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DOI: 10.1055/s-0028-1082806
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Nieren und Herz
The kidneys and the heartPublikationsverlauf
eingereicht: 16.4.2008
akzeptiert: 29.5.2008
Publikationsdatum:
03. September 2008 (online)

Zusammenfassung
Patienten mit einer chronischen Nierenerkrankung haben abhängig von der Einschränkung der glomerulären Filtrationsrate (GFR) als Maß der Niereninsuffizienz und dem Alter ein 1,5- bis 1000-fach erhöhtes kardiovaskuläres Risiko. Die Niereninsuffizienz an sich ist dabei ein unabhängiger Risikofaktor für kardiovaskuläre Ereignisse, auch bei Patienten mit zusätzlich vorliegender Hypertonie oder Diabetes mellitus. Bei Patienten mit bereits manifester Herzinsuffizienz oder koronarer Herzerkrankung (KHK) ist die GFR der wichtigste prädiktive Faktor für das weitere Überleben. Proteinurie bzw. Albuminurie als Ausdruck einer Nierenerkrankung sind ebenfalls wichtige Marker und korreliert mit dem kardiovaskulären Risiko sowohl im Bereich der Mikro- als auch Makroalbuminurie.
Als pathophysiologische Mechanismen eines erhöhten kardiovaskulären Risikos bei Nierenerkrankungen werden eine endotheliale Dysfunktion, oxidativer Stress, Dyslipidämie und eine verstärkte Gefäßverkalkung diskutiert. Maßnahmen zur Verminderung des erhöhten kardiovaskulären Risikos bei Patienten mit Niereninsuffizienz und anderer Nierenerkrankungen sind die gleichen wie bei anderen Patienten mit Herz-Kreislauf-Erkrankungen oder einem Risiko dafür. Medikamentös ist gezeigt, dass Statine und ACE-Hemmer bei Patienten mit Nierenerkrankungen das kardiovaskuläre Risiko senken. Neueste Ergebnisse weisen daraufhin, dass die Kombination aus ACE-Hemmern und Angiotensinrezeptorantagonisten keinen zusätzlichen kardialen Nutzen hat, aber möglicherweise vermehrt Nebenwirkungen aufweist. Zur Verminderung einer Proteinurie kann die Kombination jedoch sinnvoll sein.
Schlüsselwörter
chronische Nierenerkrankung - kardiovaskuläre Risikofaktoren - Albuminurie - Gefäßverkalkung - endotheliale Dysfunktion
Key words
chronic kidney disease - cardiovascular risk factors - albuminuria - atherosclerosis - endothelial dysfunction
Literatur
- 1
De Zeeuw D, Remuzzi G, Parving H H, Keane W F, Zhang Z X, Shahinfar S, Snapinn S, Cooper M E, Mitch W E, Brenner B M.
Albuminuria, a therapeutic target for cardiovascular protection
in type 2 diabetic patients with nephropathy.
Circulation.
2004;
110
921-927
MissingFormLabel
- 2
Endemann D H, Schiffrin E L.
Endothelial
dysfunction.
J Am Soc Nephrol.
2004;
15
1983-1992
MissingFormLabel
- 3
Go A S, Chertow G M, Fan D, McCullock C E, Hsu C Y.
Chronic kidney disease and the risks of
death, cardiovascular events, and hospitalization.
N Engl
J Med.
2004;
351
1296-1305
MissingFormLabel
- 4
Hillege H L, Fidler V, Diercks G FH, Van Gilst W H, De Zeeuw D, Van Veldhuisen D J, Gans R OB, Janssen W MT, Grobbee D E, De
Jong P E.
Urinary albumin excretion
predicts cardiovascular and noncardiovascular mortality in general
population.
Circulation.
2002;
106
1777-1782
MissingFormLabel
- 5
Hillege H L, Girbes A R, De Kam P J, Boomsma F, De Zeeuw D, Charlesworth A.
Renal
function, neurohormonal activation and survival in patients with
chronic heart failure.
Circulation.
2000;
102
203-210
MissingFormLabel
- 6
Ibsen H, Olsen M H, Wachtell K, Borch-Johnsen K, Lindholm L H, Mogensen C E, Dahlöf B, Devereux R B, De
Faire U, Fyhrquist F, Julius S, Kjeldsen S E, Lederballe-Pedersen O, Nieminen M S, Omvik P, Oparil S, Wan Y.
Reduction in albuminuria translates to reduction in cardiovascular events
in hypertensive patients – Losartan intervention for endpoint reduction
in hypertension study.
Hypertension.
2005;
45
198-202
MissingFormLabel
- 7
Kunz R, Friedrich C, Wolbert M, Mann J FE.
Effect of monotherapy
and combination therapy with inhibitors of the renin-angiotensin
system on proteinuria in renal disease.
Ann Intern Med.
2008;
148
30-48
MissingFormLabel
- 8
Kunz R, Wolbert M, Glass T, Mann J F.
The COOPERATE trial:
a letter of concern.
Lancet.
2008;
371
1575-1576
MissingFormLabel
- 9
Levin A, Singer J, Thompson C R, Ross H, Lewis M.
Prevalent LVH in the predialysis population: identifying opportunities
for intervention.
Am J Kidney Dis.
1996;
27
347-354
MissingFormLabel
- 10
Mann J FE, Gerstein H C, Pogue J, Bosch J, Yusuf S.
Renal insufficiency as a predictor of cardiovascular outcomes
and the impact of ramipril: The HOPE randomized trial.
Ann
Intern Med.
2001;
134
629-636
MissingFormLabel
- 11
Mann J FE, Yi Q L, Gerstein H C.
Albuminuria as a predictor of cardiovascular
and renal outcomes in people with known atherosclerotic cardiovascular
disease.
Kidney Int.
2004;
66
S59-S62
MissingFormLabel
- 12
Mattock M B, Barnes D J, Viberti G, Keen H, Burt D, Hughes J M, Fitzgerald A P, Sandhu B, Jackson P G.
Microalbuminuria and coronary
heart disease in NIDDM: an incidence study.
Diabetes.
1998;
47
1786-1792
MissingFormLabel
- 13
Meinitzer A, Seelhorst U, Wellnitz B, Halwachs-Baumann G, Boehm B O, Winkelmann B R, Marz W.
Asymmetrical dimethylarginine independently
predicts total and cardiovascular mortality in individuals with
angiographic coronary artery disease (The Ludwigshafen Risk and
Cardiovascular Health Study).
Clin Chem.
2007;
53
273-283
MissingFormLabel
- 14
Nakao N, Yoshimura A, Morita H, Takada M, Kayano T, Ideura T.
Combination treatment of
angiotensin-II receptor blocker and angiotensin-converting-enzyme
inhibitor in non-diabetic renal disease (COOPERATE): a randomised
controlled trial.
Lancet.
2003;
361
117-124
MissingFormLabel
- 15
Phillips C O, Kashani A, Ko D K, Francis G, Krumholz H M.
Adverse effects of combination of angiotensin II receptor blockers
plus angiotensin-converting enzyme inhibitors for left ventricular
dysfunction: a quantitative review of data from randomized clinical
trials.
Arch Intern Med.
2007;
167
1930-1936
MissingFormLabel
- 16
Pinkau T, Mann J FE, Ndrepepa G, Mehilli J, Hadamitzky M, Braun S, Kastrati A, Schöming A.
Coronary stenting
in people with mild to moderate renal insufficiency: restenosis
rate and cardiovascular outcomes.
Am J Kid Dis.
2004;
44
627-635
MissingFormLabel
- 17
Ruilope L M, Salvetti A, Jamerson K, Hanson L, Warnold I, Wedel H, Zanchetti A.
Renal function and intensive lowering of blood pressure in hypertensive
participants of the Hypertension Optimal Treatment (HOT) Study.
J Am Soc Nephrol.
2001;
12
218-225
MissingFormLabel
- 18
Russo D, Palmiero G, De Blasio A P, Balletta M M, Andreucci V E.
Coronary artery calcification
in patients with CRF not undergoing dialysis.
Am J Kidney
Dis.
2004;
44
1024-1030
MissingFormLabel
- 19
Sandhu S, Wiebe N, Fried L F, Tonelli M.
Statins for improving
renal outcomes: a meta-analysis.
J Am Soc Nephrol.
2006;
17
2006-2016
MissingFormLabel
- 20
Sarnak M J, Levey A S, Schoolwerth A C, Coresh J, Culleton B, Hamm L L, McCullough P A, Kasiske B L, Kelepouris E, Klag M J, Parfrey P, Pfeffer M, Raij L, Spinosa D J, Wilson P W.
Kidney disease
as a risk factor for development of cardiovascular disease: A statement
from the American Heart Association Councils on Kidney in Cardiovascular
Disease, High Blood Pressure Research, Clinical Cardiology, and
Epidemiology and Prevention.
Hypertension.
2003;
42
1050-1065
MissingFormLabel
- 21
Schiffrin E L, Lipmann M L, Mann J FE.
Chronic kidney disease: effects on the
cardiovascular system.
Circulation.
2007;
116
85-97
MissingFormLabel
- 22
Shlipak M G, Heidenreich P A, Noguchi H, Chertow G M, Browner W S, McClellan M B.
Association of renal insufficiency with treatment and outcomes
after myocardial infarction in elderly patients.
Ann Intern Med.
2002;
137
555-562
MissingFormLabel
- 23
Shulman N B, Ford C E, Hall W D, Blaufox M D, Simon D, Langford H G, Schneider K A.
Prognostic value of serum creatinine
and the effect of treatment of hypertension on renal function. Results
from the hypertension detection and follow-up program. The Hypertension
Detection and Follow-up Program Cooperative Group.
Hypertension.
1989;
13
(Suppl)
I80-I93
MissingFormLabel
- 24
The Ontarget Investigators .
Telmisartan, ramipril, or both in patients at high risk for
vascular events.
N Engl J Med.
2008;
358
1547-1559
MissingFormLabel
- 25
Tonelli M, Wiebe N, Culleton B, House A, Rabbat C, Fok M, McAlister F, Garg A X.
Chronic Kidney Disease
and Mortality Risk: A Systematic Review.
J Am Soc Nephrol.
2006;
17
2034-2047
MissingFormLabel
- 26
Xu J, Li G, Wang P, Velazquez H, Yao X, Li Y, Wu Y, Peixoto A, Crowley S, Desir G V.
Renalase is a novel, soluble monoamine oxidase that regulates
cardiac function and blood pressure.
J Clin Invest.
2005;
115
1275-1280
MissingFormLabel
- 27
Zoccali C, Bode-Boger S M, Mallamaci F, Benedetto F, Tripepi G, Malatino L, Cataliotti A, Bellanuova I, Fermo I, Frolich J, Boger R.
Plasma concentration of asymmetrical dimethylarginine
and mortality in patients with end-stage renal disease.
Lancet.
2001;
358
2113-2117
MissingFormLabel
Prof. Dr. Johannes Mann
Klinikum Schwabing, Klinik für Nieren-,
Hochdruck- und Rheumakrankheiten
Kölner Platz
1
80804 München
Telefon: 089/3068-2386
Fax: 089/3068-3917
eMail: Johannes.Mann@kms.mhn.de