Thorac Cardiovasc Surg 1978; 26(3): 153-157
DOI: 10.1055/s-0028-1096614
Copyright © 1978 by Georg Thieme Verlag

Die venöse Thrombektomie

The Venous ThrombectomyK. J. Husfeldt, F. Gall
  • Chirurgische Klinik der Universität Erlangen-Nürnberg (Direktor: Prof. Dr. F. P. Gall)
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 December 2008 (online)

Zusammenfassung

Von 1973-1977 wurden 106 venöse Thrombektomien durchgeführt, davon 100 im ilio-femoralen und 6 im axillären Bereich. Die postoperative Letalität betrug bei der Beckenvenenthrombose 2 %, beim Paget-von-Schroetter-Syndrom 0 %.

Tödliche Lungenembolien sind nicht aufgetreten. 6 Monate postoperativ sind etwa 70 % völlig beschwerdefrei. Die besten Ergebnisse werden bei einem frühzeitigen Eingreifen erzielt.

Die Ursache des Paget-von-Schroetter-Syndroms ist häufig ein thoracic-outlet-syndrome. Daher muß hier zur Rezidivprophylaxe in einer zweiten Sitzung die erste Rippe entfernt werden.

Summary

Between 1973 and 1977 we performed 106 venous thrombectomies. 100 of these cases showed occlusion in the ilio-femoral area and 6 in the axillary area. The postoperative mortality was 2 per cent in pelvic thrombosis and 0 per cent in the Paget-von-Schroetter Syndrome. Fatal pulmonary embolism did not occur. Seventy per cent of patients were free of complaints 6 months postoperatively. Best results were achieved by early operation. The Paget-von-Schroetter-Syndrome is frequently caused by a thoracic outlet syndrome. Therefore, the first rib has to be removed during the second operation in order to prevent recurrence.