Abstract
Background The global incidence of high myopia is increasing, with projections indicating a
rise from 3 to 10% of the global population by 2050. Effective treatment options exist
to reduce myopia progression, but their success is contingent on patient adherence.
This study assesses the impact of changes in treating physicians on adherence to therapy
to control myopia progression.
Patients and Methods This retrospective observational study analyzed data from the Myopia Clinic at the
University Eye Hospital of Basel from 2020 to 2023. Adherence rates were compared
between consultations with and without a change in the treating physician, as well
as between resident and senior physicians. Statistical analysis was performed using
unpaired t-tests and chi-squared tests.
Results A total of 73 patients, with a mean age of 10.76 years, who had at least three axial
length measurements were included. Overall, 84.79% of consultations adhered to the
recommended treatment. A significantly higher nonadherence rate of 21.43% was observed
in consultations following a change in physician, compared to 6.42% with physician
stability (p = 0.0037). Nonadherence was also higher with resident physicians (18.31%)
compared to senior physicians (8.70%; p = 0.0310). No significant difference in adherence
was found between optical and medical treatment options (p = 0.6293). Age and gender
did not significantly influence adherence.
Discussion The study reveals a significant negative impact of physician changes on patient adherence
in therapy to control myopia progression control. The findings emphasize the importance
of consistent physician care, particularly in avoiding frequent rotations among resident
physicians, in order to enhance treatment adherence. While the studyʼs limitations
include a small sample size and single-center data, the results suggest that strategies
to minimize changes in treating physicians could improve adherence outcomes.
Zusammenfassung
Hintergrund Die weltweite Inzidenz von hoher Myopie nimmt zu und Prognosen zeigen einen Anstieg
von 3% auf 10% der Weltbevölkerung bis 2050. Wirksame Behandlungsoptionen zur Reduzierung
des Fortschreitens der Myopie existieren, aber ihr Erfolg hängt von der Adhärenz der
Patienten ab. Diese Studie untersucht den Einfluss des Wechsels der behandelnden Ärzte
auf die Adhärenz der Maßnahmen zur Myopiekontrolle.
Patienten und Methoden Diese retrospektive Beobachtungsstudie analysierte Daten aus der Myopiesprechstunde
der Augenklinik des Universitätsspitals Basel von 2020 bis 2023. Die Adhärenzraten
wurden zwischen Konsultationen mit und ohne Wechsel des behandelnden Arztes sowie
zwischen Assistenzärzten und Oberärzten verglichen. Die statistische Analyse erfolgte
mittels ungepaarter t-Tests und Chi-Quadrat-Tests.
Ergebnisse 73 Patienten mit einem Durchschnittsalter von 10,76 Jahren, die mindestens 3 axiale
Längenmessungen hatten, wurden eingeschlossen. Insgesamt hielten sich 84,79% der Konsultationen
an die empfohlene Behandlung. Es wurde eine signifikant höhere Nichtadhärenzrate von
21,43% bei Konsultationen nach einem Arztwechsel beobachtet, verglichen mit 6,42%
bei gleichbleibendem Arzt (p = 0,0037). Die Nichtadhärenz war auch bei Assistenzärzten
höher (18,31%) im Vergleich zu Fachärzten (8,70%; p = 0,0310). Es wurde kein signifikanter
Unterschied in der Adhärenz zwischen optischen und medizinischen Behandlungsoptionen
festgestellt (p = 0,6293). Alter und Geschlecht beeinflussten die Adhärenz nicht signifikant.
Diskussion Die Studie zeigt einen signifikant negativen Einfluss von Arztwechseln auf die Adhärenz
der Patienten in der Myopiekontrolltherapie. Die Ergebnisse betonen die Bedeutung
einer konstanten ärztlichen Betreuung, insbesondere die Vermeidung häufiger Rotationen
unter Assistenzärzten, um die Behandlungsadhärenz zu verbessern. Obwohl die Studie
durch eine kleine Stichprobengröße und Daten aus einem einzigen Zentrum limitiert
ist, deuten die Ergebnisse darauf hin, dass Strategien zur Minimierung von Arztwechseln
die Adhärenzergebnisse verbessern könnten.
Keywords
myopia - patient adherence - myopia progression management - physician continuity
Schlüsselwörter
Myopie - Patientenadhärenz - Myopieprogressionsmanagement - Kontinuität der Arztbetreuung