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DOI: 10.1055/s-0028-1109374
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Spontane Visusbesserung bei amblyopen Erwachsenen nach Funktionsverlust des Führungsauges?
Spontaneous Improvement of Visual Acuity in Adult Amblyopia after Functional Loss in the Non-Amblyopic Eye?Publication History
Eingegangen: 7.1.2009
Angenommen: 16.3.2009
Publication Date:
27 April 2009 (online)
Zusammenfassung
Hintergrund: Die Prognose einer Visusbesserung im amblyopen Auge nach einem Verlust der Funktion des Führungsauges im Erwachsenenalter ist für die Beratung der Patienten sehr wichtig, aber aus verschiedenen Gründen ungewiss. Unsere Arbeit betrachtet zwei Aspekte: Zum einen haben wir eine Umfrage unter Augenärzten und Orthoptistinnen durchgeführt, um deren Ansichten über die Chancen einer spontanen Visusbesserung zu erfahren; zum anderen erläutern wir anhand von Patientendaten die Problematik der Visuserhebung und Dokumentation in solchen Fällen. Material und Methoden: Im Rahmen eines größeren Projektes über Altersgrenzen der Amblyopietherapie wurde ein Fragebogen entwickelt, der auch eine Frage über die Einschätzung der Prognose nach Verlust des Führungsauges enthielt. Er wurde Augenärzten und Orthoptistinnen zur Beantwortung vorgelegt und im Zusammenhang mit zwei großen publizierten Studien zu diesem Thema [18] [24] ausgewertet. Außerdem wurden Visusdaten von 3 amblyopen Erwachsenen nach Verlust der Funktion des Führungsauges analysiert. Ergebnisse: Der Fragebogen wurde von insgesamt 109 Augenärzten und 128 Orthoptistinnen – alle in Deutschland tätig – beantwortet. Fast 50 % der Antworten auf die Frage nach den Chancen einer spontanen Visusbesserung entsprachen den Ergebnissen der beiden Studien, die bei 10 % bzw. 17,4 % der Patienten eine Visusbesserung angaben. In über 25 % der Antworten in beiden Gruppen wurden die Chancen zur spontanen Visusbesserung mit 0 – 5 % unterschätzt. Andererseits gab es sowohl bei den Orthoptistinnen als auch bei den Augenärzten eine Reihe von Antworten, die auf eine viel zu optimistische Einschätzung der Prognose hindeuteten (teilweise über 60 % Chance der spontanen Besserung). Die analysierten Patientendaten zeigten, dass mangelnde Standardisierung bei der Erhebung und der Dokumentation solcher Daten dazu führen kann, dass Visusverläufe nicht sicher verfolgt werden können. Schlussfolgerungen: Neben neuen Ansätzen zur quantitativen Erfassung der Therapiecompliance und der Lebensqualität der Patienten tragen auch Erkenntnisse über die Einstellung der Therapierenden zu bestimmten Aspekten der Erkrankung zu einer evidenzbasierten Medizin bei. Bei amblyopen Patienten mit Verlust der Funktion des Führungsauges sind eine standardisierte Vorgehensweise bei der Testung und die Aufnahme bestimmter Informationen (Korrektur, Optotypen) in die Krankenakten essenziell für die Beurteilung des Verlaufs.
Abstract
Background: The prognosis of functional improvement after vision loss in the non-amblyopic eye in adulthood is important for counselling of the patients, but uncertain for a number of reasons. Our study focuses on two aspects. Firstly, a questionnaire was developed asking ophthalmologists and orthoptists for their opinion about the chances of significant spontaneous improvement; secondly, patient data were analysed with respect to acuity data acquisition and documentation as reasons for uncertainty concerning the prognosis. Materials and Methods: In the context of a project about age limits of amblyopia treatment, a questionnaire was developed which comprised also an item about the estimation of the prognosis after loss of vision in the non-amblyopic eye. It was distributed to ophthalmologists and orthoptists, and the answers were analysed in connection with two large, published studies about this topic [18] [24]. Furthermore, acuity data of three adult amblyopes were analysed after loss of function in the non-amblyopic eye. Results: The questionnaire was answered by 109 ophthalmologists and 128 orthoptists, all working in Germany. Almost 50 % of the answers concerning the chances of spontaneous improvement were in agreement with the data of the two published studies, which stated that the chances of spontaneous improvement were 10 % or 17,4 %, respectively. More than 25 % of the answers underestimated the chances for spontaneous improvement (answer: 0 to 5 %). On the other hand, a number of orthoptists and ophthalmologists estimated the chances much too optimistically, some anticipating more than a 60 % chance of spontaneous improvement. The analysis of the patient data showed that both acquisition and documentation of acuity data gave reasons for uncertainties concerning the prognosis for visual acuity. Conclusions: In addition to new ways of assessing treatment compliance and quality of life, knowledge about the opinion of the treating personnel concerning various aspects of a disease may lead to more evidence-based treatment. In amblyopic patients, the inclusion of certain details into the documentation (type and separation of the optotypes, optical correction) may be essential.
Schlüsselwörter
Amblyopie - Strabologie - Neuroophthalmologie - Verlust des Führungsauges - Plastizität - Sehschärfe
Key words
amblyopia - neuroophthalmology - strabismus - loss of dominant eye - adult plasticity - visual acuity
Literatur
- 1 Campos C, Fresina M. Medical treatment of amblyopia: present state and perspectives. Strabismus. 2006; 14 71-73
- 2 Chopovska Y, Loudon S E, Cirina L. et al . Electronic recording of occlusion treatment for amblyopia: potential of the new technology. Graefe’s Arch Clin Exp Ophthalmol. 2005; 243 539-544
- 3 Fielder A R, Irwin M, Auld R. et al . Compliance monitoring in amblyopia therapy. Lancet. 1994; 343 547
- 4 Fronius M, Chopovska Y, Nolden J. et al . Occlusion treatment for amblyopia: assessing the performance of the electronic Occlusion Dose Monitor. Strabismus. 2006; 14 65-70
- 5 Fronius M, Cirina L, Cordey A. et al . Visual improvement during psychophysical training in an adult amblyopic eye following visual loss in the contralateral eye. Graefe’s Arch Clin Exp Ophthalmol. 2005; 243 278-80
- 6 Fronius M, Cirina L, Kuhli C. et al . Training the adult amblyopic eye with „perceptual learning” after vision loss of the non-amblyopic eye. Strabismus. 2006; 14 75-79
- 7 Fronius M, Bachert I, Cordey A. et al .Altersgrenzen der Amblyopietherapie: Verschreibung und elektronisch erfasste Compliance. Tagung der Bielschowsky-Gesellschaft für Schielforschung und Neuroophthalmologie, Würzburg 2007. Abstr S 36 http://bielschowsky.de/tagungen/ 2007 /Bielschowsky07-Wiss-Programm.pdf
- 8 Gilbert C D. Adult cortical dynamics. Physiological Reviews. 1998; 78 467-485
- 9 Harrad R, Williams C. Prediction of improved vision in the amblyopic eye after visual loss in the non-amblyopic eye, by J. S. Rahi, S. Logan, M. Cortina-Borja, C. Timms, I. Russel-Eggit, and D. Taylor. Lancet 2002; 360: 597 – 602. Surv Ophthalmol. 2003; 48 235-236
- 10 Karatza E C, Shields C L, Shields J A. Visual improvement in an adult amblyopic eye following radiation-induced visual loss in the contralateral eye. Arch Ophthalmol. 2004; 122 126-128
- 11 Kvarnström G, Jakobsson P, Lennerstrand G. Screening for visual and ocular disorders in children, evaluation of the system in Sweden. Acta Paediatr. 1998; 87 1173-1179
- 12 Lengyel D, Valmaggia C. Sehschärfenverbesserung eines amblyopen Auges im Erwachsenenalter bei Sehschärfenverlust des nicht amblyopen Auges. Klin Monatsbl Augenheilkd. 2006; 223 462-464
- 13 Levi D M, Polat U. Neural plasticity in adults with amblyopia. Proc Natl Acad Sci USA. 1996; 93 6830-6834
- 14 Loudon S E, Fronius M, Looman C WN. et al . Predictors and a remedy for non-compliance with amblyopia therapy in children measured with the Occlusion Dose Monitor. Invest Ophthalmol Vis Sci. 2006; 47 4393-4400
- 15 Pandey P K, Chaudhuri Z, Kumar M. et al . Effect of levodopa and carbidopa in human amblyopia. J Pediatr Ophthalmol Strabismus. 2002; 39 81-89
- 16 Pieh C, Fronius M, Chopovska Y. et al . Fragebogen zum Kindlichen Sehvermögen (FKS) – die deutsche Version des „Children’s Visual Function Questionnaire”, ein Instrument zur Erfassung der Lebensqualität sehbeeinträchtigter Kinder. Ophthalmologe. epub Aug 2008;
- 17 Polat U, Ma-Naim T, Belkin M. et al . Improving vision in adult amblyopia by perceptual learning. Proc Natl Acad Sci USA. 2004; 101 6692-6697
- 18 Rahi J S, Logan S, Borja M C. et al . Prediction of improved vision in the amblyopic eye after visual loss in the non-amblyopic eye. Lancet. 2002; 360 621-622
- 19 Rahi J S, Logan S, Timms C. et al . Risk, causes, and outcomes of visual impairment after loss of vision in the non-amblyopic eye: a population-based study. Lancet. 2002; 360 597-601
- 20 Schulz E. Levodopa-Therapie bei Amblyopie des letzten Auges im Erwachsenenalter. Klin Monatsbl Augenheilkd. 1998; 212 240
- 21 Simonsz H J, Polling J R, Voorn R. et al . Electronic monitoring of treatment compliance in patching for amblyopia. Strabismus. 1999; 7 123-133
- 22 Smirnakis S M, Brewer A A, Schmid M C. et al . Lack of long-term cortical reorganization after macaque retinal lesions. Nature. 2005; 435 300-307
- 23 Leeuwen van R, Eijkemans M J, Vingerling J R. et al . Risk of bilateral visual impairment in individuals with amblyopia: the Rotterdam study. Br J Ophthalmol. 2007; 91 1450-1451
- 24 Vereecken E P, Brabant P. Prognosis for vision in amblyopia after the loss of the good eye. Arch Ophthalmol. 1984; 102 220-224
Dr. Maria Fronius
Kinderaugenheilkunde und Schielbehandlung, Universitäts-Augenklinik Frankfurt
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