Endoscopy 1978; 10(3): 183-186
DOI: 10.1055/s-0028-1098290
Original Contributions

© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Premedication for Upper Gastrointestinal Endoscopy: A Comparative Study of Flunitrazepam, Diazepam and Neuroleptanalgesia

Prämedikation für die Endoskopie des oberen Verdauungstrakts: Eine Vergleichsstudie von Flunitrazepam, Diazepam und NeuroleptanalgesieW. S. Nimmo, J. A. H. Forrest, R. C. Heading, N. D. C. Finlayson, L. F. Prescott
  • University Department of Therapeutics and Gastrointestinal and Liver Service, The Royal Infirmary, Edinburgh, UK
Further Information

Publication History

Publication Date:
08 December 2008 (online)

Summary

Flunitrazepam or diazepam with atropine and a combination of phenoperidine, droperidol and cyclizine (neuroleptanalgesia) were compared as pre-medication in three groups of 25 patients undergoing routine upper gastrointestinal endoscopy. Drug doses were titrated carefully against response and all three regimes were found to be similar in terms of safety, patient co-operation, relaxation and speed of recovery. Neuroleptanalgesia however produced a statistically significant rise in end-tidal pCO2 and systolic blood pressure. The benzodiazepines, and in particular flunitrazepam, produced a significantly greater amnesia for the procedure, patients given these drugs being more willing to undergo repeat endoscopy.

Zusammenfassung

Flunitrazepam oder Diazepam mit Atropin und eine Kombination von Phenoperidin, Droperidol und Cyclizin (Neuroleptanalgesie) wurden als Prämedikation in 3 Gruppen zu 25 Patienten während einer Routineendoskopie miteinander verglichen. Die Dosierung wurde sorgfältig anhand der entsprechenden Wirkung gewählt. Alle 3 Arten der Prämedikation ergaben hinsichtlich Sicherheit, Kooperation des Patienten, Relaxation und Erholungsphase ähnliche Werte. Die Neuroleptanalgesie führte jedoch zu einem statistisch signifikanten Anstieg des PCO2 und des systolischen Blutdrucks. Die Benzodiazepine, insbesondere Flunitrazepam, bewirkten eine signifikant größere Amnesie für die eigentliche Untersuchung. Patienten, die diese Form der Prämedikation erhielten, ließen sich bereitwilliger erneut endoskopieren.