Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0028-1082783
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Gossypibom
Das vergessene BauchtuchGossypiboma The retained surgical towelPublication History
eingereicht: 8.4.2008
akzeptiert: 12.6.2008
Publication Date:
06 August 2008 (online)

Zusammenfassung
Anamnese und Befund: Nach 5 Laparotomien klagte die 48-jährige Patientin 6 Monate nach der letzten Operation über unspezifische Bauchschmerzen und rezidivierende Subileussymptomatiken. Bei bislang unergiebiger Diagnostik war eine stationäre Aufnahme in einer psychsosomatischen Klinik geplant.
Untersuchungen: Die Kernspintomografie zeigte ein intraabdominell zurückgelassenes Bauchtuch (Gossypibom: „gossypium” lat.: Baumwolle); „boma” Kisuaheli: Versteck).
Diagnose, Therapie und Verlauf: Das Bauchtuch wurde über eine alte Appendektomienarbe entfernt. Intraoperativ zeigte sich zusätzlich eine ausgedehnte Abszedierung. Wegen der Ausbildung von Schlingenabszessen war 3 Tage später eine Relaparotomie notwendig. Weiterhin musste aufgrund älterer, nicht auflösbarer Dünndarmstrikturen eine Dünndarmsegmentresektion durchgeführt werden. Postoperativ trat eine subkutane Wundheilungsstörung auf. Die Entlassung war am 12. postoperativen Tag möglich.
Folgerungen: Zurückgebliebene Bauchtücher sind eine seltene aber bekannte Komplikation nach chirurgischen Eingriffen. Der Fremdkörper kann lange asymptomatisch bleiben. Daher ist die Diagnose schwierig. Bei unspezifischen postoperativen Beschwerden oder unbefriedigenden postoperativen Verläufen ist es wichtig, an die Möglichkeit dieser Komplikation zu denken.
Summary
History and clinical findings: A 48-year-old woman with a history of five previous laparotomies had symptoms of nonspecific abdominal pain and recurrent postoperative paralytic ileus six months after her last operation. Because of her as yet undiagnosed abdominal pain admission to a psychosomatic hospital was suggested.
Investigations: MRI was performed because of increasing abdominal pain. It revealed an intraabdominal large surgical towel retained in the abdomen (gossypiboma: gossypium [Latin]:cotton; boma [Swahili]: place of concealment).
Treatment and course: The surgical towel, accidentally left behind at one of the previous intraabdominal operation) was removed through a previous appendectomy scar. An abscess was additionally found at the operation. Three days later, a second laparotomy became necessary because of multiple intraabdominal interenteric abscesses. A segmental resection had to be performed for a chronic small-bowel stricture. Postoperatively, a subcutaneous wound infection developed. The patient was discharged home on 12th postoperative day.
Conclusion: Retained surgical towel (gossypiboma) is a rare but well known complication of surgery. It presents a diagnostic problem if there are no symptoms for a long time. To make the correct diagnosis it is important to simply to consider the possibility of gossypiboma after a complicated or unsatisfactory postoperative course.
Schlüsselwörter
Gossypibom - zurückgelassene chirurgische Kompressen - Textiloma
Key words
gossypiboma - retained surgical sponge - textiloma
Literatur
- 1 Abdul-Karim F W, Benevenia J, Pathria M N. et al . Retained surgical sponge (gossypiboma) with a foreign body reaction and remote and organizing hematoma. Skeletal Radiol. 1992; 21 466-469
- 2 El Khoury M, Mignon F, Tardivon A. et al . Retained surgical sponge or gossypiboma of he breast. Eur J Radiol. 2002; 42 58-61
- 3 Lauwers P R, Hee R HV. Intraperitoneal gossypiboma: the need to count sponges. World J Surg. 2000; 24 521-527
- 4 Mathew J M, Rajshekhar V, Chandy M J. MRI features of neurosurgical gossypiboma: report of two cases. Neuroradiology. 1996; 38 468-469
- 5 Nosher J L, Siegel R. Percutaneous retrieval of nonvascular foreign bodies. Radiology. 1993; 187 (3) 649-651
- 6 Park H J, Im S A, Chun H J. et al . Changes in CT appearence of intrathoracic gossypiboma over 10 years. Br J Radiol. 2008; 81 (962) e6 1-3
- 7 Rappaport W, Haynes K. The retained surgical sponge following intra-abdominal surgery. Arch Surg. 1990; 125 405-407
- 8 Richards W O, Keramati B, Sovill W A. Fate of retained foreign bodies in the peritoneal cavitiy. South Med J. 1986; 79 496-498
- 9 Sheward S E, Williams A G, Mettler F A. et al . CT appearence of a surgically retained towel (gossypiboma). J Comput Assist Tomogr. 1986; 10 343-345
- 10 Singh R, Mathur R K, Patidar S. et al . Gossypiboma: ist laparoscopic diagnosis and removal. Surg Lap Endosc & perc Technique. 2004; 14 (5) 304-305
- 11 Tacyild I, Aldemir M. The mistakes of surgeons: „gossypiboma”. A Chir Belg. 2004; 104 (1) 71-75
- 12 Wan Y L, Ko S F, Ng K K. et al . Role of CT-guided core needle biopsy in the diagnosis of a gossypiboma. Adominal imaging. 2004; 29 (6) 713-715
- 13 Yildirim S, Tarim A, Nursal T Z. et al . Retained surgical sponge (gossypiboma) after intraabdominal or retroperitoneal surgery: 14 ases treated at a single center. Langenbecks Arch Surg. 2006; 391 390-395
Priv.-Doz. Dr. B. Rumstadt
Chirurgische Klinik, Diakoniekrankenhaus Mannheim
Speyerer Strasse 91 – 93
68163
Mannheim