12 kitesurfers (6 with loop bindings and 6 with fixed bindings) were investigated (mean age 33.1 ± 9.9 years). Jump height, hang time, acceleration, and the maximum vertical ground reaction force of both feet during takeoff and landing were recorded by means of sensor insoles (Moticon, Germany) on the feet of the athletes and simultaneously by a height and acceleration sensor (PIQ Sport Intelligence) on the board. A statistical analysis was performed.

Results

The data showed that wakeboarders were exposed to higher loads than kitesurfers, with significant differences occurring only between wakeboarders and kitesurfers with loop bindings and between kitesurfers with loop bindings and fixed bindings. High mean forces occurred during the landing of wakeboarders (rear foot 24.24 N/kg ± 8.82; front foot 20.33 N/kg ± 5.05) compared to kitesurfers with loop bindings (rear foot 12.09 N/kg ± 5.6; front foot 12.23 N/kg ± 4.92) as well as partially in kitesurfers with fixed shoe bindings (front foot 13.61 N/kg ± 5.92). Forces during lift-off were comparable in the rear foot (wakeboarders, kitesurfers with fixed bindings, kitesurfers with loop bindings 14.17 ± 6.37 vs. 16.39 ± 4.99 vs. 14.72 ± 5.13 N/kg). Similarly, despite the higher average acceleration force of the wakeboarders (4.16 g ± 1.02), there was no statistically significant difference (p = 0.166) compared to the kitesurfers.

Conclusion

The in-vivo forces acting on the lower extremities during wakeboarding and kitesurfing are high (highest absolute values of 3012 N and relative values of 31.71 N/Kg). In addition, fixed boot bindings allow for the generation of higher forces than strap bindings. The results of our study have important implications on load control and preventive approaches in these two sports.

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Trendsportarten Kitesurfen und Wakeboarden erfreuen sich in letzter Zeit zunehmender Beliebtheit. Auszuführende Tricks und hohe Sprünge – sowohl in der Luft als auch über Hindernisse – nehmen an Schwierigkeit zu. Wiederholte hohe Belastungen auf den Körper, insbesondere bei der Landung nach einem Sprung, können zu Überlastungen und akuten Verletzungen führen, die in direktem Zusammenhang mit Kraftspitzen stehen, insbesondere an den unteren Extremitäten.

Detaillierte Analysen dieser resultierenden Kräfte beim Wakeboarden oder Kitesurfen sind bis dato nicht bekannt, aber relevant für die Analyse der Verletzungsmechanismen und die spätere Entwicklung von Präventionsstrategien. Diese Studie ist die erste ihrer Art, in der die Belastungen beim Wakeboarden und Kitesurfen bei verschiedenen Manövern an der unteren Extremität in vivo gemessen wurden.

Methoden

Untersucht wurden 6 Wakeboarder und 12 Kitesurfer (je 6 mit Schlaufenbindung und fester Bindung, Durchschnittsalter 33,1±9,9 Jahre). Sprunghöhe, Flugzeit, Beschleunigung sowie maximale vertikale Bodenreaktionskraft beider Füße bei Start und Landung wurden mittels Sensoreinlagen (Moticon, Deutschland) an den Füßen der Athleten sowie durch einen Höhen- und Beschleunigungssensor (PIQ Sport Intelligence) am Board aufgezeichnet. Es wurde eine statistische Analyse durchgeführt.

Ergebnisse

Die Daten zeigten, dass Wakeboarder höheren Belastungen ausgesetzt waren als Kitesurfer, wobei signifikante Unterschiede nur im Vergleich zu Kitesurfern mit Schlaufenbindung auftraten sowie zwischen Kitesurfern mit Schlaufenbindung und fester Bindung. Hohe mittlere Kräfte traten bei der Landung von Wakeboardern (hinterer Fuß 24,24 N/kg ± 8,82; vorderer Fuß 20,33 N/kg ± 5,05) im Vergleich zu Kitesurfern mit Schlaufenbindung (hinterer Fuß 12,09 N/kg ± 5,6; vorderer Fuß 12,23 N/kg ± 4,92) sowie teilweise bei Kitesurfern mit fester Schuhbindung (vorderer Fuß 13,61 N/kg ± 5,92) auf. Kräfte beim Abheben waren vergleichbar im hinteren Fuß (Wakeboarder, Kitesurfer mit fester Bindung, Kitesurfer mit Schlaufenbindung 14,17±6,37 vs. 16,39±4,99 vs. 14,72±5,13 N/kg). Ebenso gab es trotz der höheren durchschnittlichen Beschleunigungskraft bei den Wakeboardern (4,16 g±1,02) keinen statistisch signifikanten Unterschied (p=0,166) im Vergleich zu den Kitesurfern.

Schlussfolgerung

Die in vivo auf die unteren Extremitäten wirkenden Kräfte beim Wakeboarden und Kitesurfen sind hoch (höchste absolute Werte von 3012 N und relative Werte von 31,71 N/Kg). Zudem erlauben feste Stiefelbindungen die Entstehung höhere Kräfte als Riemenbindungen. Die Ergebnisse unserer Studie haben wichtige Implikationen für die Belastungssteuerung und präventive Ansätze in diesen beiden Sportarten.



Publication History

Received: 19 March 2024

Accepted after revision: 10 October 2024

Article published online:
20 November 2024

© 2024. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • References

  • 1 Vanbergen CJ, Weber RI, Kraal T. et al. Kitesurf injury trauma evaluation study: A prospective cohort study evaluating kitesurf injuries. World J Orthop 2020; 11: 243-51
  • 2 Kristen K, Syré S, Humenberger M. Kitesurfen – sportmedizinische Aspekte, Risikofaktoren und Verletzungen. OUP 2014; 306-311
  • 3 Kwiatkowski A. Unfall- und Präventionsmechanismen beim Kitesurfen unter Wettkampf- und Freizeitbedingungen. Medizinische Fakultät der Universität Hamburg,. 2009
  • 4 Lundgren L, Brorsson S, Osvalder AL. Injuries related to kitesurfing. World Academy of Science, Engineering and Technology. 2011; 1132–1136.
  • 5 Nickel C, Zernial O, Musahl V. et al. A prospective study of kitesurfing injuries. Am J Sports Med 2004; 32: 921-927
  • 6 Bourgois JG, Boone J, Callewaert M. et al. Biomechanical and physiological demands of kitesurfing and epidemiology of injury among kitesurfers. Sports Med 2014; 44: 55-66
  • 7 Petersen W, Nickel C, Zantop T. et al. Kitesurfing injuries. A trendy youth sport. Orthopäde 2005; 34: 419-425
  • 8 Wegner M. Zum Zusammenhang in Sensation Seeking und unfallbedingten Verletzungsausprägungen beim Kitesurfen. Zeitschrift für Sportpsychologie 2012; 19: 122-130
  • 9 Carson WG. Wakeboarding Injuries. Am J Sports Med 2004; 32: 164-173
  • 10 Fehske K, Goschenhofer J, Roth R. et al. Verletzungen im Trensport Wakeboarding – eine Analyse von Freizeit- und Profifahrern. German Medical Science GMS Publishing House 2011; DocWI64–1037
  • 11 Hostetler SG, Hostetler TL, Smith GA. et al. Characteristics of water skiing-related and wakeboarding-related injuries treated in emergency departments in the United States, 2001–2003. Am J Sports Med 2005; 33: 1065-1070
  • 12 Schippinger G, Fankhauser F, Leitenbauer H. Schulterverletzungen beim Wakeboarden. JATROS 2008: 14–17.
  • 13 Patzer T, Hrabal SA, Timmesfeld N. et al. Incidence and mechanism of injuries in cable-wakeboarding: a prospective study. Sportverletz Sportschaden 2009; 23: 141-147
  • 14 Starr HM, Sanders B. Anterior cruciate ligament injuries in wakeboarding: prevalence and observations on injury mechanism. Sports Health 2012; 4: 328-332
  • 15 Ibrahim MS, Jordan R, Lotfi N. et al. Talar head fracture: A case report, systematic review and suggested algorithm of treatment. Foot (Edinb) 2015; 25: 258-264
  • 16 Mussmann SE, Poirier JN. Snowboarder’s fracture caused by a wakeboarding injury: a case report. J Chiropr Med 2010; 9: 174-178
  • 17 Porter DA, Barnes AF, Rund A. et al. Injury Pattern in Ligamentous Lisfranc Injuries in Competitive Athletes. Foot Ankle Int 2019; 40: 185-194
  • 18 Moticon ReGo AG. Moticon SCIENCE Sensor Insole Product Specification 2020.
  • 19 Barratt GK, Bellenger C, Robertson EY. et al. Validation of Plantar Pressure and Reaction Force Measured by Moticon Pressure Sensor Insoles on a Concept2 Rowing Ergometer. Sensors 2021; 21: 2418
  • 20 Höhenmesser-Test: Hochrechnung. Boarder Vision 2018. Accessed April 27, 2021 at: https://www.boarder.de/2018/06/29/was-taugen-hoehenmesser/
  • 21 Leeuwerke SJ, Sinnathamby M, Zellweger R. Kitesurfing – playing with water or with fire?. Medical Journal of Australia 2016; 204: 301-301
  • 22 Ekeland A, Rødven A, Heir S. Injuries among children and adults in alpine skiing and snowboarding. Journal of Science and Medicine in Sport 2019; 22: 3-6
  • 23 Kirkpatrick DP, Hunter RE, Janes PC. et al. The snowboarder’s foot and ankle. Am J Sports Med 1998; 26: 271-277
  • 24 Made C, Elmqvist LG. A 10-year study of snowboard injuries in Lapland Sweden. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports 2004; 14: 128-133
  • 25 Wijdicks CA, Rosenbach BS, Flanagan TR. et al. Injuries in elite and recreational snowboarders. Br J Sports Med 2014; 48: 11-17
  • 26 Tarabini M, Saggin B, Scaccabarozzi D. Whole-body vibration exposure in sport: four relevant cases. Ergonomics 2015; 58: 1143-1150
  • 27 DUOTONE Entity Ergo – Straps & Footpads für Twintip Boards n.d. Accessed November 22, 2022 at: https://www.duotonesports.com/de/kiteboarding/boards/bindings-boot/entity/
  • 28 The Concept – Perfected Kite Pad. PADICS Kiteboarding n.d. Accessed November 22, 2022 at: https://www.padics-kiteboarding.de/en/pad-concept/
  • 29 Stöggl T, Martiner A. Validation of Moticon’s OpenGo sensor insoles during gait, jumps, balance and cross-country skiing specific imitation movements. Journal of Sports Sciences 2017; 35: 196-206