Thorac Cardiovasc Surg 1976; 24(1): 29-31
DOI: 10.1055/s-0028-1095861
Copyright © 1976 by Georg Thieme Verlag

Sekundäre Speisewegsrekonstruktion nach Resektion eines Kardiakarzinoms

Secondary Isophageal Reconstruction after Resection of a Cardia CarcinomaW. Bernard, H. Scharfetter
  • Chirurgische Univ.-Klinik Innsbruck, (Vorstand: Prof. Dr. F. Gschnitzer)
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 December 2008 (online)

Zusammenfassung

Nach abdominothorakaler Magentotal- und Ösopha-gusteilresektion wegen eines hochsitzenden Magenkarzinoms erwies sich beim Versuch, von einer linksseitigen Thorakotomie aus eine Ösophagojejunostomie auszuführen, die vorbereitete Jejunumschlinge als zu kurz. Die Durchführung einer Dickdarminterposition in diesem Operationsstadium erschien für den Patienten zu belastend; daher wurde die Operation mit Blindverschluß des distalen Ösophagusendes (Besprechung der daraus sich ergebenden Probleme) und Jejunostomie beendet. Die Speisewegsrekonstruktion durch retrosternale Dickdarm interposition einige Wochen nach der Karzinomresektion verlief komplikationslos und mit ausgezeichnetem funktionellem Effekt. Nachbeobachtungszeit 2 Jahre.

Summary

Following abdomino-thoracical total gastrectomy and partial resection of the esophagus performed because of the presence of a stomac cancer located in the upper part of the organ an attempt was made to execute from a left sided thoracotomy an esophago-jejunostomy. During which it was found that the previously prepared loop of the jejunum was too short. The execution of a colon interposition in this particular operational state would have been too demanding on the patient; therefore the operation was concluded with a blind closure of the distal end of the esophagus and a jejunostomy (discussion of the resultant problems included in paper). The reconstruction of the digestive tract by retrosternal colon interposition a few weeks after the resection of the cancer proceeded without complication and with consequently excellent functional effect.

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