Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0028-1098718
© Georg Thieme Verlag Stuttgart ˙ New York
Fetales Elektrokardiogramm (EKG) als Alternative der Doppler-Kardiotokografie (CTG) zur antepartualen Überwachung des Feten – erste Ergebnisse
Foetal Electrocardiography (ECG) is an Alternative to Doppler Ultrasound Cardiotocogram (CTG) for Antenatal Assessment of Foetal Well-Being – Preliminary ResultsPublication History
Publication Date:
12 December 2008 (online)
Zusammenfassung
Einleitung: Wegen der niedrigen Spezifität des CTGs und der hohen Intra- und Interobservervariabilität wird der Einsatz additiver Überwachungsmethoden gefordert. Die computergestützte CTG-Analyse wird in den Leitlinien der DGGG empfohlen. In dieser Studie soll die Alternative einer antepartualen fetalen EKG-Überwachung in einer geburtshilflichen Abteilung geprüft werden. Material und Methode: Bei 10 Schwangeren, die aus unterschiedlichen Gründen vor der Geburt (nach der 32. SSW) stationär aufgenommen wurden und nach entsprechender Aufklärung der Studie zustimmten, wurde das Monica-AN24™-Überwachungssystem angeschlossen. Patientenzufriedenheit, fetale EKG-Detektion und Anlegezeit des AN24™ wurden ausgewertet. Ergebnisse: 8 von 10 Schwangeren präferierten das neue AN24® im Vergleich zum CTG. Die fetale EKG-Überwachungsfrequenz war im Durchschnitt in 62,3 % (SD ± 30,40) der Überwachungszeit möglich, in Ruhe 75,3 % (SD ± 33,2), während der Nacht (23.00 bis 7.00) in 78,3 % (SD ± 25,4), sowie bei Ruhe nachts in 82,2 % (SD ± 24,3). Die Durchschnittszeit der fetalen Ableitung lag bei 6 h und 54 min (SD ± 2 h und 43 min). Insgesamt betrug die mütterliche EKG-Detektionsrate 99,7 % (SD ± 0,40). Die Anlegezeit der Elektroden und des Monica-AN24™-Systems betrug im Durchschnitt 3,2 min (SD ± 0,6). Schlussfolgerung: Die fetale EKG-Überwachung kann in der modernen Schwangerenüberwachung eine Alternative zum CTG sein. Das fetale EKG ist durch die Möglichkeit einer Analyse einer Schlag-zu-Schlag-Variabilität des fetalen Herzschlags dem Doppler-CTG überlegen. Vor allem auch intrapartual und bei besonderen Fragestellungen sind weitere Studien zur Effektivität des Verfahrens erforderlich.
Abstract
Introduction: Computer analysing software is required for the assessment of CTGs because of the low sensitivity and high intra- and interobserver variability. The German Society of Gynaecology and Obstetrics advises the use of computer analysing CTG software. This study is aimed at evaluating the use of a new foetal ECG analysis system as an alternative to the traditional Doppler ultrasound CTGs in the setting of a university labour suite. Materials and Methods: 10 pregnant women beyond the 32nd week of gestation, who were admitted to hospital and gave informed consent to this study, were connected to the foetal EKG monitor system Monica AN24™. Patient satisfaction, maternal and foetal EKG detection rates and time required to connect the patient were evaluated. Results: 8 out of 10 women would prefer the Monica AN24™ monitor system over the traditional Doppler ultrasound CTG. In total, the mean foetal ECG detection rate was 62.3 % (SD ± 30.4) during the recorded time interval; at rest the detection rate was 75.3 % (SD ± 33.2); during the night time (23.00 to 7.00) the detection rate was 78.3 % (SD ± 25.4); and during night time and at rest the detection rate was 82.2 % (SD ± 24.3). The mean recorded time interval was 6 h and 54 min (SD ± 2 h and 43 min). In total, the maternal ECG detection rate was as high as 99.7 % (SD ± 0.4). The mean time required for applying the Monica AN24™ monitor system was 3.2 min (SD ± 0.6). Conclusion: The foetal ECG monitor system may be a good alternative to Doppler ultrasound CTGs. With the perspective to analyse in a beat to beat manner foetal EKG heart rates, this new monitor system should be superior to Doppler ultrasound CTGs, however further larger studies are needed to confirm this hypothesis.
Schlüsselwörter
fetales Elektrokardiogramm (EKG) - Doppler-Kardiotokografie (CTG) - antepartualen Überwachung
Key words
foetal electrocardiogram (ECG) - Doppler ultrasound cardiotocogram (CTG) - antenatal assessment
Literatur
- 1 Trimbos J B, Keirse M JNC. Observer vairability in assessment of antepartum cardiotocograms. Br J Obstet Gynecol. 1978; 85 900-906
- 2 Donker D K, van Geijn H P, Hasman A. Interobserver variation in the assessment of fetal heart rate recordings. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol. 1993; 52 21-28
- 3 Bernardes J, Costa-Preira A, Aynres-de-Campos D et al. Evaluation of intraobserver agreement of cardiotocograms. Int J Gynaecol Obstet. 1997; 133 415-421
- 4 Palomäki O, Luukkaala T, Luoto R et al. Intrapartum cardiotocography – the dilemma of interpretational variation. J Perinat Med. 2006; 34 298-302
- 5 Dawes G S, Moulden M, Redman C WG. Short term fetal heart rate variation, decelerations, and umbilical flow velocity waveforms before labour. Obstet Gynecol. 1992; 80 673-678
- 6 Street P, Dawes G S, Moulden M et al. Short term variation in abnormal antenatal fetal heart rate records. Am J Obstet Gynecol. 1991; 165 515-523
- 7 Schiermeier S, van Leeuwen P, Lange S et al. Die fetale Herzfrequenzvariation in der Magnetokardiografie und der Kardiotokografie – direkter Vergleich beider Verfahren. Z Geburtsh Neonatol. 2007; 211 179-184
- 8 Taylor M JO, Thomas M J, Smith M J et al. Non-invasive intrapartum fetal ECG: preliminary report. BJOG. 2005; 112 1016-1021
- 9 Camm A J, Malik M, Bigger T et al. Heart rate variability. Standards of measurement, physiological interpretation and clinical use. Circulation. 1996; 93 1043-1065
- 10 Schiermeier S, van Leeuwen P, Lange S et al. Die Magnetokardiographie – eine mögliche ergänzende Methode zur Früherkennung einer fetalen Gefährdung in Risikoschwangerschaften. Z Geburtshilfe Neonatol. 2005; 209 38-41
Dr. med. J. ReinhardMBBS BSc(Hon)
Frauenklinik der Universität Witten / Herdecke · Marien-Hospital Witten
Marienplatz 2
58452 Witten
Email: J.Reinhard@Marien-Hospital-Witten.de