Zusammenfassung
Gegenstand der Untersuchung ist die Entwicklung des Maßregelvollzugs gemäß § 63 StGB in Nordrhein-Westfalen (NRW) unter besonderer Berücksichtigung der Gruppe der schizophrenen Patienten. Mit einem eigens entwickelten standardisierten Erhebungsbogen, der von den jeweiligen Behandlern bearbeitet wurde, konnten Merkmale von 531 schizophrenen Patienten erfasst werden. Die Zahl in forensisch-psychiatrischen Kliniken untergebrachter schizophrener Patienten in NRW hat sich in 12 Jahren beinahe verdreifacht, während sich die Zahl der nicht schizophrenen Patienten im selben Zeitraum lediglich verdoppelte. Der typische schizophrene Patient im Maßregelvollzug zeichnet sich durch hohe Komorbiditätsbelastung, fehlende Behandlungscompliance, insbesondere im Vorfeld des Unterbringungsdelikts, sowie durch eine erhöhte Vorstrafenbelastung aus. Mögliche Erklärungen für die aufgezeigte Entwicklung im Maßregelvollzug (§ 63 StGB) in NRW werden diskutiert.
Abstract
The aim of our study was to determine the development of the number of patients with schizophrenia in detention (§ 63 german penal code) in North Rhine-Westphalia and the characterization of these patients. Patients with schizophrenia are examined, by using a standardized questionnaire answered by the attending psychiatrist or psychologist (n = 531). During the last 12 years the number of patients with schizophrenia in forensic-psychiatric hospitals has increased three times, whereas the number of patients with other diagnoses heightened only twofold. The patients with schizophrenia showed high rates of psychiatric comorbidities (substance disorders 73.9 %, personality disorders 17.2 %), previous inpatient treatments (78.3 % with a mean of 7.5 stays) and previous convictions (63.4 %). Almost half of these convictions (46.6 %) were violent offences (e. g. assault, homicide). Possible explanations for this development are discussed.
Schlüsselwörter
Maßregelvollzug - Schizophrenie - Komorbidität - Behandlungsbedarf
Key words
forensic psychiatry - schizophrenia - comorbidity - need of treatment
Literatur
1
Traub H J, Weithmann G.
Maßregelvollzug nach § 63 StGB. Vergleich der Entwicklungen in den Bundesländern.
Nervenarzt.
2008;
79
594-603
2 Statistisches Bundesamt .Strafvollzug, Fachserie 10 Reihe 4.1. Wiesbaden; 2007
3 Statistische Bundesämter .Strafverfolgung, Fachserie 10 Reihe 3. Wiesbaden; 2007
4
Seifert D, Jahn K, Bolten S.
Zur momentanen Entlassungssituation forensischer Patienten (§ 63 StGB) und zur Problematik der Gefährlichkeitsprognose.
Fortschritte Neurologie Psychiatrie.
2001;
69
245-255
5 Seifert D. Gefährlichkeitsprognosen: Eine empirische Untersuchung über Patienten des psychiatrischen Maßregelvollzuges. Darmstadt; Steinkopff 2007
6 Haffke B. Von Rechtsstaat zum Sicherheitsstaat?. Saimeh N Maßregelvollzug in Zeiten ökonomischer Begrenzung Bonn; Psychiatrie-Verlag 2006: 88-94
7 Pfeiffer C. Die Dämonisierung des Bösen und die Folgen für die Kriminalpolitik und Strafverfolgung. Saimeh N Maßregelvollzug in Zeiten ökonomischer Begrenzung Bonn; Psychiatrie-Verlag 2006: 265-276
8 Leipziger K. Bericht an die Mitglieder des Arbeitskreises Forensische Psychiatrie in der Bundesdirektorenkonferenz am 30 / 31.3.2006 in Dortmund.
9
Dessecker A.
Die Überlastung des Maßregelvollzuges: Folge von Verschärfungen im Kriminalrecht ?.
Neue Kriminalpolitik.
2005;
17
23-28
10 Leygraf N, Schalast N. Wodurch wird ein Maßregelpatient ‚schwer entlassbar‘?. Rode I, Kammeier H, Leipert M Neue Lust auf Strafen, Schriftenreihe des Instituts für Konfliktforschung 2005 Band 27: 85-104
11 DGPPN .S3-Praxisleitlinien in Psychiatrie und Psychotherapie, Behandlungsleitlinie Schizophrenie. Darmstadt; Steinkopff-Verlag 2006
12
Seifert D, Leygraf N.
Die Entwicklung des psychiatrischen Maßregelvollzugs (§ 63 StGB) in Nordrhein-Westfalen.
Psychiatrische Praxis.
1997;
24
237-244
13 Leygraf N. Psychisch kranke Straftäter, Epidemiologie und aktuelle Praxis des psychiatrischen Maßregelvollzuges. Berlin u. a.O; Springer 1988
14 Seifert D. Maßregelvollzug gemäß § 63 StGB in Nordrhein-Westfalen,. Forschungsbericht für das Ministerium für Arbeit, Gesundheit und Soziales des Landes Nordrhein-Westfalen Essen; 1994
15
Müller-Isberner R, Jöckel D, Neumeyer-Bubel W. et al .
Entwicklungen im psychiatrischen Maßregelvollzug Hessens.
Forens Psychiatr Psychol Kriminol.
2006;
1
43-49
16
Lincoln T M, Hodgins S, Jöckel D. et al .
Patients in forensic and general psychiatry. Do risk assessment measures detect differing risks of future violence?.
Nervenarzt.
2006;
77
576-586
17
Tengström A, Hodgins S, Kullgren G.
Men with schizophrenia who behave violently: the usefulness of an early- versus late-start offender typology.
Schizophr Bull.
2001;
27
205-218
18
Swanson J W, Van Dorn R A, Swartz M S. et al .
Alternative pathways to violence in persons with schizophrenia: The role of childhood antisocial behavior problems.
Law Hum Behav.
2007; 30.6.2007 Epub ahead of print;
19
Swartz M S, Swanson J W, Hiday V A. et al .
Violence and severe mental illness: the effects of substance abuse and nonadherence to medication.
Am J Psychiatry.
1998;
155
226-231
20
Green A I, Drake R E, Brunette M F. et al .
Schizophrenia and co-occurring substance use disorder.
Am J Psychiatry.
2007;
164
402-408
21
Reker T, Eikelmann B, Folkerts H.
Prävalenz psychischer Störungen und Verlauf der sozialen Integration bei wohnungslosen Männern.
Gesundheitswesen.
1997;
52
79-82
22
Bickley H, Kapur N, Hunt I M. et al .
Suicide in the homeless within 12 months of contact with mental health services: a national clinical survey in the UK.
Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol.
2006;
41
686-691
23
Hodgins S, Müller-Isberner R, Allaire J F.
Attempting to understand the increase in the numbers of forensic beds in Europe: A multisite study of patients in forensic and general psychiatric services.
International Journal of Forensic Mental Health Services.
2006;
5
173-184
24
Munk-Jorgensen P.
Has deinstitutionalization gone too far?.
Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci.
1999;
249
136-143
25
Lamb H R, Bachrach L L.
Some perspectives on deinstitutionalization.
Psychiatr Serv.
2001;
52
39-45
26
Kramp P, Gabrielsen G.
Crimes committed by mentally ill persons in the years 1977 – 1999: Development, number and causes.
Ugeskr Laeger.
2003;
165
2553-2556
27
Joyal C C, Putkonen A, Paavola P. et al .
Characteristics and circumstances of homicidal acts committed by offenders with schizophrenia.
Psychol Med.
2004;
34
433-442
28
Walsh E, Gilvarry C, Samele C. et al .
Predicting violence in schizophrenia: a prospective study.
Schizophrenia Research.
2004;
67
247-252
29
Ogloff J R, Lemphers A, Dwyer C.
Dual diagnosis in an Australian forensic psychiatric hospital: prevalence and implications for services.
Behav Sci Law.
2004;
22
543-562
30
McNiel D E, Binder R L, Robinson J C.
Incarceration associated with homelessness, mental disorder, and co-occurring substance abuse.
Psychiatr Serv.
2005;
56
840-846
31
Schanda H.
Untersuchungen zur Frage des Zusammenhanges zwischen Psychosen und Kriminalität/Gewalttätigkeit.
Fortschr Neurol Psychiatr.
2006;
74
85-100
32
Tengström A, Hodgins S, Grann M. et al .
Schizophrenia and criminal offending: The role of psychopathy and substance use disorders.
Crim Just & Behav.
2004;
31
367-391
33
Swanson J W, Swartz M S, Essock S M. et al .
The social-environmental context of violent behavior in persons treated for severe mental illness.
Am J Public Health.
2002;
92
1523-1531
34
Walsh E, Moran P, Scott C. et al .
Prevalence of violent victimisation in severe mental illness.
Br J Psychiatry.
2003;
183
233-238
35
Swanson J W, Swartz M S, Van Dorn R A. et al .
A national study of violent behavior in persons with schizophrenia.
Arch Gen Psychiatry.
2006;
63
490-499
36
Priebe S, Badesconyi A, Fioritti A. et al .
Reinstitutionalisation in mental health care: comparison of data on service provision from six European countries.
BMJ.
2005;
330
123-126
37
Hodgins S, Müller-Isberner R.
Preventing crime by people with schizophrenic disorders: the role of psychiatric services.
Br J Psychiatry.
2004;
185
245-250
38
Swanson J W, Swartz M S, Borum R. et al .
Involuntary out-patient commitment and reduction of violent behaviour in persons with severe mental illness.
Br J Psychiatry.
2000;
176
324-331
39
Economou M, Palli A, Falloon I R.
Violence, misconduct and schizophrenia: Outcome after four years of optimal treatment.
Clinical Practice and Epidemiology in Mental Health.
2005;
28 (1)
DOI: 10.1186 / 1745-0179-1-3
40
Steinert T.
Gewalttätiges Verhalten von Patienten in Institutionen.
Psychiatr Prax.
2002;
29
61-67
41
Dönisch-Seidel U, Treeck van B, Geelen A. et al .
Zur Vernetzung von forensischer Psychiatrie und Allgemeinpsychiatrie.
R & P.
2007;
25
184-188
42
Weithmann G, Traub H J.
Die psychiatrische Vorgeschichte schizophrener Maßregelpatienten – Rahmenbedingungen der Deliktprävention durch die Allgemeinpsychiatrie.
Forens Psychiatr Psychol Kriminol.
2008;
2
112-119
43
Kröber H L.
Kann man die Gefährlichkeit schizophren Erkrankter erkennen?.
Forens Psychiatr Psychol Kriminol.
2008;
2
128-136
Dr. med. Dipl.-Psych. Sven-Uwe Kutscher
Institut für Forensische Psychiatrie, Universität Duisburg-Essen/LVR-Klinikum
Virchowstraße 174
45147 Essen
Email: sven.kutscher@lvr.de