Aus der aktuellen deutschen Gesundheitsstudie DMS IV aus dem Jahr 2005 geht hervor, dass der Anteil parodontaler Erkrankungen deutlich angestiegen ist. Insgesamt ergibt sich eine Zunahme parodontaler Erkrankungen um 26,9 % seit 1997. Geht man bei 50 Mio. Erwachsenen und einem Anteil von 30 % mit parodontaler Erkrankung aus, ergibt das 15 Mio. Patienten, die die Zeichen einer fortgeschrittenen Parodontitis und damit eine dringende Behandlungsnotwendigkeit aufweisen [6].
Zusätzlich ergibt sich bei derzeit jährlich 800000 allein in Deutschland gesetzten Implantaten für den niedergelassenen Zahnarzt das Problem der steigenden Anzahl von Periimplantitisfällen. Geht man von einer Häufigkeit der Periimplantitis von 5–8 % bei osseointegrierten Implantaten aus, ergibt sich auch hieraus eine maximale Behandlungsnotwendigkeit von 40–64000 Implantaten [1]
[13].
Auch immer wiederkehrende, schmerzhafte Schleimhauterosionen, wie Aphthen, die möglicherweise bakteriell bedingt sind, deren Ursache bis heute jedoch nicht endgültig geklärt ist (Inzidenz 10–60 %), stellen den chirurgisch tätigen Zahnarzt vor Probleme.
A clear increase of periodontal diseases has been shown by the epidemical German Health Study DMS IV 2005. Overall peridontal disease has increased by about 26.9 % since 1997. Therefore an increasing number of patients show an urgent need for treatment. In addition, by the annual placement of about 800000 implants (2007 in Germany) the dental practice will be challenged by a rising number of patients needing treatment for periimplantitis.
Refractory, painful mucous membrane erosions, possibly caused by bacteria (incidence 10–60 %), are also an on–going challenge for the oral surgeon and dentist throughout patient care.
An innovative and at the same time minimally–invasive concept of treatment is now available aiming to directly eradicate the main cause of periodontitis, periimplantitis and of bacterially caused mucous membrane erosions, the pathogenic bacteria in the biofilm.
This therapy, the so–called antimicrobial Photodynamic Therapy (aPDT), is based on the application of a solution containing a membrane–active dye, a so–called photosensitizer, at the infected site, e.g. the periodontal or periimplant pocket. The molecules of the dye diffuse into the biofilm and can be stimulated by laser light of suitable wavelength and energy density. By photo–chemical processes single oxygen molecules are generated which lead to a lethal damage of the bacterial membrane and therefore eradicating the pathogens.
The presented cases give an overview about possible applications of aPDT, the HELBO–therapy, in oral surgery.
Schlüsselwörter
antimikrobielle photodynamische Therapie - Parodontalbehandlung - Periimplantitisbehandlung - Aphthenbehandlung - Schmerzreduktion
Key Words
Antimicrobial Photodynamic Therapy - Periodontal Treatment - Periimplantitis Treatment - Aphtha Treatment - Pain Reduction