Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0028-1109503
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Flow-Targeted Inversion-Prepared b-TFE Coronary MR Angiography: Initial Results in Patients
b-TFE MR-Koronarangiografie mit einem Inversionspuls zur Darstellung des koronaren Blutflusses: erste Ergebnisse bei PatientenPublication History
received: 4.2.2009
accepted: 4.5.2009
Publication Date:
14 October 2009 (online)

Zusammenfassung
Ziel: Modifikation einer mit einem selektiven Inversionspuls ausgestatteten MR-Koronarangiografie-Sequenz zur Darstellung des koronaren Blutflusses im rechten und linken Koronarsystem und Anwendung der gleichen in Probanden und Patienten. Material und Methoden: Bei 14 gesunden Probanden und 19 Patienten wurden die Koronararterien mit einem 1,5 Tesla-MR-Tomografen und einer 3-D-balanced-Turbo-Fiel-Echo-Sequenz (b-TFE-Sequenz) mit radialer k-Raum-Abtastung untersucht. Für die Darstellung des rechten Koronarsystems wurde ein slab-selektiver, für die des linken ein 2-D-selektiver Inversionspuls verwendet. Die MR-Koronarangiogramme der Patienten wurden in Hinblick auf klinisch relevante Stenosen (> 50 %) analysiert und mit den Ergebnissen der Katheter-Angiografie verglichen. Ferner wurde das Signal- (SRV-) und Kontrast-zu-Rausch-Verhältnis (KRV) anhand von Signalintensitätsmessungen in den Koronararterien (coro), der Aorta (ao) und im epikardialen Fettgewebe (fett) sowie die dargestellte Gefäßlänge und die Kantenschärfe gemessen. Ergebnisse: Die Verwendung eines selektiven Inversionspulses ermöglichte die direkte Darstellung des koronaren Blutflusses sowohl im rechten als auch linken Koronarsystem. Die gemessenen SRV und KRV sowie Gefäßlänge und Kantenschärfe der Probanden (SRV coro: 28,3 ± 5,0; SRV ao: 37,6 ± 8,4; KRV coro-fett: 25,3 ± 4,5; RIVA: 128,0 cm ± 8,8; RCA: 74,6 cm ± 12,4; Schärfe: 66,6 % ± 4,8) lagen etwas über denen der Patienten (SRV coro: 24,1 ± 3,8; SRV ao: 33,8 ± 11,4; KRV coro-fett: 19,9 ± 3,3; RIVA: 112,5 cm ± 13,8; RCA: 69,6 cm ± 16,6; Schärfe: 58,9 % ± 7,9; n.s.). In der Patientenstudie wurden insgesamt 42 Gefäßsegmente evaluiert; hierbei konnten 10 klinisch relevante Stenosen richtig identifiziert werden. Schlussfolgerung: Die Modifikation einer mit einem selektiven Inversionspuls ausgestatteten MR-Koronarangiografie-Sequenz ermöglichte die Darstellung der Koronararterien bzw. des koronaren Blutflusses im rechten und auch linken Koronarsystem. Die Anwendung der Sequenz erlaubte zudem die Identifizierung von klinisch relevanten Stenosen im proximalen und mittleren Gefäßabschnitt mit hoher Genauigkeit.
Abstract
Purpose: Visualization of coronary blood flow in the right and left coronary system in volunteers and patients by means of a modified inversion-prepared bright-blood coronary magnetic resonance angiography (cMRA) sequence. Materials and Methods: cMRA was performed in 14 healthy volunteers and 19 patients on a 1.5 Tesla MR system using a free-breathing 3D balanced turbo field echo (b-TFE) sequence with radial k-space sampling. For magnetization preparation a slab selective and a 2D selective inversion pulse were used for the right and left coronary system, respectively. cMRA images were evaluated in terms of clinically relevant stenoses (< 50 %) and compared to conventional catheter angiography. Signal was measured in the coronary arteries (coro), the aorta (ao) and in the epicardial fat (fat) to determine SNR and CNR. In addition, maximal visible vessel length, and vessel border definition were analyzed. Results: The use of a selective inversion pre-pulse allowed direct visualization of the coronary blood flow in the right and left coronary system. The measured SNR and CNR, vessel length, and vessel sharpness in volunteers (SNR coro: 28.3 ± 5.0; SNR ao: 37.6 ± 8.4; CNR coro-fat: 25.3 ± 4.5; LAD: 128.0 cm ± 8.8; RCA: 74.6 cm ± 12.4; Sharpness: 66.6 % ± 4.8) were slightly increased compared to those in patients (SNR coro: 24.1 ± 3.8; SNR ao: 33.8 ± 11.4; CNR coro-fat: 19.9 ± 3.3; LAD: 112.5 cm ± 13.8; RCA: 69.6 cm ± 16.6; Sharpness: 58.9 % ± 7.9; n.s.). In the patient study the assessment of 42 coronary segments lead to correct identification of 10 clinically relevant stenoses. Conclusion: The modification of a previously published inversion-prepared cMRA sequence allowed direct visualization of the coronary blood flow in the right as well as in the left coronary system. In addition, this sequence proved to be highly sensitive regarding the assessment of clinically relevant stenotic lesions.
Key words
cardiac - arteriosclerosis - MR angiography
References
- 1
Deshpande V S, Shea S M, Laub G. et al .
3D magnetization-prepared true-FISP: a new technique for imaging coronary arteries.
Magn Reson Med.
2001;
46
494-502
MissingFormLabel
- 2
Spuentrup E, Bornert P, Botnar R M. et al .
Navigator-gated free-breathing three-dimensional balanced fast field echo (TrueFISP)
coronary magnetic resonance angiography.
Invest Radiol.
2002;
37
637-642
MissingFormLabel
- 3
Kim W Y, Danias P G, Stuber M. et al .
Coronary magnetic resonance angiography for the detection of coronary stenoses.
N Engl J Med.
2001;
345
1863-1869
MissingFormLabel
- 4
Spuentrup E, Katoh M, Wiethoff A J. et al .
Molecular Coronary MR Imaging of Human Thrombi using EP-2104R, a Fibrin-Targeted Contrast
Agent: Experimental Study in a Swine Model.
Fortschr Röntgenstr.
2007;
179
1166-1173
MissingFormLabel
- 5
Wang S J, Hu B S, Macovski A. et al .
Coronary angiography using fast selective inversion recovery.
Magn Reson Med.
1991;
18
417-423
MissingFormLabel
- 6
Stuber M, Bornert P, Spuentrup E. et al .
Selective three-dimensional visualization of the coronary arterial lumen using arterial
spin tagging.
Magn Reson Med.
2002;
47
322-329
MissingFormLabel
- 7
Katoh M, Stuber M, Bucker A. et al .
Spin labeling coronary MR angiography with steady-state free-precession (SSFP) and
radial k-space sampling – initial results in healthy volunteers.
Radiology.
2005;
236
1047-1052
MissingFormLabel
- 8
Katoh M, Spuentrup E, Stuber M. et al .
Inversion prepared coronary MR angiography: direct visualization of coronary blood
flow.
Fortschr Röntgenstr.
2005;
177
173-178
MissingFormLabel
- 9
Stuber M, Botnar R M, Danias P G. et al .
Double-oblique free-breathing high resolution three-dimensional coronary magnetic
resonance angiography.
J Am Coll Cardiol.
1999;
34
524-531
MissingFormLabel
- 10
Spuentrup E, Katoh M, Buecker A. et al .
Free-breathing 3D steady-state free-precession coronary MR angiography with radial
k-space sampling: Comparison with cartesian k-space sampling and cartesian gradient
echo coronary MR angiography – Pilot study.
Radiology.
2004;
231
581-586
MissingFormLabel
- 11
Spuentrup E, Katoh M, Stuber M. et al .
Coronary MR imaging using free-breathing 3D steady-state free precession with radial
k-space sampling.
Fortschr Röntgenstr.
2003;
175
1330-1334
MissingFormLabel
- 12
Stuber M, Botnar R M, Danias P G. et al .
Submillimeter three-dimensional coronary MR angiography with real-time navigator correction:
comparison of navigator locations.
Radiology.
1999;
212
579-587
MissingFormLabel
- 13
Etienne A, Botnar R M, Van Muiswinkel A M. et al .
”Soap-Bubble” visualization and quantitative analysis of 3D coronary magnetic resonance
angiograms.
Magn Reson Med.
2002;
48
658-666
MissingFormLabel
- 14
Botnar R M, Stuber M, Danias P G. et al .
Improved coronary artery definition with T 2-weighted, free-breathing, three-dimensional
coronary MRA.
Circulation.
1999;
99
3139-3148
MissingFormLabel
- 15
Brittain J H, Hu B S, Wright G A. et al .
Coronary angiography with magnetization-prepared T 2 contrast.
Magn Reson Med.
1995;
33
689-696
MissingFormLabel
- 16
Pruessmann K P, Weiger M, Scheidegger M B. et al .
SENSE: sensitivity encoding for fast MRI.
Magn Reson Med.
1999;
42
952-962
MissingFormLabel
- 17
Sodickson D K, Manning W J.
Simultaneous acquisition of spatial harmonics (SMASH): fast imaging with radiofrequency
coil arrays.
Magn Reson Med.
1997;
38
591-603
MissingFormLabel
- 18
Jahnke C, Paetsch I, Nehrke K. et al .
Rapid and complete coronary arterial tree visualization with magnetic resonance imaging:
feasibility and diagnostic performance.
Eur Heart J.
2005;
26
2313-2319
MissingFormLabel
- 19
Sakuma H, Ichikawa Y, Suzawa N. et al .
Assessment of coronary arteries with total study time of less than 30 minutes by using
whole-heart coronary MR angiography.
Radiology.
2005;
237
316-321
MissingFormLabel
- 20
Ohnesorge B M, Hofmann L K, Flohr T G. et al .
CT for imaging coronary artery disease: defining the paradigm for its application.
Int J Cardiovasc Imaging.
2005;
21
85-104
MissingFormLabel
Dr. Marcus Katoh
Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University Hospital Saarland
Homburg
Kirrberger Straße
66421 Homburg
Germany
Phone: ++ 49/68 41/1 62 46 00
Fax: ++ 49/68 41/1 62 46 96
Email: marcus.katoh@uks.eu