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DOI: 10.1055/a-2552-3355
Romosozumab im Versorgungsalltag: Eine retrospektive Analyse von Daten Deutscher Krankenkassen
Romosozumab in daily clinical practice: A retrospective analysis of German health insurance dataAuthors
Zusammenfassung
Hintergrund
Da bisher keine Daten zum tatsächlichen Einsatz von Romosozumab vorliegen, war das Ziel dieser Analyse, den Einsatz von Romosozumab im deutschen Versorgungsalltag zu beschreiben.
Methoden
Bei dieser Studie handelt es sich um eine retrospektive Analyse von Daten 19 deutscher Krankenkassen mit insgesamt 6,3 Mio. Versicherten. Eingeschlossen wurden alle Patientinnen, die mindestens eine Apothekenabgabe von Romosozumab (Index=1. Abgabe) im Zeitraum Q1 2020 bis Q4 2022 hatten und mindestens 730 Tage vor Index beobachtbar waren.
Ergebnisse
Insgesamt wurden 138 Patientinnen in die Analyse eingeschlossen. Die meisten wurden in den Jahren 1950–1969 geboren. In den 545 Tage vor Index traten innerhalb der Kohorte 387 Frakturen auf. Im Zeitraum 730–0 Tage Prä-Index erhielten 42,0% mindestens eine Alendronat-Abgabe, bei 27,5% lag keine Vortherapie vor. Insgesamt 6,5% der Patientinnen hatten in der Prä-Index Phase einen Schlaganfall, allerdings keine einen Myokardinfarkt. Die Persistenz mit Romosozumab betrug im Median 355 Tage und die häufigste Folgetherapie war Denosumab (38,8%). 19,4% der Patientinnen erhielten nach Abschluß der Romosozumab-Therapie keine spezifische Osteoporose-Folgetherapie. Die höchste Frakturinzidenzdichte wurde für den Zeitraum 365–0 Tage vor Index (6,15 [95% KI: 5,49; 6,88]/1000 Patiententage [PT]), die niedrigste im Zeitraum 366–730 Tage nach Index (3,04 [95% KI: 2,22; 4,05]/1000 PT) beobachtet; im 1. Jahr nach Index lag die Frakturinzidenz bei 4,48 (95% KI: 3,83; 5,20)/1000 PT.
Schlußfolgerung
Grundsätzlich werden die Patientinnen entsprechend der Fachinformation zu Romosozumab behandelt, und die Persistenz unter Romosozumab ist mit 355 Tagen als hoch einzuschätzen. Des Weiteren zeigen die mit Romosozumab behandelten Patientinnen ein Imminent Fracture Risk.
Abstract
Background
Since no German real-world evidence for patients with romosozumab is available, the aim of this analysis was to describe the use of romosozumab in daily care in Germany.
Methods
This study was a retrospective analysis of data from 19 German health insurances covering 6.3 millionen individuals. All patients who received at least one dispense of romosozumab (Index=1. dispense) in the period Q1 2020 to Q4 2022 and were observable for at least 730 days prior to index were included.
Results
A total of 138 female patients were included in the analysis, most of them were born in the years 1950–1969. In the 545 days pre-index, 387 fractures occurred within the cohort. In the 730–0 days pre-index period, 42.0% received at least one alendronate prescription, but 27.5% received no prior osteoporosis therapy. A total of 6.5% of patients had a stroke in the pre-index phase, but none had a myocardial infarction. Persistence with romosozumab was in median 355 days and most common follow-up therapy was denosumab (38.8%). A total of 19.4% of patients did not receive any specific osteoporosis follow-up therapy after completion of romosozumab therapy. The highest fracture incidence density was observed in the period 365–0 days before index (6.15 [95% CI: 5.49; 6.88]/1000 patient days [PD]) and the lowest in the period 366–730 days after index (3.04 [95% CI: 2.22; 4.05]/1000 PD); during the first year after index fracture incidence was 4.48 (95% CI: 3.83; 5.20)/1000 PD.
Conclusion
In general, patients are treated according to the SmPC for romosozumab in Germany and the persistence under romosozumab can be considered high with 355 days. Additionally, patients treated with romosozumab indicate an imminent fracture risk.
Publication History
Received: 11 October 2024
Accepted: 28 January 2025
Article published online:
27 March 2025
© 2025. The Author(s). This is an open access article published by Thieme under the terms of the Creative Commons Attribution License, permitting unrestricted use, distribution, and reproduction so long as the original work is properly cited. (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).
Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany
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