Dtsch Med Wochenschr 1972; 97(2): 34-36
DOI: 10.1055/s-0028-1107294
© Georg Thieme Verlag, Stuttgart

Szintigraphische und klinische Befunde am Pankreas

Isotope scanning and clinical features in pancreatic diseaseH.-E. Mellin, M. W. Strötges
  • Nuklearmedizinische Abteilung (Leiter: Prof. Dr. M. W. Strötges) der Strahlenklinik des Klinikum Essen der Ruhr-Universität (Direktor: Prof. Dr. E. Scherer)
Further Information

Publication History

Publication Date:
15 April 2009 (online)

Zusammenfassung

Die Befunde von 107 Pankreasszintigrammen werden den Ergebnissen katamnestischer Erhebungen gegenübergestellt. Ein normaler nuklearmedizinischer Befund wird klinisch in 80% bestätigt. Als Ursache eines pathologisch veränderten Szintigramms wird nur in 65% eine Erkrankung der Bauchspeicheldrüse gefunden. Ein »negatives Pankreasszintigramm« entspricht in 80% einem neoplastischen oder entzündlichen Prozeß. Diffus verminderte Speicherung ist in 50% auf eine Pankreatitis zurückzuführen. Daneben sind Diabetes mellitus und Erkrankungen von Magen und Leber relativ häufig. Ein umschriebener Defekt entspricht nur in einem Drittel der Fälle einem raumfordernden Prozeß. Allerdings führen alle raumfordernden Prozesse mit einer Ausnahme zu einem pathologisch veränderten Szintigramm.

Summary

The results of isotope scanning of the pancreas were compared with the clinical features in 107 patients. In 80% with a normal scan the clinical features were also within normal limits. In only 65% of patients with an abnormal scan was there evidence of pancreatic disease. A »negative pancreatic scintigram« in 80% of cases was due to a neoplastic or inflammatory process. In 50% of cases with diffusely decreased isotope storage pancreatitis was the cause. In addition, diabetes mellitus and diseases of the stomach and liver were relatively frequent causes. A circumscribed scanning defect was caused by a space-occupying lesion in only one third of cases. However, with one exception a space-occupying lesion always resulted in an abnormal scintigram.

Resumen

Hallazgos escintigráficos y clínicos en el páncreas

Los hallazgos de 107 escintigrafías pancreáticas son confrontados con los resultados de los datos catamnésticos. Un hallazgo médico nuclear normal se confirma clínicamente en el 80%. Como causa de un escintigrama patológicamente alterado se encuentra sólo en el 65% una afección pancreática. Un »escintigrama pancreático negativo« corresponde en el 80% a un proceso neoplástico o inflamatorio. Un almacenamiento disminuido difusamente es atribuible en el 50% a una pancreatitis. Junto a ésta son la diabetes mellitus y las afecciones gástricas y hepáticas relativamente frecuentes. Un defecto circunscrito corresponde sólo en un tercio de los casos a un proceso expansivo. Por supuesto, todos los procesos expansivos, con sólo una excepción, muestran un escintigrama patológicamente alterado.