Abstract
Attention is drawn to the occurrence of spinal cord damage due to birth injury. The
findings in two infants are reported who died at age 3 and 7 weeks, respectively,
as the result of such injuries at the cervical and low-thoracic levels after breech
delivery and manual extraction. The clinical features were flaccid tetraparesis and
generalized muscle atrophy with hyperreflexia at the lower limbs, and flaccic paraparesis
of the legs, associated with breathing disorders. In both infants, neurological symptoms
occurred immediately after delivery. At autopsy, there was destruction of the cord
over several segments with focal cicatrication, consisting largely of hypervascularized
connective tissue, and extensive adherence of the grossly thickened and discolored
meninges. In case 2 post-traumatic vasopathy with occlusion of spinal arteries at
T-8 resulted in additional ischemic necrosis of the lumbar gray matter. Skeletal muscle
in case 1 showed neurogenic atrophy of the spinal type which was consistent with the
neurophysiological findings. These facts should be considered in the differential
diagnosis of neonatal spinal cord injury which includes infantile spinal muscular
atrophy. The pathology of the late stages of spinal cord birth injury does not significantly
differ from those in the adult.
Zusammenfassung
Klinisch-morphologischer Bericht über mechanisch-geburtstraumatische Rükkenmarksschäden
im Hals- bzw. kaudalen Thorakalmark nach Steißgeburt bzw. Manualextraktion bei zwei
Säuglingen, die im Alter von 7 bzw. 3 Wochen verstarben. Klinisch bestanden sofort
nach der Entbindung schlaffe Tetrabzw. Paraparesen und Atemstörungen. Das Mädchen
mit Halsmarkläsion (Fall 1) entwickelte generalisierte Muskelatrophien und bot neurophysiologische
Zeichen von spinaler Vorderhornschädigung. Bei dem Knaben mit Brustmarkläsion (Fall
2) lag ein Sperrliquor vor. Beide Fälle boten pathologische Wirbelröntgenbefunde.
Autoptisch fand sicheinemehrsegmentale Zerstörungdes Rückenmarks mit umschriebener,
vorwiegend bindegewebiger Vernarbung unter Einbeziehung der mächtig verschwarteten
Rückenmarkshaüte. Eine posttraumatische Vasopathie mit Verschluß der vorderen Spinalarterie
führte im Fall 2 zu ischämischen Nekrosen im lumbalen Grau. Der Skelettmuskel im Fall
1 bot das Bild einer neurogenen Atrophie vom spinalen Typ, was mit den EMG-Befunden
im Einklang steht. Diese Daten scheinen von Interesse für die Differentialdiagnose
geburtstraumatischer Rückenmarksschäden, die u. a. auch die WERDNIG-HOFFMANNsche Krankheit
einschließt.
Keyword
Neonatal Spinal Cord Injury - Birth Trauma - Breech Delivery - Manual Extraction -
Cerebral Palsy - Neurogenic Muscle Atrophy