Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0028-1098698
© Georg Thieme Verlag Stuttgart ˙ New York
Akute Pseudoobstruktion des Kolons, „Ogilvie-Syndrom“, eine lebensbedrohliche Komplikation nach Implantation von Hüfttotalendoprothesen
Acute Colonic Pseudo-Obstruction (Ogilvie’s Syndrome), a Life-Threatening Complication after Total Hip ReplacementPublication History
Publication Date:
17 June 2009 (online)
Zusammenfassung
Einleitung: Das Ogilvie-Syndrom, eine massive Erweiterung des Kolons ohne Obstruktion des Darmlumens (Pseudoobstruktion), ist in den letzten Jahren als eine postoperative Komplikation nach Implantation von Hüfttotalendoprothesen (Hüft-TEP) häufiger beobachtet worden. Fallbeschreibung: Berichtet wird über einen 81-jährigen Patienten ohne abdominelle Vorerkrankung, bei dem nach Sturz auf die linke Hüfte eine Azetabulumtrümmerfraktur diagnostiziert wurde. Gleichzeitig bestand bei diesem Patienten eine Koxarthrose derselben Seite, sodass eine zementierte Hüft-TEP mit Müller-Abstützschale implantiert wurde. Postoperativ entwickelte sich bei dem Patienten eine akute Pseudoobstruktion des Kolons, die unter konservativer Therapie und mehrfacher endoskopischer Darmentlastung beseitigt werden konnte. Es wird anhand unserer Literaturrecherche und des aktuellen Fallbeispiels über die Ursache, Häufigkeit, Risiken und die Therapie der akuten Pseudoobstruktion des Kolons, „Ogilvie-Syndrom“ nach hüftchirurgischen Eingriffen berichtet. Schlussfolgerung: Die Schlüsselrolle bei der Therapie des Ogilvie-Syndroms spielen das rechtzeitige Erkennen dieses Krankheitsbildes und die koloskopische Entlastung des Darmes. Beim Versagen der konservativen Therapie oder Peritonitiszeichen ist die Entscheidung einer Laparotomie mit Zökostomaanlage frühzeitig zu treffen.
Abstract
Introduction: In the literature, an acute colonic pseudo-obstruction (Ogilvie’s syndrome) is frequently observed as a complication after hip arthroplasty. It results in a massive colon dilatation without mechanical obstructions and can lead to a life-threatening colon perforation with a high mortality. Case Report: We report on a 81-year-old male patient who suffered from an acetabular fracture after falling down with a concomitant coxarthrosis at the same hip side. A total hip arthroplasty was performed using a Müller cap. Postoperatively, he developed an acute colonic pseudo-obstruction that was treated conservatively with multiple colonoscopic decompressions. The importance of prompt recognition, careful monitoring and appropriate management to reduce morbidity and mortality are supported by this case. Conclusion: Early diagnosis and colonoscopic decompressions play a key role in the therapy for Ogilvie’s syndrome. In case of a failure of conservative treatment or peritonism, an early laparotomy and coecostomy are necessary.
Schlüsselwörter
akute Pseudoobstruktion des Kolons - Ogilvie-Syndrom - Hüfttotalendoprothese - Azetabulumfraktur
Key words
acute colonic pseudo-obstruction - Ogilvie’s syndrome - hip total arthroplasty - acetabular fracture
Literatur
- 1 Ballaro A, Gibbons C L, Murray D M et al. Acute colonic pseudo-obstruction after total hip replacement. J Bone Joint Surg [Br]. 1997; 79 621-623
- 2 Bederman S S, Betsy M, Winiarsky R et al. Postoperative ileus in the lower extremity arthroplasty patient. J Arthroplasty. 2001; 16 1066-1070
- 3 Breusch S J, Lavender C P. Acute pseudo-obstruction of the colon following left-sided total hip replacement: an analysis of five patients. Int J Clin Pract. 1997; 51 327-329
- 4 Clarke H D, Berry D J, Larson D R. Acute pseudo-obstruction of the colon as a postoperative complication of hip arthroplasty. J Bone Joint Surg [Am]. 1997; 79 1642-1647
- 5 elMaraghy A W, Schemitsch E H, Burnstein M J et al. Ogilvie’s syndrome after lower extremity arthroplasty. Can J Surg. 1999; 42 133-137
- 6 Hutchinson R, Griffiths C. Acute colonic pseudo-obstruction: a pharmacological approach. Ann R Coll Surg Engl. 1992; 74 364-367
- 7 Jetmore A B, Timmcke A E, Gathright Jr J B et al. Ogilvie’s syndrome: colonoscopic decompression and analysis of predisposing factors. Dis Colon Rectum. 1992; 35 1135-1142
- 8 Karatosun V, Karadam B. A case of acute colonic pseudo-obstruction following total hip arthroplasty. Acta Orthop Traumatol Turc. 2005; 39 263-265
- 9 Kukora J S, Dent T L. Colonoscopic decompression of massive nonobstructive cecal dilation. Arch Surg. 1977; 112 512-517
- 10 Naef M, Maurer C A, Scheurer U et al. Idiopathic dilatation of the large intestine (Ogilvie syndrome – acute pseudo-obstruction). Zentralbl Chir. 1998; 123 1360-1364
- 11 Nelson J D, Urban J A, Salsbury T L et al. Acute colonic pseudo-obstruction (Ogilvie syndrome) after arthroplasty in the lower extremity. J Bone Joint Surg [Am]. 2006; 88 604-610
- 12 Norton L, Young D, Scribner R. Management of pseudo-obstruction of the colon. Surg Gynecol Obstet. 1974; 138 595-598
- 13 Norwood M G, Lykostratis H, Garcea G et al. Acute colonic pseudo-obstruction following major orthopaedic surgery. Colorectal Dis. 2005; 7 496-499
- 14 Petrisor B A, Petruccelli D T, Winemaker M J et al. Acute colonic pseudo-obstruction after elective total joint arthroplasty. J Arthroplasty. 2001; 16 1043-1047
- 15 Ravo B, Pollane M, Ger R. Pseudo-obstruction of the colon following cesarean section. A review. Dis Colon Rectum. 1983; 26 440-444
- 16 Saunders M D. Acute colonic pseudoobstruction. Curr Gastroenterol Rep. 2004; 6 410-416
- 17 Schermer C R, Hanosh J J, Davis M et al. Ogilvie’s syndrome in the surgical patient: a new therapeutic modality. J Gastrointest Surg. 1999; 3 173-177
- 18 Soreide O, Bjerkeset T, Fossdal J E. Pseudo-obstruction of the colon (Ogilve’s syndrome), a genuine clinical conditions? Review of the literature (1948–1975) and report of five cases. Dis Colon Rectum. 1977; 20 487-491
- 19 Spira I A, Wolff W I. Gangrene and spontaneous perforation of the cecum as a complication of pseudo-obstruction of the colon: report of three cases and speculation as to etiology. Dis Colon Rectum. 1976; 19 557-562
- 20 Star M J, Colwell Jr C W, Johnson A C. Acute pseudo-obstruction of the colon following total hip arthroplasty. Orthopedics. 1995; 18 63-65
- 21 Stephenson B M, Morgan A R, Salaman J R et al. Ogilvie’s syndrome: a new approach to an old problem. Dis Colon Rectum. 1995; 38 424-427
- 22 Weber O, Burger C, Fremerey R et al. Acute colonic pseudoobstruction following fixation of a pertrochanteric fracture. Unfallchirurg. 2006; 109 417-421
- 23 Wick M, Martin D, Muller E J et al. Acute pseudo-obstruction of the colon as complication of hip surgery. Unfallchirurg. 2000; 103 533-537
Dr. M. Tezval
Unfallchirurgie, Plastische und Wiederherstellungschirurgie · Universität Göttingen
Robert-Koch-Str. 40
37075 Göttingen
Phone: 05 51 / 39 61 14
Fax: 05 51 / 39 89 81
Email: mtezval@med.uni-goettingen.de