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DOI: 10.1055/s-0028-1107404
Zur Klassifizierung der Hyperlipoproteinämie bei primärer Gicht
On the classification of hyperlipoproteinaemia in primary goutPublication History
Publication Date:
15 April 2009 (online)
Zusammenfassung
Untersuchungen unter standardisierten Bedingungen an 21 hyperlipidämischen Patienten mit manifester primärer Gicht im Alter zwischen 23 und 65 Jahren ergaben, daß die im allgemeinen leichte bis mäßiggradige Hyperlipoproteinämie dem Typ IV nach Fredrickson entspricht. Die Hyperlipoproteinämie bei Gichtpatienten hängt nicht unbedingt mit dem Ernährungszustand, der Regelmäßigkeit des Alkoholkonsums oder einer Störung der Glucosetoleranz zusammen. Relativ häufig geht eine Hyperlipoproteinämie vom Typ IV mit Störungen des Kohlenhydrat-Stoffwechsels, mit Hyperurikämie und frühzeitiger, besonders koronarer Atherosklerose einher. Vermutlich beruht die Fettleber bei Gicht auf einer Vermehrung der endogenen Fettsynthese. Aus den Befunden leitet sich die Empfehlung einer Normalisierung des Körpergewichts sowie einer kalorien- und kohlenhydratarmen Kost unter Bevorzugung polymerer Kohlenhydrate und hochungesättigter Fettsäuren ab. Die Diätbehandlung wird ergänzt durch Clofibrat (1,5-2 g/d) oder Nicotinsäurederivate (3-6 g/d).
Summary
A study under standardized conditions of 21 patients, aged between 23 and 65 years, with hyperlipidaemia at manifest primary gout demonstrated that the hyperlipoproteinaemia corresponded to Fredrickson's type IV. The hyperlipoproteinaemia in gouty patients does not necessarily depend on the nutritional state, the amount of alcohol consumption or any abnormality in glucose tolerance. Relatively frequently hyperlipoproteinaemia of type IV coincides with abnormal carbohydrate metabolism, with hyperuricaemia and with early atherosclerosis, especially of the coronary vessels. Presumably the fatty liver seen in gout is due to an increase in endogenous fat synthesis. Such patients should be kept within a normal body-weight range and be on a calorie and carbohydrate-low diet, with preference being given to polymer carbohydrates and highly unsaturated fatty acids. This diet is supplemented by clofibrate (1.5-2.0 g/d) or nicotinic acid derivatives (3-6 g/d).
Resumen
Acerca de la clasificación de las hiperlipoproteinemias en la gota primaria
Los análisis llevados a cabo en condiciones estandardizadas en 21 pacientes hiperlipidémicos con gota primaria manifiesta en edades comprendidas entre los 23 y 65 años mostraron que dicha hyperlipoproteinemia, en general ligera a moderada, corresponde al tipo IV de Fredrickson. La hiperlipoproteinemia de estos pacientes no está en relación indispensablemente con el grado de alimentación, con la regularidad de la ingesta alcohólica o con un trastorno de la tolerancia a la glucosa, Con relativa frecuencia se acompaña la hiperlipoproteinemia del tipo IV de trastornos del metabolismo de los hidratos de carbono, con hiperuricemia y con aterosclerosis precoz sobre todo coronaria. El hígado graso de la gota se basa probablemente en un aumento de la síntesis grasa endógena. De estos hallazgos se deduce la recomendación terapéutica de normalizar el peso corporal, administrar una dieta pobre en calorias e hidratos de carbono, prefiriendo los hidratos de carbono polímeros y ácidos grasos altamente saturados. El tratamiento dietético se completa con clofibrato (1,5-2 g/d) o derivados del ácido nicotínico (3-6 g/d).