Summary
Direct measurements of intracranial pressure in 100 patients with severe cranio-cerebral injuries showed that the development and progress of the post-traumatic brain edema did not follow any definite pattern. Likewise, the clinical findings did not allow any clear conclusions to be drawn regarding the height of the intracranial pressure.
Among the different osmotic and saline diuretics tested, only mannitol and sorbitol seemed to be able to produce a rapid and effective lowering of acutely raised pressure. Indeed, even here the duration of the action varied very widely.
Apart from the usual routine treatment, dexamethasone in very high doses was able significantly to reduce the frequency of pathological rises of pressure.
By means of high doses of steroids and monitoring of the intracranial pressure, the mortality after severe brain injuries can be significantly reduced.
Zusammenfassung
Direkte Messungen des intrakraniellen Druckes bei 100 Patienten mit schwerem Schädel-Hirntrauma zeigten, daß die Entwicklung und der Verlauf des posttraumatischen Hirnödems keinem festen Schema unterliegt. Die klinischen Befunde ließen ebenfalls keine eindeutigen Rückschlüsse auf die Höhe des intrakraniellen Druckes zu.
Von den verschiedenen untersuchten Osmound Saludiuretika waren nur die Osmotherapeutika Mannit und Sorbit in der Lage, akut erhöhten Hirndruck schnell und zuverlässig zu senken. Allerdings variierte hier die Wirkungsdauer sehr stark.
Neben der üblichen Basistherapie bewirkte Dexamethason in sehr hoher Dosierung eine Verringerung der Frequenz der pathologischen Hirndruckanstiege.
Durch Kombination von hochdosierter Steroidtherapie und Überwachung des intrakraniellen Druckes konnte die Mortalität nach schwerem Schädel-Hirntrauma deutlich gesenkt werden.
Key words
head injury - intracranial pressure - clinical findings - therapy - reduction of mortality
1 Eingegangen am 28.5.1976.