Thorac Cardiovasc Surg 1967; 15(1): 62-68
DOI: 10.1055/s-0028-1100598
Copyright © 1967 by Georg Thieme Verlag

Zur Indikation und Technik der Endarteriektomie

F. Piza
  • I. Chir. Universitätsklinik in Wien (Vorstand: Prof. Dr. P. Fuchsig)
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 December 2008 (online)

Zusammenfassung

An der I. Chir. Univ.-Klinik in Wien wurden in knapp 3 Jahren 348 Arterienrekonstruktionen durchgeführt. Davon entfallen auf die Endarteriektomie 266 Operationen. Es werden die Rolle des Alters, des klinischen und morphologischen Stadiums der Verschlußkrankheit sowie deren Lokalisation für die Indikation und für die Technik der Desobliteration eingehend diskutiert.

Die bisherigen Resultate und die technischen Möglichkeiten sprechen sehr dafür, daß die radikal ausgeführte Endarteriektomie bis in möglichst gesunde Gefäßsegmente und Gefäßwandschichten eine besondere Klassifizierung im Rahmen der verschiedenen Möglichkeiten der Arterienrekonstruktionen verdient.

Die praktischen Schlußfolgerungen werden durch die biologischen Verhältnisse in den verschiedenen Gefäßwandschichten, vor allem soweit sie die parietale Fibrinbildung beeinflussen, gestützt.

Summary

At the University Hospital of Vienna, First Surgical Department, 348 reconstructive procedures have been performed on arteries during a period of almost three years. 266 of these were endarterectomies. The patient's age, the clinical and morphologic stage as well as the site of the occlusive disease and their influence on indication and technique of desobliteration are thoroughly discussed.

Results and technical feasibilities so far indicate, that radical endarterectomy reaching healthy segments and wall layers of the vessel deserves special emphasis within the realm of different possibilities of vascular reconstructive procedures.

Practical conclusions are supported by specific biologic conditions within the different layers of the vessel wall, especially those influencing parietal fibrin formation.

Résumé

A la clinique universitaire de Vienne, nous réalisons 348 reconstructions artérielles. Parmi elles il y a 266 Endartérectomies. Nous étudiones le rôle de l'âge, le stade clinique et morphologique de la maladie, la localisation, l'indication et la technique de désoblitération appropriée. Les résultats obtenus jusqu'à présent et les possibilités techniques prônent fortement l'intervention. L'endartérectomie radicale, totale, jusqu'au segment artériel sain (sa paioi comprise) permet une classification spéciale dans le cadre des différentes possibilités des reconstruction artérielles.

Les conclusions pratiques sont appuyées par les rapports biologiques dans les différentes couches artérielles avant tout, aussi loin que la formation pariétale de fibrine peut l'influencer.