Summary
Endoscopic evaluation of the hypertrophic pyloric stenosis in the adult was discussed
on 10 of 19 cases in Japan including our 4 cases. Nine diffuse forms (by Skoryna) showed “protruded lesion, deformity, irregularity and stenosis of the pyloric ring,
pyloric narrowing unaffected by anticholinergic agents, and irregular mucosal folds
adjacent to the pylorus”. One focal form showed only a tumor like lesion on the lesser
curvature of the pylorus. Associated gastric ulcers should be carefully observed.
Frontal view type upper GI endoscope should be used for the diagnosis of the hypertrophic
pyloric stenosis in the adult.
Zusammenfassung
Die endoskopische Diagnose der hypertrophischen Pylorusstenose wird anhand von 10
Fällen, ausgewählt aus den 19 in Japan mitgeteilten, erörtert. Die Autoren selbst
verfügen über 4 eigene Fälle. Neun diffuse Formen (nach Skoryna) zeigten polypoide irreguläre Schleimhautfalten in Pylorusnähe und einen deformierten
eingeengten Pylorus, der sich durch Anticholinergika nicht aufdehnen ließ. Eine umschriebene
Form zeigte lediglich eine tumorförmige Prominenz im Bereich der kleinen Kurvatur.
Nach peptischen Begleitulzera sollte intensiv gesucht werden. Für die Diagnostik der
Pylorusstenose des Erwachsenen empfiehlt sich ein Instrument mit prograder Optik.
Key-Words
Hypertrophic pyloric stenosis - endoscopic pyloric ring - upper gastrointestinal endoscope