Minim Invasive Neurosurg 1979; 22(1): 9-17
DOI: 10.1055/s-0028-1090281
Originalarbeiten – Articles

© Georg Thieme Verlag Stuttgart

Chronic and Acute Transtentorial Herniation with Tumours of the Posterior Cranial Fossa

Chronische und akute transtentorielle Herniation bei Tumoren der hinteren SchädelgrubeR. Knüpling, E. C. Fuchs, G. Stoltenburg, G. Gerull, M. Giesen, D. Mrowinski
  • Neurosurgical Dept., Institute of Neuropathology, ENT Dept., Free University Berlin (FRG)
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 November 2008 (online)

Summary

In patients with expanding lesions of the posterior fossa general hyper-reflexia (and bilateral latency shifts of auditory evoked brain stem potentials) have been noted as possible symptoms of chronic ascending transtentorial herniation. Aiter ventricular tap, this chronic herniation may evolve into acute herniation with progressive reduction of consciousness which in our experience can only be survived by decompression of the compressed brain stem. The chronic transtentorial herniation is related morphologically to demyelination of the pyramidal tracts and the auditory pathways, whereas the acute transtentorial herniation is related to microcirculatory disturbances in the reticular formation of the mesencephalo-pontine junction.

Zusammenfassung

Bei Patienten mit expansiven Tumoren der hinteren Schädelgrube sollten eine Tetrahyperreflexie (und bilaterale Latenzverschiebungen akustisch evozierter Hirnstammpotentiale) als mögliche Symptome einer chronisch aszendierenden transtentoriellen Herniation angesehen werden. Als Folge einer Liquorpunktion kann diese chronische Herniation in eine akute Herniation mit zunehmender Bewußtseinseinschränkung übergehen, die nach unserer Erfahrung nur nach Dekompression des komprimierten Hirnstammes überlebt werden kann. Die chronische transtentorielle Herniation korreliert morphologisch mit einer Entmarkung der Pyramidenbahnen und der Hörbahnen, während die akute transtentorielle Herniation mit Mikrozirkulationsstörungen in der Formatio reticularis des mesencephalo-pontinen Übergangsgebietes übereinstimmt.