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DOI: 10.1055/a-2573-5692
Die zahnärztliche Früherkennungsuntersuchung – eine systematische Analyse des Informationsgehalts nationaler Kinderzahnarztpässe
Early dental visits – a systematic analysis of the information content of national dental child health recordsAuthors
Zusammenfassung
Ziel
Zahnärztliche (ZA) Kinderpässe (ZKP) – als Pendant zu den Kinderuntersuchungsheften – haben einen informellen Charakter sowie eine Erinnerungsfunktion für die Früherkennungsuntersuchungen (FU1a-c, FUPr, FLA). So soll langfristig eine Prävention vom Neugeborenen bis zum 6. Lebensjahr erfolgen. Jedoch haben die 15 zahnärztlichen Kammerbereiche (KB) teils eigene ZKPs (n=14), sodass die inhaltliche und formale Evaluation dieser ZKPs das Ziel der Untersuchung war.
Methode
Vierzehn ZKPs wurden von 12 Zahnärzten mit verschiedenem Tätigkeitsschwerpunkt (je 2 Kinderzahnmedizin, Parodontologie, Prothetik, Zahnerhaltung, Kieferorthopädie, keine Spezialisierung) vom 01.07.2023–30.11.2023 anhand eines validierten Kriterienkataloges (81 Items) bewertet, bestehend aus Fragen zur Qualität (Wittener Liste, DISCERN, Hamburger Verständlichkeitsmodell) sowie bezüglich des Inhalts der ZKPs. Neben einer deskriptiven Analyse erfolgte die statistische Auswertung mittels des Kruskal-Wallis-Tests, eines asymptomatischen Signifikanztests, einer Korrelationsanalyse der Qualität für Patienteninformationen (Spearman-Korrelation), einer binären logistischen Regressionsanalyse der Variablen Untersucherspezialisierung (auf Kinderzahnmedizin/nicht auf Kinderzahnmedizin), Untersuchergeschlecht (weiblich/männlich), Untersucherberufserfahrung (≤7Jahre/>7Jahre) und KB (östlicher/westlicher Kammerbereich) des ZKPs auf den inhaltlichen Summenwert des ZKPs.
Ergebnisse
Der ZKP des KBs Bremen/Schleswig-Holstein (identischer ZKP) war inhaltlich am besten bewertet mit einem Median (25%/75% Perzentil) von 100,50(100,00/101,75), der ZKP Brandenburg am schlechtesten 69,00(66,50/73,00); p>1,00). DISCERN und das Hamburger Verständlichkeitsmodell korrelierten (ρ=0,565 (p<0,001)). Die Regressionsanalyse zeigte nur für den KB des ZKPs einen signifikanten Einfluss auf die inhaltliche Bewertung (p<0,001).
Schlussfolgerung
Eine starke Diskrepanz in der Qualität sowie inhaltlichen Quantität der ZKPs war vorherrschend. Eine einheitliche Form und inhaltliche Kongruenz der ZKPs, wie bereits für die Kinderuntersuchungshefte bestehend, ist anzustreben.
Abstract
Aim
Dental child health records have an informal character and act as a reminder of early dental visits (FU1a-c, FUPr, FLA). Long-term prevention should take place from newborns to the age of 6. However, each chamber area (n=17) has its own dental child health record (n=14). The evaluation of the formalities and the content was the aim of this study.
Method
Fourteen dental child health records were evaluated by 12 dentists with different specializations (2 each in pediatric dentistry, periodontics, prosthetics, tooth preservation, orthodontics, no specialization) from July 1st, 2023 - November 30th, 2023. The dentists used a catalogue of criteria with 81 items. The validated criteria catalogue consisted of questions about quality (Witten List, DISCERN, Hamburg Model of Comprehensibility) and other relevant topics. A descriptive analysis and statistical evaluations (Kruskal-Wallis test, asymptomatic significance test), a correlation analysis of the quality of patient information (Spearman correlation), a binary logistic regression analysis of the variables specialization of the examiner (in pediatric dentistry/not in pediatric dentistry), gender (female/male), professional experience (≤7 years/>7 years) and chamber area (eastern/western chamber areas) were carried out.
Results
The dental child health record from Bremen/Schleswig-Holstein (identical) was rated best in terms of content median (25%/75% percentile): 100.50(100.00/101.75), the dental child health record of Brandenburg was rated the worst 69, 00(66.50/73.00); p>1.00). There was good correlation between DISCERN and the Hamburg Model of Comprehensibility (ρ=0.565 (p<0.001)). According to the regression analysis, only the chamber area showed a significant influence on the content (p<0.001).
Conclusion
There was a strong discrepancy in the quality and quantity of the dental child health records. It is important to strive towards a standardized form and congruence in content similar to that which already exists for the children’s medical examination booklets.
Schlüsselwörter
Zahnärztliche Frühuntersuchungen - Fluoride - Kariesprävention - Kinder - GesundheitsfürsorgePublication History
Received: 09 June 2024
Accepted after revision: 28 February 2025
Accepted Manuscript online:
02 April 2025
Article published online:
30 April 2025
© 2025. The Author(s). This is an open access article published by Thieme under the terms of the Creative Commons Attribution License, permitting unrestricted use, distribution, and reproduction so long as the original work is properly cited. (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).
Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany
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Literatur
- 1 Ridell K. Equal oral health for young children—A new approach?. Acta Paediatrica 2021; 110: 12-13
- 2 Fraihat N, Madae'en S, Bencze Z. et al. Clinical Effectiveness and Cost-Effectiveness of Oral-Health Promotion in Dental Caries Prevention among Children: Systematic Review and Meta-Analysis. Int J Environ Res Public Health 2019; 16
- 3 Michaelis L, Ebel M, Bekes K. et al. Influence of caries and molar incisor hypomineralization on oral health-related quality of life in children. Clinical oral investigations 2021; 25: 5205-5216
- 4 Geiken A, Holtmann L, Doerfer CE. et al. Attitude of Midwives towards Fluoride Recommendations and Oral Prevention in Infants and Young Children. Children (Basel) 2022; 9
- 5 Geiken A, Kock M, Banz L. et al. Dental Practice Websites in Germany-How Do They Inform about Fluoridation?. Dent J (Basel) 2024; 12
- 6 Hirsch M, Aggarwal S, Barker C. et al. Googling endometriosis: a systematic review of information available on the Internet. Am J Obstet Gynecol 2017; 216: 451-458.e451
- 7 Dickson-Swift V, Kenny A, Gussy M. et al. The knowledge and practice of pediatricians in children’s oral health: a scoping review. BMC Oral Health 2020; 20: 211
- 8 Charnock D, Shepperd S, Needham G. et al. DISCERN: an instrument for judging the quality of written consumer health information on treatment choices. J Epidemiol Community Health 1999; 53: 105-111
- 9 Abt-Zegelin A, Bamberger GG. Beratungsgespräche in der Pflege – Rückblick und Ausblick. Die Schwester Der Pfleger 2010; 49: 1180-1184
- 10 Tegethoff D. Lesbarkeit von Informationsmaterial in der Geburtshilfe. Zeitschrift für Geburtshilfe und Neonatologie 2020; 224: 208-216
- 11 Berg B, Cremer M, Flothkötter M. et al. Kariesprävention im Säuglings- und frühen Kindesalter. Handlungsempfehlungen des bundesweiten Netzweks Gesund ins Leben. Monatsschr Kinderheilkd 2021; 169: 1-9
- 12 Schiffner U. Use of fluorides for caries prevention. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2021; 64: 830-837
- 13 Naidu RS, Davis L. Parents’ views on factors influencing the dental health of Trinidadian pre-school children. Community dental health 2008; 25: 44-49
- 14 Sudradjat H, Meyer F, Fandrich P. et al. Doses of fluoride toothpaste for children up to 24 months. BDJ Open 2024; 10: 7
- 15 Geiken A, Holtmann L, Splieth CH. et al. Are the Dental Guidelines for Early Dental Visits and Fluoridation Measures Supported by Pediatricians, and What Are Their Caries Prevention Efforts?. J Clin Med 2022; 11
- 16 Hung M, Licari FW, Lipsky MS. et al. Early Preventive Dental Visits: Do They Reduce Future Operative Treatments?. Dent J (Basel) 2022; 10
- 17 Schwendicke F, Elhennawy K, Reda S. et al. Global burden of molar incisor hypomineralization. Journal of dentistry 2018; 68: 10-18
- 18 Laureano ICC, Farias L, Fernandes LHF. et al. Dental Fear in Children: Association with Dental Caries and Molar Incisor Hypomineralization. Braz Dent J 2020; 31: 673-679
- 19 Gill S, Chawla A, Sharma S. et al. Parental awareness of on-site management of traumatic dental injuries: An online survey. J Indian Soc Pedod Prev Dent 2022; 40: 430-436
- 20 Ghaderi F, Adl A, Ranjbar Z. Effect of a leaflet given to parents on knowledge of tooth avulsion. Eur J Paediatr Dent 2013; 14: 13-16
- 21 Jordan AR, Micheelis W. Fünfte Deutsche Mundgesundheitsstudie (DMS V). Köln: Deutscher Ärzte-Verlag; 2016
- 22 Micheelis W, Schiffner U. Vierte Deutsche Mundgesundheitsstudie (DMS IV). Köln: Deutscher Ärzte-Verlag; 2006. 31.
- 23 Micheelis W, Bauch J. Dritte Deutsche Mundgesundheitsstudie (DMS III): Ergebnisse, Trends und Problemanalysen auf der Grundlage bevölkerungsrepräsentativer Stichproben in Deutschland. Köln: Deutscher Ärzte-Verlag; 1999. 21.
- 24 Batchelor JM, Ohya Y. Use of the DISCERN instrument by patients and health professionals to assess information resources on treatments for asthma and atopic dermatitis. Allergol Int 2009; 58: 141-145
