Zusammenfassung
Wir berichten den Fall einer 32 Jahre alten Patienten mit klinischen Zeichen einer Rippling-muscle-Erkrankung (Rippling muscles disease, RMD). Im Alter von 30 Jahren entwickelte die Patientin zunehmende Myalgien, eine Muskelsteifigkeit sowie ein typisches Rippling-Phänomen mit Muskelkontraktionen im Bereich der Oberschenkelmuskulatur. Die Bestimmung der Azetylcholinrezeptor-Antikörper zeigte einen positiven Befund, die elektrophysiologischen Untersuchungen zeigten die Zeichen einer neuromuskulären Übertragungsstörung. Computertomografisch ließ sich eine vergrößerte Thymusdrüse nachweisen. Histologisch zeigte sich eine Thymitis. Die Sequenzierung des Caveolin-3-Gens ließ keine der bekannten Mutationen für die RMD nachweisen. In der Muskelbiopsie zeigten sich fokale, interstitiell gelegene Rundzellinfiltrate im Sinne eines unspezifischen immunologisch-entzündlichen myopathischen Gewebssyndroms. Nach einer medikamentösen Behandlung der Myasthenie besserte sich das klinische Phänomen der rippling muscles.
Abstract
We present the case of a 32 year-old woman with clinical signs of a rippling muscle disease (RMD). At age 30 she expierenced stiffness, myalgias and a rippling phenomenon which was confirmed on clinical examination. Acetylcholine receptor antibodies were positive, electromyographical tests showed a transmission block. The computertomography of the mediastinum revealed an enlarged thymus gland. Histological examination after thymectomy showed signs of thymitis. Molecular analysis revealed no mutations of the caveolin-3-gene. Moreover, the muscle biopsy showed signs of a non specific immunological myopathic syndrome with focal interstitial lymphocytic round cells infiltrations. After specific immunsuppressive treatment of myasthenia gravis rippling muscle phenomenon disappeared.
Schlüsselwörter
Rippling-muscle-Erkrankung - Myasthenia gravis - Thymitis
Key words
rippling muscle disease - myasthenia gravis - thymitis
Literatur
-
1
Kubisch C, Schoser B GH, Düring M von. et al .
Homozygous mutations in caveolin-3 cause a severe form of rippling muscle disease.
Ann Neurol.
2003;
53
512-520
-
2
Koul R L, Chand R P, Chacko A. et al .
Severe autosomal recessive rippling muscle disease.
Muscle Nerve.
2001;
24
1542-1547
-
3
Ansevin C F, Agamanolis D P.
Rippling muscles and myasthenia gravis with rippling muscles.
Arch Neurol.
1996;
53
197-199
-
4
Vorgerd M, Ricker K, Ziemssen F. et al .
A sporadic case of rippling muscle disease caused by a de novo caveolin 3 mutation.
Neurology.
2001;
57
2273-2277
-
5
Kosmorsky G S, Mehta N, Mitsumoto H. et al .
Intermittent esotropia associated with rippling muscle disease.
J Neuro-Ophthal.
1995;
15
147-151
-
6
Walker G R, Watkins T, Ansevin C F.
Identification of autoantibodies associated with rippling muscle and myasthenia gravis that recognize skeletal muscle proteins: possible relationship of antigens and stretch-activated ion channels.
Biochem Biophys Res Commun.
1999;
264
430-435
-
7
Greenberg S.
Acquired rippling muscle disease with myasthenia gravis.
Muscle Nerve.
2003;
29
143-146
-
8
Watkins T C, Zelinka L M, Kesic M. et al .
Identification of skeletal muscle autoantigens by expression library screening using sera from autoimmune rippling muscle disease (ARMD) patients.
J Cell Biochem.
2006;
99
79-87
-
9
Vernino S, Auger R G, Emslie-Smith A M. et al .
Myasthenia, thymoma, presynaptic antibodies, and a continuum of neuromuscular hyperexcitability.
Neurology.
1999;
53
1233-1239
-
10
Muller-Felber W, Ansevin C F, Ricker K. et al .
Immunosuppressive treatment of rippling muscles in patients with myasthenia gravis.
Neuromuscul Disord.
1999;
9
604-607
-
11
Rowland L P, Hoefer P FA, Aranow H. et al .
Fatalities in myasthenia gravis: a review of 39 cases with 26 autopsy reports.
Neurology.
1956;
6
307
Dr. med. C. Bamberg
Abteilung für Neurologie und Klinische Neurophysiologie
Rhein-Mosel-Fachklinik Andernach
56626 Andernach
eMail: C.Bamberg@rhein-mosel-fachklinik-andernach.de