Thorac Cardiovasc Surg 1974; 22(3): 158-162
DOI: 10.1055/s-0028-1102755
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Therapierefraktärer Reizhusten durch Trachealkollaps

Therapy Resistant Cough due to Tracheal CollapseR. Thoma, R. Keller, H. Herzog
  • Abteilung für Atmungskrankheiten (Leiter: Prof. H. Herzog) des Departements für Innere Medizin, Kantonsspital Basel
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Publication Date:
11 December 2008 (online)

Zusammenfassung

Ein quälender, therapierefraktärer Reizhusten kann über lange Zeit das einzige Symptom eines Trachealkollapses sein. Wie der vorliegende Fallbericht zeigt, läßt sich dieser Reizhusten durch eine operative Versteifung der dorsalen Tracheobronchialwand schlagartig beseitigen. Entscheidend für die Diagnosestellung ist die bronchoskopische Beurteilung der Trachealwandmotilität am wachen, kooperierenden Patienten. Zur weiteren Sicherung der Diagnose sollte die Bronchoskopie durch eine bronchialmechanische Messung ergänzt werden. Hervorgehoben wird, daß durch eine operative Sanierung der Trachealwandinstabilität neben der Beseitigung der Akutsymptomatik die Entwicklung eines bronchitischen Syndroms verhindert oder zumindest hintangehalten wird.

Summary

A severe therapy-resistant cough can be over long periods of time the only symptom of a collapsible trachea. The constant irritation of the airways is in such cases immediately abolished by operative strengthening of the dorsal tracheobronchial wall by grafting with tendineous material from the anterior fascia of the rectus abdominis muscle.

Decisive for the diagnosis is the evaluation by bronchoscopy of the motility of the tracheal walls in the awake and well cooperating patient. However the diagnosis should be stressed by measurements of bronchial mechanics, i.e. determination of bronchial pressure during forced expiration at different levels of the thoracic airways.

It is pointed out, that a surgical reinforcement of the instable tracheal membrane leads not only to the removal of the acute symptoms of tracheobronchial irritation but also prevents or delays the development of a chronic obstructive syndrome.