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DOI: 10.1055/a-2669-8781
Therapiemanagement des mCRPC bei Kombinationen mit PARP-Inhibitoren in der klinischen Praxis
Therapy Management of PARP Inhibitor Combinations in mCRPC Clinical PracticeAuthors
Pfizer Pharma GmbH
Zusammenfassung
Innovative Therapieansätze wie die Poly-(ADP-Ribose)-Polymerase-Inhibitoren (PARPi) haben beim metastasierten kastrationsresistenten Prostatakarzinom (mCRPC), insbesondere in Kombination mit Androgenrezeptorblockern (ARPi), vielversprechende Ergebnisse gezeigt. Patienten profitieren – unabhängig von HRR-Genmutationen – von verbesserten radiologischen progressionsfreien Überlebensraten und einem längeren Gesamtüberleben. Der Erfolg der Kombinationstherapie mit PARPi und ARPi hängt maßgeblich von einem effektiven Therapie- und dem Nebenwirkungsmanagement ab. Häufige hämatologische Nebenwirkungen sind Anämie, Leukopenie und Thrombozytopenie, während bei den nicht-hämatologischen Reaktionen insbesondere Fatigue, Diarrhö, Übelkeit und Obstipation von Bedeutung sind. Neben der Basisdiagnostik und präventiven Maßnahmen können, abhängig vom Schweregrad der Nebenwirkungen, Dosisanpassungen oder Therapiepausen erforderlich sein. Bei Anämie, der häufigsten Nebenwirkung, können unterstützende Maßnahmen wie Bluttransfusionen notwendig werden, um eine optimale Patientenversorgung sicherzustellen. Dieser Leitfaden bietet Uro-Onkologen praxisorientierte Handlungsempfehlungen für den klinischen Alltag.
Abstract
Innovative therapeutic approaches, including poly(ADP-ribose)polymerase inhibitors (PARPi), have shown promising results in metastatic castration-resistant prostate cancer (mCRPC), particularly when combined with androgen receptor inhibitors (ARPi). Irrespective of HRR gene mutations, patients benefit from improved radiological progression-free survival and overall survival. The success of PARPi/ARPi combination therapy relies heavily on the effective management of both treatment administration and the associated side-effects. Common haematological side-effects include anaemia, leukopenia, and thrombocytopenia, whereas non-haematological reactions – particularly fatigue, diarrhea, nausea, and constipation – are also clinically relevant. In addition to basic diagnostics and preventive measures, dose adjustments or temporary discontinuation may be required depending on the severity of the side-effects. For anaemia, the most common side-effect, supportive measures such as blood transfusions may be necessary to ensure optimal patient care. This guide provides uro-oncologists with practical recommendations for daily clinical practice.
Schlüsselwörter
metastasiertes kastrationsresistentes Prostatakarzinom - Therapiemanagement - Nebenwirkungsmanagement - PARP-Inhibitoren - SystemtherapieKeywords
metastatic castration-resistant prostate cancer - therapy management - side-effect management - systemic therapy - PARP inhibitorsPublication History
Received: 14 May 2025
Accepted after revision: 01 August 2025
Article published online:
27 October 2025
© 2025. The Author(s). This is an open access article published by Thieme under the terms of the Creative Commons Attribution License, permitting unrestricted use, distribution, and reproduction so long as the original work is properly cited. (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).
Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany
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