Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-2773-1827
Offener thorakoabdomineller Aortenersatz bei Midaortic-Syndrom und COL3A1-Variante
Open Thoracoabdominal Aortic Replacement for Midaortic Syndrome and COL3A1 VariantAuthors
Zusammenfassung
Hintergrund
Das Midaortic-Syndrom (MAS) ist eine seltene vaskuläre Erkrankung, die durch segmentale Hypoplasien oder Stenosen der thorakoabdominellen Aorta und möglicher Mitbeteiligung renoviszeraler Äste gekennzeichnet ist.
Patienten/Materialien und Methoden
In der hier präsentierten Kasuistik wurde bei einer 19-jährigen Patientin mit thorakoabdomineller Aortenhypoplasie in Kombination mit multiplen aortalen und viszeralen Aneurysmata bei genetisch nachgewiesener COL3A1-Variante (vaskuläres Ehlers-Danlos-Syndrom) ein offen chirurgischer thorakoabdomineller Typ-II-Aortenersatz durchgeführt. Unter Anwendung eines multimodalen neuro- und organprotektiven Ansatzes einschl. perioperativer Liquordrainage, MEP-Ableitungen, maschineller selektiver und distaler Extremitäten- und Organperfusion und gezieltem Blutprodukt- und Volumenmanagement erfolgte eine komplikationsfreie thorakoabdominelle Rekonstruktion.
Ergebnisse
Der postoperative Verlauf war regelhaft, erforderte jedoch eine spätere interventionelle endovaskuläre Therapie einer Anastomosenstenose der rechten Nierenarterie.
Schlussfolgerung
Der Fall unterstreicht die Notwendigkeit eines maßgeschneiderten Therapieansatzes bei komplexer, genetischer Aortenpathologie. Er zeigt auf, dass nicht alle aortalen Erkrankungen einer endovaskulären Therapie zugänglich sind und dass die offen chirurgische Therapie insbesondere bei jüngeren Patienten mit hereditären Aortopathien nach wie vor einen hohen Stellenwert einnimmt.
Abstract
Purpose
Midaortic syndrome (MAS) is a rare vascular disorder characterised by segmental hypoplasia or stenosis of the thoracoabdominal aorta and possible involvement of renovisceral branches.
Patients/Materials and Methods
In the case presented here, a 19-year-old female patient with thoracoabdominal aortic hypoplasia combined with multiple aortic and visceral aneurysms and a genetically confirmed COL3A1 variant (vascular Ehlers-Danlos syndrome) underwent open surgical thoracoabdominal type II aortic replacement.
Using a multimodal neuro- and organ-protective approach, including perioperative CSF drainage, MEP monitoring, mechanical selective and distal extremity and organ perfusion, and targeted blood product and volume management, a complication-free thoracoabdominal reconstruction was performed.
Results
The postoperative course was normal but required subsequent interventional endovascular treatment of an anastomotic stenosis of the right renal artery.
Conclusion
This case highlights the need for a tailored therapeutic approach for this complex, genetic aortic pathology. It demonstrates that not all aortic diseases are amenable to endovascular treatment and that open surgical treatment remains highly important, especially in younger patients with hereditary aortic diseases.
Schlüsselwörter
Aortenchirurgie - Aortenaneurysma - Aorta thoracalis - Aorta abdominalis - Aortenstentprothese - GefäßchirurgieKeywords
vascular surgery - abdominal aorta - aortic aneurysm - aortic surgery - aortic stent prosthesis - thoracic aortaPublication History
Received: 02 June 2025
Accepted after revision: 09 December 2025
Article published online:
22 January 2026
© 2026. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literatur
- 1 Porras D, Stein DR, Ferguson MA. et al. Midaortic syndrome: 30 years of experience with medical, endovascular and surgical management. Pediatr Nephrol 2013; 28: 2023-2033
- 2 Rumman RK, Nickel C, Matsuda-Abedini M. et al. Disease Beyond the Arch: A Systematic Review of Middle Aortic Syndrome in Childhood. Am J Hypertens 2015; 28: 833-846
- 3 Patel RS, Nguyen S, Lee MT. et al. Clinical Characteristics and Long-Term Outcomes of Midaortic Syndrome. Ann Vasc Surg 2020; 66: 318-325
- 4 Quain R. Partial contraction of the abdominal aorta. Trans Path Soc London 1847; 1: 244-246
- 5 Messina LM, Reilly LM, Goldstone J. et al. Middle Aortic Syndrome: Effectiveness and Durability of Complex Arterial Revascularization Techniques. Ann Surg 1986; 204: 331-339
- 6 Schlesinger. Merkwürdige Verschliessung der Aorta. Wchnschr. f. d. ges. Heilkunde; 1835. 31.
- 7 Cortenbach KRG, Yosofi B, Rodwell L. et al. Therapeutic Options and Outcomes in Midaortic Syndrome: A Systematic Review and Meta-analysis. Eur J Vasc Endovasc Surg 2023; 65: 120-130
- 8 Connolly JE, Wilson SE, Lawrence PL. et al. Middle Aotic Syndrome: Distal Thoracic and Abdominal Coarctation, a Disorder with Multiple Etiologies. J Am Coll Surg 2002; 194: 774-781
- 9 Whipple MO, Craswell J. Mid-aortic syndrome presenting in adulthood: A case report and review of the literature. J Vasc Nurs 2024; 42: 213-215
- 10 Liu H, Pan T, Chen B. et al. Long-term Outcomes of Surgical or Endovascular Treatment of Adult with Midaortic Syndrome. JTCVS Open 2024; 19: 1-8
- 11 Patel R, Sweeting MJ, Powell JT. et al. Endovascular versus open repair of abdominal aortic aneurysm in 15-years’ follow-up of the UK endovascular aneurysm repair trial 1 (EVAR trial 1): a randomised controlled trial. Lancet 2016; 388: 2366-2374
